• kelizaah

    Umebrudar 2011/12

    Hejsan!

    Det här är tråden för alla i Umeå med omnejd som planerar bröllop nu under hösten 2011 eller under 2012! Följ med och dela tips, idéer och tankar om er stora (eller lilla) dag!

  • Svar på tråden Umebrudar 2011/12
  • SaraJohanna
    Lebendig skrev 2011-11-25 14:30:02 följande:
    Bilderna som du har här är ju helt ljuvliga!! Var har du hittat dem? Jag ser framför mig en sådan där tårta som är längst nere till vänster bland dina bilder. Föll mig helt i smaken direkt!!

    Var i kontakt med en tjej (Hannas kalastårtor i någon del av Sverige) som rekommenderade mig att kolla med en tjej som håller till i Vännäs, hemsida www.sockerkonst.nu/. Johannas tårtor verkar vara lite billigare.

    Kanske blir drömmen om en våningstårta sann!!

    Förresten, ni som ska ha våningstårta, kommer ni ha det till alla gästerna eller bara en liten? Skulle vi ha de till alla skulle den kosta runt 5000... (Hos Johanna)

    Jag tror att jag hittat dem på någon amerikansk blogg eller möjligen google. Har samlat en massa bilder på allt möjligt på datorn, som snart svämmar över ; ) Ja den är fantastiskt fin.


     


    Jag hittade också den där tjejen i Vännäs, men tror också att Johanna blir billigare. Dessutom pratade jag med Johanna och hon verkar väldigt tillmötesgående och verkar just nu specialicera sig på våningståror, så jag litar på henne. Tjejen i Vännäs verkar mest specialicera sig på dekoration och jag tror inte vi ska ha så avancerad dekoration.


     


    Planen är idag att bara ha en våningstårta, vi landar också på ett pris kring 5000kr. Men vill då vara säker på att Johanna klarar av en så pass stor våningstårta, annars kanske vi tar en mindre våningstårta och cupcakes/mindre tårtor.


     


     

  • SaraJohanna
    ema skrev 2011-11-25 15:36:30 följande:
    Nej, så uppfattade jag det också. Men jag tänkte att det säkert är dyrare att hon kommer från Vännäs och monterar tårtan, än om det är inom umeå. Tårtan i sig kostar ju väldigt mycket.. Sen även det här om man ska träffas och bestämma smaker mm. Kändes enklare att vara i Umeå helt enkelt.

    Är det någon av er som vet på ett ungefär hur ni vill att er tårta ska se ut och smaka? Jag vet inte alls... Jag behöver inspiration

     


    Smaker har jag inte riktigt hunnit fundera på, men någon form av choklad skulle vara mumsigt och kanske någon lite syrligare smak till det?


     


    Jag vill gärna ha en vit våningstårta med ganska höga "lager". Jag tror att jag vill ha vitt snirkligt mönster och/eller vita stora rosor som dekoration. Men jag kan nog hinna ändra mig ett par gånger till ; )

  • Lebendig
    Jag hittade också den där tjejen i Vännäs, men tror också att Johanna blir billigare. Dessutom pratade jag med Johanna och hon verkar väldigt tillmötesgående och verkar just nu specialicera sig på våningståror, så jag litar på henne. Tjejen i Vännäs verkar mest specialicera sig på dekoration och jag tror inte vi ska ha så avancerad dekoration.

     Planen är idag att bara ha en våningstårta, vi landar också på ett pris kring 5000kr. Men vill då vara säker på att Johanna klarar av en så pass stor våningstårta, annars kanske vi tar en mindre våningstårta och cupcakes/mindre tårtor.


     Jag/vi måste nog absolut ha en våningstårta! Men att bestämma hur den sak se ut, huvvaligen! Funderar också på ifall vi ska ta en mindra våningstårta och sedan ha cupcakes/vanliga tårta till de andra. Lite trist dock att inte alla får från samma tårta. Men jag har ingen aning om hur stor en typ 100 bitars tårta, våningstårta blir, om det är ens möjligt. Måste kanske ta och kontakta denna Johanna, jag tror att det får bli henne om hon kan tänka sig ställa upp!
  • SaraJohanna
    Lebendig skrev 2011-11-28 14:17:28 följande:
    Jag/vi måste nog absolut ha en våningstårta! Men att bestämma hur den sak se ut, huvvaligen! Funderar också på ifall vi ska ta en mindra våningstårta och sedan ha cupcakes/vanliga tårta till de andra. Lite trist dock att inte alla får från samma tårta. Men jag har ingen aning om hur stor en typ 100 bitars tårta, våningstårta blir, om det är ens möjligt. Måste kanske ta och kontakta denna Johanna, jag tror att det får bli henne om hon kan tänka sig ställa upp!

    Hon var väldigt trevlig då jag pratade med henne och vi har som sagt bokat henne nu. Jag vet inte heller hur stor en sådan våningstårta blir, vår kommer nog att bli på kring 90 bitar, så det är ungefär samma storlek. Vi ska träffa henne i vår för konsultation och jag tänkte vänta till dess med att bestämma om det blir en stor eller flera tårtor. : )


     


     

  • chabar

     


    Hur går det för alla nu?


    Igårkväll så insåg jag att vi inte har någon som ska spela eller sjunga i kyrkan. Kan kyrkan hjälpa till med det?


    Eller hur funkar det? Har ni ordnat någon hoch ur hittade ni den personen isf?


    Har liksom inte något stort budgetutrymme kvar..

  • SaraJohanna

    För oss går det ganska bra, vi gifter oss i juli 2012 och vi har redan bokat en hel del: kyrka, lokal, catering, frisör och tårta. Vi har även värdpar, tärna och bestman klart. Just nu grubblar jag på fotograf, ville egentligen ha Andrea (Fotograf Andrea), men hon har tvärhöjt sina priser inför nästa år och då blev det lite väl saftigt tyckte jag. Gillar hennes sätt att fotografera, hennes bilder är fantastiskt fina, men en budjet är en budjet.


     


    Är det någon som har något tips på någon annan bra fotograf i Umeå?


     


    När det gäller musik då tror jag att jag kommer att be en kompis sjunga eller eventuellt en gammal kollega som också är duktig.


     


     

  • Lebendig

    Vi har valt att anlita Andreas Gradin, fotonord.se. En kompis till mig är modell och har arbetat med honom och rekommenderade honom och vi tittade på hans webgalleri och tyckte att det kändes bra. I första kontakten med honom fick vi också ett bra bemötande.

  • UmeåAnkan

    Vi har oxå bokat fotonord. Gjorde så att vi var så besvikna på dotterns dagisfotografering att vi bokade in i söndags så han fotade henne. Han vr både duktig och trevlig och vi fick hämta bilderna igår onsdag så snabbt gick det. Så efter fotostunden i söndags hörde vi om bröllopsfotografering.

  • Lebendig
    UmeåAnkan skrev 2011-12-01 08:09:49 följande:
    Vi har oxå bokat fotonord. Gjorde så att vi var så besvikna på dotterns dagisfotografering att vi bokade in i söndags så han fotade henne. Han vr både duktig och trevlig och vi fick hämta bilderna igår onsdag så snabbt gick det. Så efter fotostunden i söndags hörde vi om bröllopsfotografering.
    Hur var bilderna på henne? Jag är lite nervös, speciellt med tanke på att han har betydligt lägre priser än de andra fotograferna i Umeå, men har hört mycket gott om honom. Dessutom är han proffessionell fotograf om jag har förstått allt rätt.
  • UmeåAnkan

    Lebendig. Vi är jättenöjda med bilderna. Han fotade länge (över timmen) och han hade stort tålamod för vår busfia. Sedan valde han ut drygt 40 bilder som han gillade bäst så fick vi i lugn och ro välja hemma vilka vi ville ha. En bild var min arm med och vi bad att han skulle ta bort den och det gjorde han utan vidare och det blev bra. Vi var till Sandro förra året och dom var absolut duktiga där oxå men kände mig mer avslappnad på fotonord och skönt att få välja hemma och få vela lite ;) Så jag är då inte nervös inför bröllopsbilderna och hoppas du kan släppa det. Min sambo är kunnig på sånt och han är nöjd så :)

Svar på tråden Umebrudar 2011/12