• Millan1984

    Öviksbrudar 2012

    Någon mer här som ska gifta sig i Övik under 2012 ??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-25 16:49
    Uppdaterar listan

    AnnLi - 16 juni

    hgjs - 30 Juni

    lilja - 21 juli, Själevads Kyrka

    Hipo1 - 28 juli

    Millan1984 - 11 Augusti, Arnäs Kyrka

    Jeeda7 - 25 Augusti

  • Svar på tråden Öviksbrudar 2012
  • Millan1984
    Hipo1 skrev 2011-10-31 14:32:48 följande:
    Beror kanske lite på om ni ska använda scenen till nåt? Skulle ni ha buffé? I så fall är det väl på ett vis bra att ha yta fri mot köket så blir det lättare att fylla på och tömma bufféborden. Å andra sidan är det kanske roligare att titta mot scenen än mot köket. Å ska ni ha dans framför scenen så är det väl också bättre så.
    Jag minns billstagården som rätt stor och vi blir inte så många så det kommer nog att bli super.
    Om man har honnörsbordet närmare köket behöver man troligvis inte flytta borden när festen drar igång, så man har lite att fundera på...när mamma hade sin 50 årsfest hade dom gjort exakt så...hmmm...utöver själva matsals delen (med scenen)finns det en cafeteria del, som man också får hyra (sammanlagt kostar det 800 kr att hyra), där finns runda matsalsbord som jag tänkte kunde vara bra mingelbord alt lekbord för de mindre, men även att man kanske har presentbordet där så slipper det ta upp yta i matsalsdelen....tror nog att jag borde besöka skolan och friska upp minnet lite :p Hur många gäster bjuder ni?
  • Hipo1

    Låter som en bra idé Tungan ute

    Vi kommer att bjuda Ca 30. Vi kommer att bjuda de allra närmaste, såna vi umgås med. Vi vill ha det ganska personligt och ser ingen anledning att bjuda "släkt bara för att de är släkt", som man inte umgås med annars. Vi har inte tänkt lägga ut en massa pengar heller. Vi håller på att renovera en massa hemma och lägger hellre pengar dit. Har fått köpa älgkött av men kusin nu som vi kommer att spara några bitar av att ha på buffén. Har även kollat med min andra kusin som fiskar en del om att få tag i fisk av han närmare sommaren. Funderar på "norrländsk" buffé. Har köpt trattkantareller av min jobbarkompis som jag har torkat och hoppas kunna göra soppa på till förrätt. Hittade ett recept på soppa med västerbottensflarn till. (Riva västerbottensost på smörpapper och in i ugn en stund). Lät gott. Sen tårta hoppas jag få hjälp av min kompis som utgör ena delen av värdparet. Har köpt en hjärtformad springform som jag tänkte göra bottnar i. Gör flera tårtor och arrangerar lite snyggt, ev i olik höjder tänkte jag. Vill ha vit marsipan och dekorationer i grönt, då det är vår temafärg. Nån som har tips på nåt till den "norrländska" buffén?

    När kommer ni att skicka inbjudan?

  • Millan1984
    Hipo1 skrev 2011-11-01 11:50:34 följande:
    Låter som en bra idé Tungan ute

    Vi kommer att bjuda Ca 30. Vi kommer att bjuda de allra närmaste, såna vi umgås med. Vi vill ha det ganska personligt och ser ingen anledning att bjuda "släkt bara för att de är släkt", som man inte umgås med annars. Vi har inte tänkt lägga ut en massa pengar heller. Vi håller på att renovera en massa hemma och lägger hellre pengar dit. Har fått köpa älgkött av men kusin nu som vi kommer att spara några bitar av att ha på buffén. Har även kollat med min andra kusin som fiskar en del om att få tag i fisk av han närmare sommaren. Funderar på "norrländsk" buffé. Har köpt trattkantareller av min jobbarkompis som jag har torkat och hoppas kunna göra soppa på till förrätt. Hittade ett recept på soppa med västerbottensflarn till. (Riva västerbottensost på smörpapper och in i ugn en stund). Lät gott. Sen tårta hoppas jag få hjälp av min kompis som utgör ena delen av värdparet. Har köpt en hjärtformad springform som jag tänkte göra bottnar i. Gör flera tårtor och arrangerar lite snyggt, ev i olik höjder tänkte jag. Vill ha vit marsipan och dekorationer i grönt, då det är vår temafärg. Nån som har tips på nåt till den "norrländska" buffén?

    När kommer ni att skicka inbjudan?
    Det lät jättegott, det enda jag vet att jag vill ha med är räk och kräftpaj, den är jättegod och skall serveras kall, perfekt när det är många gäster. Vi räknar bort många släktingar också av den anledningen. Inget vi bestämt ännu, men kanske i slutet på mars...och OSA i slutet på maj...hur kommer ni göra?
  • Hipo1

    Funderar om vi ska berätta för våra föräldrar till jul. De enda som vet nu är värdparet, min svägerska som ska vara tärna och min blivande mans bästa kompis som ska vara bestman. Vet att ett par kompisar gav ett fint kort i julklapp till sina föräldrar där de berättade den roliga nyheten.
    Har inte bestmt nåt om inbjudan än, men som du skriver låter ju vettigt.

  • Millan1984
    Hipo1 skrev 2011-11-01 21:14:38 följande:
    Funderar om vi ska berätta för våra föräldrar till jul. De enda som vet nu är värdparet, min svägerska som ska vara tärna och min blivande mans bästa kompis som ska vara bestman. Vet att ett par kompisar gav ett fint kort i julklapp till sina föräldrar där de berättade den roliga nyheten.
    Har inte bestmt nåt om inbjudan än, men som du skriver låter ju vettigt.

    Ja men gör så...gör ett fint kort där ni berättar Vi berättade för min familj då alla var samlade i somras, och sen berättade vi allt eftersom i sambons familj. De flesta av de som blir bjudna vet om det, men vissa får vänta tills inbjudan dimper ner i brevlådan

  • hjgs

    kul att läsa hur det går för er andra

    hipo1  vi ska ha tunnbrödchips med västerbottenost dipp super gott och enkelt att göra.  lite norrlänskt i alla fall...

  • Millan1984

    hjgs: det lät gott


     


    Igår firade jag o gubben 11 år, vi åt god middag och gick på bio. Sambon fick väälja och det blev Tower Heist med Ben Stiller. Idag är det även 281 dagar kvar till dagen D för oss, när vi bestämde oss var det ca 385 dagar så tiden går snabbr

  • hjgs

    jag är dålig på det där med recept, har exprimenterat mig fram efter vi fick sånna chips till plockmat på ett skärgårdscafé men jag gjorde så här:
    skar trekanter i lämplig storlek, penslade med olja och ströde lite fling salt över sen in i ugnen på 150 grader här gäller det att hålla koll för det varierar mellan brödmärke allt från 2 till 5 minuter, när de har blivit gyllene så ta ut dom och låt dom svalna, då stelnar dom till.  sen är det bara att blanda cremefresch och VB ost efter smak och köra det någelunda slätt med stavmixer.  Sen är det bara att dippa på, chipsen håller sig rätt länge i en plastburk.
    även dippen går bra att göra innan blir bara bra om den får dra lite.

    testade även att  ta några chips och smörstekte kantareller som jag la ovan på och toppade med lite VB ost och jäklans vad de gick åt, hade gäster som var söder ifrån tror det gick två paket tunnbröd den helgen haha.

    snabbt enkelt och väldans gott

Svar på tråden Öviksbrudar 2012