• Lilja11

    Kompis som tärna istället för syster?

    Jag har frågat en kompis om hon vill vara tärna på vårt bröllop och hon blev jätteglad men nu har jag lite småångest. Inte för att det känns fel med henne, men jag har en två år äldre syster (ogift om det har någon betydelse) som jag har en bra relation till men valde att fråga min kompis istället. Är det helt fel av mig? Jag har pratat med min syster som säger att hon inte tagit illa upp men verkar det konstigt ändå? Trodde inte det fanns någon regel som sa att det måste vara syrran men nu kommenterade min mormor att hn tyckte det var konstigt... Vad tycker ni? Toastmaster har vi en annan kompis som är men finns det någon annan roll man skulle kunna ge syster? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Kompis som tärna istället för syster?
  • Rollon

    Jag har också valt en nära vän som tärna och jag har tre systrar. Min tärna ville jag ha för dels var jag hennes tärna och dels är hon engagerad och tycker det är roligt att planera bröllop och jag vill ha en tärna som verkligen kan ställa upp och bolla idéer. Den syster som är närmast mig i ålder bor en bit ifrån och hon har så mycket hela tiden så jag tror inte att hon hade gett mig det jag önskat. 

    Men min mellansyster är toastmadame och nu har jag också börjat fundera på om de två andra kanske känner sig förfördelade. Tänkte be den ena hjälpa mig att välja och binda bukett men då blir det ju än mer uppenbart att den tredje står utanför. Har också haft flera i min närhet som undrat varför jag inte valt nån syrra som tärna. 

    Men TS så länge din syster är ok med det borde det inte vara någon fara. Bara hon inte håller god min men egentligen är jättesårad. Kan du inte placera henne vid honnörsbordet för att visa att hon är extra viktig? 

  • Ekorren

    Det går ju att ha fler än en tärna, om det är ett alternativ. Andra roller som systern skulle kunna ha är kanske att hälsa välkommen och dela ut vigselprogram när gästerna kommer in i kyrkan och dela ut påsar med ris/konfetti när de går ut. Hoppas det löser sig! :)

  • Lilja11

    Fler än en tärna är inte aktuellt känner jag, men jag har tänkt engagera henne med som du ekorren skrev att hälsa välkommen i kyrkan samt hålla i en liten tipspromenad efter kyrkan innan middagen. Kan man kalla henne värdinna och skriva hennes namn på typ inbjudningar också? Brukar man förresten skriva ut tärna och Matsson på inbjudningar? Jag är lite novis på området :) Min tärna bor en bit härifrån också så jag har sagt till min syster att jag är tacksam om hon vill hjälpa till att bolla idéer och bistå tärnan med lite råd om hon önskar det. Främsta Anledningen till att jag valde min kompis istället för min syster är att jag vill ha henne vid min sida på stora dagen då vi har en närmare relation och verkligen kan prata om allt, till skillnad från min syster som jag oxå har en nära relation till men som jag inte riktigt delar alla saker med. Det jag är mest oroad för att som du skrev rollon, att min syster känner sig sårad men inte säger något om det...

  • MochR

    har två systrar men ingen av dem är tärna, har tre vänner som är det. Ena systern är toastmadame den andra är inget alls och hon tar inte illa upp för det :) Jag tycker man får välja precis som man vill och ingen borde ta illa upp för det.

  • S2011

    jag har två systrar och valde att låta dem vara med på bröllopet som "bara" mina systrar, helt enkelt.
    till tärna valde jag min bästa vän, det kändes som ett självklart val för mig.

    jag förstår inte varför man måste signa upp sina syskon med uppgifter (tärna, toast, marskalk osv osv) vid bröllopet, enbart med motivationen "det är min syster/bror". för egen del kände jag att jag ville att min familj skulle närvara vid bröllopet som gäster och kunna roa sig utan minsta tanke på uppgifter och "måsten".

    eller jo, nu ljög jag väl lite, för det var faktiskt min lillasyster som sminkade mig och tärnan, så hon hade visst en uppgift ändå i en halvtimme. men - sminkningen var det iofs hon som frågade om hon fick göra som present, så det var heller inget jag gav henne i absolut uppdrag.

    ok, kärnan i detta förvirrade och märkliga inlägg är väl iallafall att man inte måste utse sina syskon till att ha någon annan roll än som gäst vid bröllopet och att det heller inte finns någon anledning att få dåligt samvete för att man inte gör det.

    välj vem du vill som tärna, om du vill ha någon tärna alls. 


  • 070831

    nej jag tycker att det inte är någon betydelse att fråga sin kompis att vara tärna eller sin syster.det kan ju oxå vara så att du har bättre relation till din kompis än till din syster. jag frågade runt bland mina tjejkompisar här i skåne men dom ignonerade mina samtal och mina sms o när jag frågade via pm på facebook så det såg mörkt ut för mig att hitta en tärna men sen frågade jag min syster som bor i eslöv 1 timme från ängelholm med tåg. om hon ville vara tärna på mitt bröllop i maj :) och det ville hon och jag har 4 syskon tre av dom är tjejer. men resten bor i småland och det blir lite lång väg för dem när man ska ha genomgång i kyrkan så då valde jag min syster i eslöv så att det inte kostar förmögenhet.

    så det är bara välja den du  vill och har en trogen relation till
    lycka till och hoppas ditt bröllop blir den dag du aldrig glömmer
    kram

Svar på tråden Kompis som tärna istället för syster?