• 120530

    Vinterbrudar - 2012

    Tänkte starta en tråd för oss som planerar vinterbröllop 2012 och som just nu har en bit kvar till den stora dagen! Tanken är att vi skall kunna följas åt i planeringen och hjälpa varandra med tips och råd.

    Vi kan väll börja med en kort presentation av våra bröllop:
    Datum: 25.02.2012
    Antal gäster: ca 30 st
    Typ av vigsel: Borglig
    Gifter oss i: Halmstad

    Ska bli roligt att se hur många vi är!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 18:20

    Lista med datum:
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    Mahy: ?.02.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 07:18
    tessie01 25.12.2012
    misscharlotte: 30.12.2011
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Mahy: 11.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

  • Svar på tråden Vinterbrudar - 2012
  • Januaribrud

    Nu har jag frågat runt en vända till med min brudbukett. Jag har fått ner priset från 1200kr till 800kr nu så det var värt besväret att fråga runt på fler ställen.


     


    Vi har även hittat en annan fotograf. Han är en proffisionell fotograf som bl.a. fotar en del för tidningen i vår stad och han tar kort samt att vi får korten på CD för 4000kr. Priset från vår andra fotograf var 6800 kr för samma sak. Känns skönt att ha kapat lite på utgifterna


     


    Kom även på att min vigselring borde vara klar nu. Ska hämta den nästa vecka. Är så nyfiken och nervös inför hur den ser ut. Kommer nog också prova den lite då och då inför bröllopet Min klänning hänger uppe i arbetsrummet i vårt hus. Har hållt mig från att prova den titt som tätt men drar ner dragkedjan i klädgarderoben och tittar på den då och då

  • Wintercandles
    Januaribrud skrev 2011-12-18 13:23:26 följande:
    Idag fick jag ett meddelande från min bästa kompis. Hon och hennes sambo är i New York och nu hade de gift sig i svenska kyrkan där i smyg Hon hann före mig iallafall den luringen
    Vilken rolig överraskning :) Vad häftigt att bara sticka iväg så där & göra det.
  • 120530
    Januaribrud skrev 2011-12-18 13:31:04 följande:

    Nu har jag frågat runt en vända till med min brudbukett. Jag har fått ner priset från 1200kr till 800kr nu så det var värt besväret att fråga runt på fler ställen.


     


    Vi har även hittat en annan fotograf. Han är en proffisionell fotograf som bl.a. fotar en del för tidningen i vår stad och han tar kort samt att vi får korten på CD för 4000kr. Priset från vår andra fotograf var 6800 kr för samma sak. Känns skönt att ha kapat lite på utgifterna


     


    Kom även på att min vigselring borde vara klar nu. Ska hämta den nästa vecka. Är så nyfiken och nervös inför hur den ser ut. Kommer nog också prova den lite då och då inför bröllopet Min klänning hänger uppe i arbetsrummet i vårt hus. Har hållt mig från att prova den titt som tätt men drar ner dragkedjan i klädgarderoben och tittar på den då och då


    Bra jobbat med priset på buketten! Då har jag något att gå på när jag skall gå runt och fråga efter priser.


     


    Blev inte den gamla fotografen sur när ni avbokade honom? Eller hade ni aldrig skrivit kontrakt?

  • Januaribrud
    Red skrev 2011-12-19 07:27:03 följande:

    Bra jobbat med priset på buketten! Då har jag något att gå på när jag skall gå runt och fråga efter priser.


     


    Blev inte den gamla fotografen sur när ni avbokade honom? Eller hade ni aldrig skrivit kontrakt?


     


    Ja nu har du ett utgångspris


     


    Den gamla fotografen är inte avbokad än och den nya bara preliminärbokad. Min sambo känner den gamla fotografen lite sedan tidigare så jag hoppas att det skall gå lite smidigare när vi pratar med honom. Vi har inte skrivit något kontrakt med honom och det enda vi har sagt att vi vill ha är fotograferingen. Allt annat skulle vi komma överens om senare. Om han har lagt ner någon tid på förberedelser redan (vilket jag inte tror) så får vi ersätta honom för den tid han har lagt. Om man avbokar och sköter det snyggt hoppas jag att det inte blir mer krångel. I värsta fall får vi ju ha kvar honom. Men det hade ju inte känts så bra att fotograferas av honom om han är sur på oss så jag hoppas det löser sig...

  • Januaribrud
    Wintercandles skrev 2011-12-18 21:57:47 följande:
    Vilken rolig överraskning :) Vad häftigt att bara sticka iväg så där & göra det.
    Ja och hon fick idén av mig Vi var i NY hösten 2008 och hade planerat att gifta oss där. Vi var tyvärr ute för sent i planeringen så svenska kyrkan i NY var redan fullbokad. Nu blir det vinterbröllop i Sverige istället med nära och kära. Det blir bra det med
  • Januaribrud

    Red: Har du planerat din vigselcermoni än föresten? Är lite nyfiken på hur du tänker lägga upp den, du som skall gifta dig borgligt. Tänke också ha en borglig vigsel först men det blev inte så av olika orsaker. Skall ni ha egna löften?

  • 120530
    Januaribrud skrev 2011-12-19 08:30:57 följande:
    Red: Har du planerat din vigselcermoni än föresten? Är lite nyfiken på hur du tänker lägga upp den, du som skall gifta dig borgligt. Tänke också ha en borglig vigsel först men det blev inte så av olika orsaker. Skall ni ha egna löften?

    Nej, vi har inte börjat ännu. Är ganska stressad för det, vi borde verkligen komma igång! Detta är vad vi bestäm än så länge:


    - Ingång till mendelhssons brudmarch


    - Vår vigselförättare pratar lite, typ "Vi har samlats här idag, nära och kära, för att..."


    - Solosång "Utan dina andetag"


    - Min tärna läser en dikt om kärlek, som vi inte har valt ännu. Några förslag någon? Inte för lång och inte för högtravande.


    - Vigselakt, kanske med egna löften men tror inte vi kommer hinna skriva några


    - Solosång "make you feel my love"


    - Lite sammanfattande/avslutande prat av vigselförrättaren som vi också måste skriva.


    - Utgång till "Iv got a feeling"


     


    Tar gärna emot ideer och förslag på alla punkter! Blev rikift stressad av detta nu...

  • Evelinas

    Så här ser vår vigselakt ut:


    Inledningsmusik (organisten får välja nåt som passar kyrkan) 


    Psalm 411 "Gud har omsorg om vårt släkte"

    Inledningsord

    Bibelläsning


    Vigselakt


    Solosång Utan dina andetag

    Förbön


    Herrens bön


    Brudvälsignelsen


    Psalm 134 ”Gläns över sjö och strand”


    Avslutningsmusik (organisten väljer här också)


    Sen ska tärnan läsa en dikt också men vi vet inte riktigt var vi ska placera den i programmet, ska fråga prästen.

    Det är i alla fall denna
    av Moniqa Klintestrand Öberg


    En gyllene ring betyder ingenting
    om inte glädjen bor i era hjärtan
    Glädjen i att se varandra växa
    att dela stort och smått
    att känna samhörighet


    En gyllene ring betyder ingenting
    om inte kärleken bor i era hjärtan
    Kärleken som ger varandra frihet att vara den man är
    som unnar varandra allt det goda
    som ser varandras storhet


    Så låt glädjen och kärleken gå hand i hand
    och visa er vägen på er vandring som äkta par

  • 120530
    Evelinas skrev 2011-12-19 12:03:18 följande:
    Så här ser vår vigselakt ut:

    Inledningsmusik (organisten får välja nåt som passar kyrkan)


    Psalm 411 "Gud har omsorg om vårt släkte"

    Inledningsord

    Bibelläsning


    Vigselakt


    Solosång Utan dina andetag

    Förbön


    Herrens bön


    Brudvälsignelsen


    Psalm 134 ”Gläns över sjö och strand”


    Avslutningsmusik (organisten väljer här också)


    Sen ska tärnan läsa en dikt också men vi vet inte riktigt var vi ska placera den i programmet, ska fråga prästen.

    Det är i alla fall denna av Moniqa Klintestrand Öberg


    En gyllene ring betyder ingenting
    om inte glädjen bor i era hjärtan
    Glädjen i att se varandra växa
    att dela stort och smått
    att känna samhörighet


    En gyllene ring betyder ingenting
    om inte kärleken bor i era hjärtan
    Kärleken som ger varandra frihet att vara den man är
    som unnar varandra allt det goda
    som ser varandras storhet


    Så låt glädjen och kärleken gå hand i hand
    och visa er vägen på er vandring som äkta par


     


    Kanske skulle poängterat att det var en borglig vigselakt jag ville ha tips på ;) Mest det som vigselförrättaren skall säga, eftersom det mesta av det är valfritt.
  • Januaribrud
    Red skrev 2011-12-19 10:29:35 följande:

    Nej, vi har inte börjat ännu. Är ganska stressad för det, vi borde verkligen komma igång! Detta är vad vi bestäm än så länge:


    - Ingång till mendelhssons brudmarch


    - Vår vigselförättare pratar lite, typ "Vi har samlats här idag, nära och kära, för att..."


    - Solosång "Utan dina andetag"


    - Min tärna läser en dikt om kärlek, som vi inte har valt ännu. Några förslag någon? Inte för lång och inte för högtravande.


    - Vigselakt, kanske med egna löften men tror inte vi kommer hinna skriva några


    - Solosång "make you feel my love"


    - Lite sammanfattande/avslutande prat av vigselförrättaren som vi också måste skriva.


    - Utgång till "Iv got a feeling"


     


    Tar gärna emot ideer och förslag på alla punkter! Blev rikift stressad av detta nu...


    Var inte meningen att stressa dig Bara roligt att höra hur ni lägger upp den borgliga cermonin. Är det inte vigselförättaren som bestämmer vad som skall sägas i vigseltalet/avslutningen? Vår präst kommer ju också hålla ett vigseltal till oss i kyrkan. Kändes som att han ansträngde sig för att lära känna oss litegrann när vi träffades för att kunna hålla ett mer personligt vigseltal i kyrkan. Är det någon ni känner som skall viga er? Tänkte ni kunde slippa planera den biten själva och att vigselförättaren själv författar ett litet vigseltal till er eller fungerar det inte så på borglig vigsel kanske?


     


    Härligt med många musikinslag i cermonin tycker jag Vi var på min sambos systers bröllop i maj. Då sjöng hennes blivande "utan dina andetag" för henne och kompade på gitarr. Inte ett öga var torrt...iaf inte mina. Den är så fin!

Svar på tråden Vinterbrudar - 2012