• Hoffsennanen Tottoplex

    Allt om London

    Resan denna gång blir London
    Jag funderar dock lite på ja...allt möjligt. Men tex vad är det billigaste alternativet att ta sig med tunnelbana? Finns ju massa olika förslag. Sist vi var där löste vi kort över dagen. Men måste finnas ett billigare alternativ väl? Hittade något på denna länken 
    www.raileurope.com/activities/london-travel-card/index.html
    Men vad innebär dessa zoner? Är det långt ut på landet de gäller?
    Kanske finns det fler som tänker åka till London denna sommaren och då kan vi ju ge varandra tips  

  • Svar på tråden Allt om London
  • Hoffsennanen Tottoplex

    Oj vad svar
    Vi funderar på att vara där onsdag - söndag. Men hur mycket i svenska kronor är det man..hmm...om vi åker fram och tillbaka med ett oyster card vad är då max gränsen per dag i svenska kronor som det dras? Om jag förstått rätt? För isf kan man väl ladda det med max gränsen x 5 (så många dagar vi eventuellt är där) Och sen lösa ut de pengarna som eventuellt inte går åt? Och hur mycket är det i pant på kortet för det antar jag det är
    TACK! 

  • Sofia786
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-15 17:21:54 följande:
    Oj vad svar
    Vi funderar på att vara där onsdag - söndag. Men hur mycket i svenska kronor är det man..hmm...om vi åker fram och tillbaka med ett oyster card vad är då max gränsen per dag i svenska kronor som det dras? Om jag förstått rätt? För isf kan man väl ladda det med max gränsen x 5 (så många dagar vi eventuellt är där) Och sen lösa ut de pengarna som eventuellt inte går åt? Och hur mycket är det i pant på kortet för det antar jag det är
    TACK! 
    Jag vet inte riktigt vad det blir i svenska kronor -  jag har inte så bra koll på hur mycket man får för svenska kronan, men kolla upp det.
    Ja att ladda med £6.60 x 5 låter ju som en bra ide, tyvärr vet jag inte om man kan få pengar tillbaka när ni har åkt klart, jag är rätt tveksam till det. Jag tror heller inte det finns någon slags 'pant' på oystercard, och skulle bli väldigt överaskad om det fanns, this is 'rip off Britain' you know!  
    Däremot kan du ju alltid använda ditt oystercard om du någonsin skulle besöka London igen! 
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Sofia786 skrev 2011-06-15 19:38:38 följande:
    Jag vet inte riktigt vad det blir i svenska kronor -  jag har inte så bra koll på hur mycket man får för svenska kronan, men kolla upp det. Ja att ladda med £6.60 x 5 låter ju som en bra ide, tyvärr vet jag inte om man kan få pengar tillbaka när ni har åkt klart, jag är rätt tveksam till det. Jag tror heller inte det finns någon slags 'pant' på oystercard, och skulle bli väldigt överaskad om det fanns, this is 'rip off Britain' you know!   Däremot kan du ju alltid använda ditt oystercard om du någonsin skulle besöka London igen! 



    Okej! För jobbigt att ha massa pengar eventuellt kvar på kortet... 
    Vad kostar ett dagspass egentligen? För hur håller man egentligen koll på hur mycket pengar man har kvar på sitt oyster card? 
  • Aniara4
    Sofia786 skrev 2011-06-15 19:38:38 följande:
    Jag vet inte riktigt vad det blir i svenska kronor -  jag har inte så bra koll på hur mycket man får för svenska kronan, men kolla upp det.
    Ja att ladda med £6.60 x 5 låter ju som en bra ide, tyvärr vet jag inte om man kan få pengar tillbaka när ni har åkt klart, jag är rätt tveksam till det. Jag tror heller inte det finns någon slags 'pant' på oystercard, och skulle bli väldigt överaskad om det fanns, this is 'rip off Britain' you know!  
    Däremot kan du ju alltid använda ditt oystercard om du någonsin skulle besöka London igen! 
    Jo, det är £5 i pant, och det får man tillbaka om man lämnar in kortet innan man åker hem, tillsammans med pengarna på kortet.  Det finns dock någon gräns för hur mycket pengar som kan lämnas ut i en vanlig biljettlucka, har man mycket pengar på det måste man skicka det till något särskilt ställe.

    Här kan man läsa mer om Oyster:
    www.tfl.gov.uk/tickets/14836.aspx

    Pundet står i ungefär 10 kronor nu, så skynda att fynda! Guld i mun (Lätt att räkna blir det också.)
  • Aniara4
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-15 20:38:40 följande:
    Okej! För jobbigt att ha massa pengar eventuellt kvar på kortet... 
    Vad kostar ett dagspass egentligen? För hur håller man egentligen koll på hur mycket pengar man har kvar på sitt oyster card? 
    Glömde svara på det sista: Man kan kolla saldo på kortet i automaterna på varje tunnelbanestation.
  • Sofia786
    Aniara4 skrev 2011-06-15 21:18:07 följande:
    Glömde svara på det sista: Man kan kolla saldo på kortet i automaterna på varje tunnelbanestation.
    Vilken positiv överraskning! Jag trodde verkligen inte man kunde få tillbaks några pengar. 
  • Aniara4
    Sofia786 skrev 2011-06-15 21:21:06 följande:
    Vilken positiv överraskning! Jag trodde verkligen inte man kunde få tillbaks några pengar. 
    Jag har gjort det flera gånger (åker till London minst en gång om året), senast för tre veckor sedan! Det var då jag hörde folk gnälla i kön om att de inte kunde köpa kontantbiljetter, eller vad det nu var...

    Men en gång, för 2-3 år sedan, vet jag att jag inte kunde lämna det i den vanliga biljettluckan för att jag hade över 10 pund eller nåt sånt på det. Fick en blankett att fylla i och en adress det skulle skickas till, och jag tror det slutade med att jag sparade det till nästa år bara för att det var så krångligt.
  • Sofia786
    Aniara4 skrev 2011-06-15 21:25:40 följande:
    Jag har gjort det flera gånger (åker till London minst en gång om året), senast för tre veckor sedan! Det var då jag hörde folk gnälla i kön om att de inte kunde köpa kontantbiljetter, eller vad det nu var...

    Men en gång, för 2-3 år sedan, vet jag att jag inte kunde lämna det i den vanliga biljettluckan för att jag hade över 10 pund eller nåt sånt på det. Fick en blankett att fylla i och en adress det skulle skickas till, och jag tror det slutade med att jag sparade det till nästa år bara för att det var så krångligt.
    Ja, det är väl min erfarenhet av England efter att ha bott här i 9 år. Man kan få pengar tillbaka men det är ofta så krångligt att man inte orkar, eller så gör man ngt fel på vägen och så blir det inget av det ändå.

    Men tur att man kan få tillbaka på Oystercard, viktigt i en sådan stor turiststad! 
  • polkapinne
    Sofia786 skrev 2011-06-15 17:07:22 följande:
    Om du köper ett 'daily travelcard' inom zone 1-2 kan du åka obegränsat med tunnelbana, buss samt tåg inom zon 1 och 2. Om du ska åka längre ut får du köpa en extra biljett. Men zon 1 och 2 brukar räcka om du kommer till London som turist och inte ska ut i förorten!  

    Jag tror det finns 3-dagars kort men jag är inte säker, jag köper aldrig något sådant själv nämligen.  
    Tack.
    Då blir det ett sådant då tror jag:)
Svar på tråden Allt om London