• Sebastiána

    Romantisk resa i sydeuropa?

    Jag har tänkt mig norra Italien, min älskling funderar på Frankrike. Vi kan tänka oss Spanien också. Vi kommer att åka i slutet av maj/början av juni nästa år. God mat, gott vin, vackra omgivningar och mys och romantik är väl vad vi tänkt oss. Tips?

  • Svar på tråden Romantisk resa i sydeuropa?
  • ClaraH

    Jag har varit både i Italien, Frankrike och Spanien och jag skulle rekommendera Italien. Någon jag skulle vilja göra är att köra runt mellan några vingårdar, jag tror att man kan boka det organiserat, men jag har inte letat efter det. man kan ju få allt i Italien, sol o bad, mat och kultur. Vad är ni ute efter?

    Vi gillar mest storstäder, men då brukar det räcka med några dagar, så vi åker till Rom i 4 nätter och tillbringar resten av tiden på en badort för att koppla av lite.

    När vi var i Milano tog vi tåget till Venedig, sen har vi varit i Bologna också, staden dit italienarna själva åker när de vill äta gott.

    Frankrike har ju sina vingårdar förstås och Spanien sina tapas, men jag rekommenderar ändå Italien.

  • Sebastiána
    ClaraH skrev 2011-07-04 16:37:29 följande:
    Jag har varit både i Italien, Frankrike och Spanien och jag skulle rekommendera Italien. Någon jag skulle vilja göra är att köra runt mellan några vingårdar, jag tror att man kan boka det organiserat, men jag har inte letat efter det. man kan ju få allt i Italien, sol o bad, mat och kultur. Vad är ni ute efter?

    Vi gillar mest storstäder, men då brukar det räcka med några dagar, så vi åker till Rom i 4 nätter och tillbringar resten av tiden på en badort för att koppla av lite.

    När vi var i Milano tog vi tåget till Venedig, sen har vi varit i Bologna också, staden dit italienarna själva åker när de vill äta gott.

    Frankrike har ju sina vingårdar förstås och Spanien sina tapas, men jag rekommenderar ändå Italien.
    Åka runt till vingårdar vill vi också + någon storstad. Rom har jag varit i men åker gärna till igen. Florens kanske kan vara något om man är i norra Italien? Gardasjön och Lagomajore mär väl fint men jag vet inte såmycket om det.
  • LindaochJohn

    Vi funderar oxå på Italien, flyga ner till Venedig, hyra en bil o köra genom massa ställen ner till Rom o sen vidare till en badort.
    Eller att man vänder på det o tar det lugnt på badorten först o sen ger sig ut på äventyr..

    Om vi ska göra det kommer vi nog försöka boka allt själva, resebolag lägger på så mkt extra när man beställer via dem så tror man kan spara lite där..?

  • ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-07-04 16:49:58 följande:
    Åka runt till vingårdar vill vi också + någon storstad. Rom har jag varit i men åker gärna till igen. Florens kanske kan vara något om man är i norra Italien? Gardasjön och Lagomajore mär väl fint men jag vet inte såmycket om det.
    Gardasjön har jag varit vid. Fantastiska små byar längs med östra sidan. Men kallt i vattnet om ni vill bada. Florens är säkert fint. Jag var så ung när jag var där så jag minns inte så jättemycket. Vi tittade en hel del på Sorrento innan vi bokade vår resa, men vi ska åka i augusti och då är det så dyrt där och upptaget redan i februari. Alla italienare åker dit på sin semester. Men åker ni lite senare är det kanske lättare att få tag i boende. Jättevackert där och räknas nog som romantiskt.
Svar på tråden Romantisk resa i sydeuropa?