• kelizaah

    Umebrudar 2011/12

    Hejsan!

    Det här är tråden för alla i Umeå med omnejd som planerar bröllop nu under hösten 2011 eller under 2012! Följ med och dela tips, idéer och tankar om er stora (eller lilla) dag!

  • Svar på tråden Umebrudar 2011/12
  • tessiej

    Eftersom det inte gick att vara på 5knop har vi nu tänkt om. Istället för att vara på en restaurang kommer vi nu att gifta oss i svärföräldrarnas trädgård. Vi kommer även ha en sommarbuffé som vi bjuder på där :) Skulle det vara så att regnet öser ner den 30/6 har vi bokat bygdegården/matsalen i skolan som är i samma by där svärföräldrarna bor så vi kan ha middagen där. Vid regn gifter vi oss under partytältet så själva vigseln blir utomhus vilket som.. Såhär i efterhand känns detta alternativ mycket bättre med tanke på att vi kommer ha en hel del barn med på bröllopet och barn brukar inte kunna sitta still så länge på en restaurang.
    Dock måste jag tänka till kring vad jag vill ha för dekoration osv kring middagen och vigseln.. lutar mot att vi kommer ha grön som färg..


    Igår gjorde jag klart inbjudningskorten, beställde från calligraphen så nu väntar vi (mest jag) på att dom ska komma så jag får se dom på riktigt. I övrigt är vigselförrättare bokad, maten fixad (träffade cateringsfirman förra veckan), klänning fixad, ringen vet jag vilken jag vill ha (ska gå in på kjellins i mars och ordna det), fotograf bokad (min kusin), brudbukett och blomsterdekoration till borden ska min kusins kompis (som äger hörnefors blommor) få fixa. På onsdag ska jag ringa och boka frissan. Sen är det "bara" att hitta smycken, skor, kläder till barnen samt M2B, fixa festprogram (om vi ska ha något sånt) funder kring vad vi ska ha för dukar, servetter osv..

  • SaraJohanna
    ema skrev 2012-01-23 15:30:07 följande:
    Vi kommer att sova på hotell, några gäster kommer att sova hos oss. Jag tycker att det är svårt att hitta något. Det enda vettiga alternativet hittills är Hotell Aveny, de har dels en bröllopssvit och dels en juniorsvit. Funderar på att boka juniorsviten, det känns inte som att vi har behov av ett vardagsrum eller en bastu på hotellrummet... Sen får man bubbel och frukt och sånt till båda sviterna. Å andra sidan skiljer det inte så mycket i pris.. Plaza ska väl ha en bröllopssvit? Men den verkar man inte kunna se på internet... Någon annan som har något annat förslag?

    Är det någon av er som kan rekommendera en guldsmed förresten? Vi behöver förminska våra ringar, framförallt sambons ring.

    Innan jul verkade allt så långt borta, men nu är plötsligt allt så himla nära!

    Har hört att Hotel Aveny bara har en glasvägg in till toaletten i sin bröllopssuite. Även om jag ska gifta mig med min karl, så är jag inte så galet förtjust i den tanken, men man får väl kanske gå dit och be att få kika på rummet. Ja jag tror att Plaza ska ha en, men på hemsidan såg den inte så rolig ut, men visst har de renoverat en hel del av sina rum? Kan ju hända att de har en annan suite som känns fräschare? : )


     


    Både jag och min sambo förminskade våra ringar på Guldsmedjan och vi var toppennöjda, inga märken eller så.


     


    Ja visst går tiden fort, känner mig helt plötsligt lite stressad att hinna klart med vissa saker! ; )

  • SaraJohanna
    tessiej skrev 2012-01-23 16:06:23 följande:

    Eftersom det inte gick att vara på 5knop har vi nu tänkt om. Istället för att vara på en restaurang kommer vi nu att gifta oss i svärföräldrarnas trädgård. Vi kommer även ha en sommarbuffé som vi bjuder på där :) Skulle det vara så att regnet öser ner den 30/6 har vi bokat bygdegården/matsalen i skolan som är i samma by där svärföräldrarna bor så vi kan ha middagen där. Vid regn gifter vi oss under partytältet så själva vigseln blir utomhus vilket som.. Såhär i efterhand känns detta alternativ mycket bättre med tanke på att vi kommer ha en hel del barn med på bröllopet och barn brukar inte kunna sitta still så länge på en restaurang.
    Dock måste jag tänka till kring vad jag vill ha för dekoration osv kring middagen och vigseln.. lutar mot att vi kommer ha grön som färg..


    Igår gjorde jag klart inbjudningskorten, beställde från calligraphen så nu väntar vi (mest jag) på att dom ska komma så jag får se dom på riktigt. I övrigt är vigselförrättare bokad, maten fixad (träffade cateringsfirman förra veckan), klänning fixad, ringen vet jag vilken jag vill ha (ska gå in på kjellins i mars och ordna det), fotograf bokad (min kusin), brudbukett och blomsterdekoration till borden ska min kusins kompis (som äger hörnefors blommor) få fixa. På onsdag ska jag ringa och boka frissan. Sen är det "bara" att hitta smycken, skor, kläder till barnen samt M2B, fixa festprogram (om vi ska ha något sånt) funder kring vad vi ska ha för dukar, servetter osv..


     


    Låter som att ni hittat ett jättebra alternativ! Vi ska också ha grönt som accentfärg, tror dock att det mesta kommer att vara vitt/grått i alla fall, men det kan ju vara kul med någon färg!


     


    Oj, det låter som att ni hunnit jättelångt... börjar känna att jag får sätta lite fart! : )

  • ema
    SaraJohanna skrev 2012-01-23 17:16:41 följande:

    Har hört att Hotel Aveny bara har en glasvägg in till toaletten i sin bröllopssuite. Även om jag ska gifta mig med min karl, så är jag inte så galet förtjust i den tanken, men man får väl kanske gå dit och be att få kika på rummet. Ja jag tror att Plaza ska ha en, men på hemsidan såg den inte så rolig ut, men visst har de renoverat en hel del av sina rum? Kan ju hända att de har en annan suite som känns fräschare? : )


    Som jag har förstått det har dom en gardin man kan dra för, och att det framförallt är dusch-delen som man ser in i om man väljer att inte dra för... Men att se rummen i förväg är väl det bästa, för att slippa obehagliga överraskningar Flört
  • ume2012

    Oj, vad långt alla kommit, jag har börjat röra i vigselförrätare (ska gifta mig borgerligt i juli) men på kommunens hemsida står det att man måste skickat in hindersprövningen innan och den räcker ju bara i 4 mån så har inte gjort det än. Tror ni de har nån koll på kommunen?

    Sen funderar jag, vad brukar man skriva ang. kuvertavgift i inbjudan, jag har ju gått på endel men kommer inte ihåg vad det stått, men typ "Ingen bröllopspresent önskas men däremot kuvertavgift på X kr till kontonr ... )
    elller bara "inga bröllopspresenter önskas men ett glatt humör" och sen bara skriva in kuvertavgiften?

    Måste som beställa inbjudningskorten och börja skicka iväg dem snart då jag inte har gjort något save the day liknande.

  • tessiej
    ume2012 skrev 2012-01-24 13:45:07 följande:
    Oj, vad långt alla kommit, jag har börjat röra i vigselförrätare (ska gifta mig borgerligt i juli) men på kommunens hemsida står det att man måste skickat in hindersprövningen innan och den räcker ju bara i 4 mån så har inte gjort det än. Tror ni de har nån koll på kommunen?

    Sen funderar jag, vad brukar man skriva ang. kuvertavgift i inbjudan, jag har ju gått på endel men kommer inte ihåg vad det stått, men typ "Ingen bröllopspresent önskas men däremot kuvertavgift på X kr till kontonr ... )
    elller bara "inga bröllopspresenter önskas men ett glatt humör" och sen bara skriva in kuvertavgiften?

    Måste som beställa inbjudningskorten och börja skicka iväg dem snart då jag inte har gjort något save the day liknande.

    Ring och prata med dom.
    Jag ringde till Umeå kommun och pratade med Anna Bugaeva (det fanns två st man kunde ringa til)l. Hon sa till mig att har man en viss dag man tänkt gifta sig på gick det bra att redan nu ta kontakt med vigselförrättaren (om man t.ex tänk skicka ut inbjudningskort och vill ha en viss tid..). Hon skickade sedan ett mail med telefonnummer till vigselförrättarna. Sen skulle jag återkomma när jag fått tag i någon som kunde den dagen så skulle hon skriva in och boka det. Som jag förstått det ordnar hon med papperna som behövs då samt att man ska ange vittnerna då.

  • ume2012

    Jag har mejlat, hoppas de svarar, ides inte ringa :P Annars får jag ringa dem, jag har som lite kort tålamod, har de inte svarat imorgon så ringer jag.
    Jag funderar mest på vem jag vill ha, mina föräldrar känner en kvinna som är så jag funderar på hon, men sen är ju "big papa" vigselförrätare också och han är hur snäll som helst så det vore väldigt roligt.
    Tessiej, vem ska ni ha?

  • ema
    ume2012 skrev 2012-01-24 13:45:07 följande:
    Sen funderar jag, vad brukar man skriva ang. kuvertavgift i inbjudan, jag har ju gått på endel men kommer inte ihåg vad det stått, men typ "Ingen bröllopspresent önskas men däremot kuvertavgift på X kr till kontonr ... )
    elller bara "inga bröllopspresenter önskas men ett glatt humör" och sen bara skriva in kuvertavgiften?
    Jag kommer inte heller ihåg vad det stått på inbjudningskort jag fått, men jag tycker att det första alternativet är bäst, så att det är tydligt att det är en kuvertavgift. Skriv att ni redan har det mesta och inte vill ha presenter. Kom ihåg att skriva något i stil med att kuvertavgiften bör vara inbetald sista OSA-dagen eller nåt sånt, folk är fantastiskt dåliga på att komma ihåg sådana saker.
  • chabar

    Yaiks!

    Jag har idag fått ett samtal från ägaren av Baggböle Herrgård och det visar sig att han ska sälja inom kort. Så vår bokning den 30/6 flyttas över till de nya ägarna.

    Borde man börja vara lite orolig? Det är främst maten jag nördar över, eftersom herrgården är väldigt vacker. Men maten! Tänk om maten inte blir bra?

    Nån mer än mig som gifter sig 30/6 i stan (tessiej väl? Nån mer?)

  • ema
    chabar skrev 2012-01-25 13:05:35 följande:
    Yaiks!

    Jag har idag fått ett samtal från ägaren av Baggböle Herrgård och det visar sig att han ska sälja inom kort. Så vår bokning den 30/6 flyttas över till de nya ägarna.

    Borde man börja vara lite orolig? Det är främst maten jag nördar över, eftersom herrgården är väldigt vacker. Men maten! Tänk om maten inte blir bra?

    Nån mer än mig som gifter sig 30/6 i stan (tessiej väl? Nån mer?)
    Vet du när de nya ägarna tar över? Så att du hinner få prata med dom och se att allt blir som ni planerat med den gamla ägaren. Förhoppningsvis jobbar samma personal kvar i köket trots nya ägare, och även om de inte gör det, så tar de säkert in en kompetent kock, det anses väl vara ett finare ställe? (Jag har aldrig varit där, jag är nyinflyttad) Men jag förstår att det känns jobbigt och oroligt, speciellt när man inte riktigt vet vad som händer.
    Hoppas att det ordnar sig. 
Svar på tråden Umebrudar 2011/12