• JNT

    2012-07-07 Fler än jag?!

    Hej!


    Som sagt, finns det fler brudar än jag som gifter sig 7/7 2012? Tänkte det kunde vara kul att veta lite hur långt ni har kommit med era planer, vilka funderingar ni har och så vidare... Kunde vara kul att följas åt fram till den stora dagen! :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 21:12
    Vi som är med i tråden så här långt:

    JNT bor utanför Värnamo, gifter sig i Åminne som också ligger utanför Värnamo
    sofi 88 bor och gifter sig i Jönköping
    operfekt bor och gifter sig i Härryda
    Mrs S 2012 bor i Linköping, gifter sig i Skottland
    kaffeälskaren bor och gifter sig i Göteborg
    AA120602 bor och gifter sig i Kungsängen
    Vingilot bor i Norrköping, gifter sig i Kungshamn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 23:04
    linduspindus76 bor i Stockholm, gifter sig på Ljusterö
    Bonzo2012 bor i Göteborg, gifter sig på Skaftö

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 23:28
    Anna88 bor i Helsingfors och gifter sig i Kronoby, Finland
    tout lamour lamour bor i Norrtälje och gifter sig i antingen Upplands Väsby eller på en ö utanför Norrtälje

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-31 17:43
    Berlan gifter sig i Gammelstads kyrkstad utanför Luleå
    lycka2012
    lundabrud

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:18
    lycka2012 bor i Göteborg, gifter sig i Italien
    Dazzle bor och gifter sig i Bredaryd utanför Värnamo

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:58
    Suzanne
    vilja gifter sig i New York
    zinizune gifter sig på Orust

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 23:24
    knyttan gifter sig i Kalmar
    Cissy85 gifter sig i Växjö

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-12 00:12
    lazyp gifter sig i Piteå
    Kalumi gifter sig i Linköping
    lovingyou
    sweet gifter sig i Malmö
  • Svar på tråden 2012-07-07 Fler än jag?!
  • Dazzle

    operfekt> vilken blankett ska man använda då? Är det någon på skatteverkets hemsida om vi vill ta ett namn som ingen av oss bär men som min förälder har? hittar inget om hur jag ska göra.

    L

  • operfekt
    Dazzle skrev 2012-05-02 10:47:48 följande:
    operfekt> vilken blankett ska man använda då? Är det någon på skatteverkets hemsida om vi vill ta ett namn som ingen av oss bär men som min förälder har? hittar inget om hur jag ska göra.

    L
    Jag vet faktiskt inte, när man skapade ett helt nytt namn så skötte man det via prv, http://prv.se
    Men att bara byta till ett namn inom familjen borde väl gå genom skatteverket tycker jag..
    Ring & fråga =)
  • Dazzle

    Jag har nu både besökt och ringt folkbokföringen. Blev lite besviken faktiskt. På ansökningarna ser det ut som om jag skulle kunna ta mitt nuvarande eftersnamn S som mellannamn å min mammas som efternamn R. Alltså initialerna LSR. Sedan på blanketten som sambon ska skicka in där står det oxå frågan om han vill ha kvar sitt mellannamn J å då heta HJR. Men enligt hon på telefonen kan bara en av personerna ha mellannamn om det inte är så att båda hade mellannamn innan. Så om sambon tar sitt efternamn nu som mellannamn å ett annat släktnamn som efternamn tills vigseln å då tar mitt. Då går det. Strange!

    Hur har ni gjort med eventuella mellannamn? Det känns ju falskt att jag ska ta båda mina föräldrars namn om han måste lägga av sitt enda...

    L

  • operfekt

    Dazzle: Det låter lite konstigt ändå :S Har inte hört att det ska vara problem att ta sitt gamla som mellannamn?
    Ni kanske ska testa & fylla i så att ni båda får mellannamn, det värsta som kan hända är ju att ni då får ett nej?

    Vi kommer bara ha det gemensamma som efternamn, inga mellannamn eller så.
    Kanske skulle ha haft det om vi varit förtjusta i våra egna namn, men det är vi väl inte direkt.

  • Dazzle

    operfekt> det är nog mest rädsla för att släppa taget, att börja något nytt, att det är så stort att byta namn.

  • operfekt

    dazzle: Ja, det är ju stort att byta namn, men jag själv känner inte alls rädsla för att släppa taget om det gamla eller så, ser bara fram emot att få heta samma namn & verkligen bli en familj =)

  • Vingilot
    Mrs S 2012 skrev 2012-05-02 09:13:55 följande:
    Jag känner igen känslan!
    Ska ju också gifta mig på annat ställe än där jag bor så det känns som om jag inte kan göra så mkt. Vi flyger över till Skottland 2v före vigseln och då måste vi ha stenkoll på vad vi ska göra under den tiden.

    Jag oroar mig för ALLT just nu, att gästerna ska ha tråkigt, att maten ska vara äckligt, att gitarristen ska bli för nervös och inte kunna spela... Listan är oändlig!

    Hoppas att det känns bättre snart för din del!
    Och jag önskar dig detsamma!Glad 

    Oroar mig också för att gästerna ska ha tråkigt eller att det blir tyst och stelt. Och att maten ska vara trist eller att solisten/solisterna inte ska våga sjunga eller att det inte ska funka bara med kantorns komp.

    Men sedan tänker jag att bara vi blir gifta så är ju dagen faktiskt att betrakta som lyckad.Skrattande
  • Mrs S 2012
    Vingilot skrev 2012-05-02 23:28:16 följande:
    Men sedan tänker jag att bara vi blir gifta så är ju dagen faktiskt att betrakta som lyckad.Skrattande

    Det är ju sant ;)


    Bara vi har kul så skiter vi i resten!

  • Berlan

    Nu har det hänt mycket i vår planering! Dels har hela 36 personer tackat ja vid det här laget, så jag kan släppa oron över att ingen kommer att komma på bröllopet.

    Och dels har jag varit i Luleå där vi gifter oss över Valborgshelgen och det har varit ett riktigt fixarmarathon. Jag provade klänningen som sömmerskan sytt om och den passade helt perfekt. Det blev som en helt annan mycket finare klänning när den sitter som den ska och jag är så glad att allt blev rätt.

    Jag var även hos floristen och hon var tyvärr inte särskilt positiv eller hjälpsam. Jag kände mig som en riktig bridezilla när hon inte alls verkade förstå vilken känsla jag ville ha i min bukett. Helst av allt vill jag ha en bukett med bara pioner, men hon sa att det inte är säkert att det kommer att finnas pioner att få tag på den 7 juli eftersom de beställer alla blommor från Holland. Jag var alltså tvungen att fundera ut ett andrahandsalternativ på plats och då gärna med "pionkänsla" i även den buketten. Till sist kom vi fram till att det då får bli nejlika, fesia, pyttesmå vita som jag inte minns vad de heter och en speciell sorts ros. Det blir nog bra till sist i alla fall, men jag hoppas så på pionerna.

    Det som var jättehärligt var att det verkligen klickade med frisören och det kändes som att hon var helt inne på samma spår som jag och förstod vad jag vill ha. Hon var så gullig och engagerad. Vi har även hämtat ringarna som blivit graverade och min kille har köpt fluga och manschettknappar. So far so good!

    Hur går det för er andra? 

  • väktarbrud
    Berlan:

    Vad konstigt att din florist inte kan fixa pioner, när jag var och besökte "min" i påsk så berättade också att jag ville ha mycket pioner och att de ska vara "bolliga", rundare liksom, inte helt utslagna. Hon beställer tydligen också sina blommor från Holland och de skulle inte vara några problem vad jag förstod.

    Kanske är det skillnad på att frakta Skåne eller Luleå? Fast det verkar ju konstigt... 
Svar på tråden 2012-07-07 Fler än jag?!