• 120530

    Vinterbrudar - 2012

    Tänkte starta en tråd för oss som planerar vinterbröllop 2012 och som just nu har en bit kvar till den stora dagen! Tanken är att vi skall kunna följas åt i planeringen och hjälpa varandra med tips och råd.

    Vi kan väll börja med en kort presentation av våra bröllop:
    Datum: 25.02.2012
    Antal gäster: ca 30 st
    Typ av vigsel: Borglig
    Gifter oss i: Halmstad

    Ska bli roligt att se hur många vi är!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 18:20

    Lista med datum:
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    Mahy: ?.02.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 07:18
    tessie01 25.12.2012
    misscharlotte: 30.12.2011
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Mahy: 11.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

  • Svar på tråden Vinterbrudar - 2012
  • Januaribrud
    Red skrev 2011-12-11 13:26:05 följande:
    Innan vi skickade ut inbjudan till bröllopet velade jag fram och tillbaka om jag skulle bjuda mormor och morfar eller inte. De är lite skröpliga och jag visste inte om de skulle orka eller tycka det att var roligt eller bara jobbigt. Dessutom skulle det innebära en del för min mamma som oundvilkligen skulle få ta hand om dem lite och inte kunna njuta av festen fullt ut. Jag visste inte om de skulle "kunna med" att tacka nej om de skulle vilja det... Samtidigt vill jag att de skulle veta att de var välkomna och att de skulle känna sig bjudna. Till slut bjöd vi dem.

    Igår ringde de och tackade för inbjudan men meddelade att de tyvärr inte orkade. Det låter fel att säga att jag är glad för det, men jag är glad att de kände att det var ok att göra som de ville. Det låter nog konstigt men jag blev väldigt glad och lättad över det Glad
    Jag förstår precis vad du menar. Min farmor är senil och förvirrad nu för tiden. Är inte alltid hon kommer ihåg vem jag är. Jag funderade också på hur jag skulle göra, bjuda eller inte. Hon bor i Halmstad så om hon skulle komma så hade pappa behövt åka och hämta och lämna henne och dessutom vara nära henne hela kvällen eftersom hon inte riktigt har koll på vem som är vem längre. Jag skickade ändå en inbjudan till henne och hon har vänligt tackat nej till att komma. Är också lättad att hon tackade nej för jag tror inte hon hade haft någon behållning av varken vigsel eller middag och pappa hade inte heller kunnat slappna av på hela dagen. Är också glad att jag ändå skickade inbjudan för hon tyckte den var så fin och har den framme och visar alla på hemmet där hon bor
  • 120530
    Januaribrud skrev 2011-12-12 14:28:47 följande:
    Jag förstår precis vad du menar. Min farmor är senil och förvirrad nu för tiden. Är inte alltid hon kommer ihåg vem jag är. Jag funderade också på hur jag skulle göra, bjuda eller inte. Hon bor i Halmstad så om hon skulle komma så hade pappa behövt åka och hämta och lämna henne och dessutom vara nära henne hela kvällen eftersom hon inte riktigt har koll på vem som är vem längre. Jag skickade ändå en inbjudan till henne och hon har vänligt tackat nej till att komma. Är också lättad att hon tackade nej för jag tror inte hon hade haft någon behållning av varken vigsel eller middag och pappa hade inte heller kunnat slappna av på hela dagen. Är också glad att jag ändå skickade inbjudan för hon tyckte den var så fin och har den framme och visar alla på hemmet där hon bor
    Det låter ju nästan precis som det var för mig med mormor och morfar! Då blev det bra för oss båda :) Nu känner jag också att jag kan skicka tackkort till dem, och komma och hälsa på och ta med mig ett inramat foto ifrån bröllopet. Det hade käntns konstigt att göra om de inte blivit bjudna.
  • 120530
    Januaribrud skrev 2011-12-12 14:13:44 följande:

    Åh är så trött på allt som bara blir dyrare och dyrare än vad som var tänkt från början Var och träffade vår fotograf idag. Min sambo har haft kontakt med honom tidigare och hade fått ett pris på 2300kr men inte frågat vad som ingår. Det visar sig ju att det bara är för själva fotograferingen. Vill vi köpa bilderna på CD-skiva kostar det ytterligare 4500kr vilket jag tyckte var ganska saftigt. Alternativet var att köpa album av honom men de kostade mellan 2500-4500kr så då kan vi lika gärna köpa skivan. Han tar jättefina bilder och är jättetrevlig så vi vill gärna anlita honom ändå. Blir bara så trött att allting är så dyrt.


    Jag är i ett sådant skede av planeringen nu att jag betalar snart vad som helst bara jag kan bocka av det från listan. Har så mycket annat som tar tid just nu. Mycket på jobbet, en 2-åring hemma, alla julförberedelser m.m. Förlåt för mitt negativa inlägg. Ville bara skriva av mig och beklaga mig lite.


    Tråkigt med fotografen! Att skivan kostar mycket kan jag lite förstå, för du köper man ju rätten att framkalla så många kort man vill var man vill. Men det var ett väldigt dyrt album!


     


    Förstår vad du menar med pengarna. Vi har lagt på lite här och lite där men inte tänkt så mycket på det då mycket redan är betalt. Men när jag tittar på slutsumman nu tycker jag att det är lite läskigt att vi faktiskt lägger så mycket pengar på en kväll. Vi tänker " det är ok att lägga 500 kr extra på detta, det är ju inget att snåla med" men inser liksom inte att vi också borde fråga oss om det är ok att lägga 140´på bröllopet.

  • Januaribrud
    Red skrev 2011-12-12 16:02:08 följande:
    Det låter ju nästan precis som det var för mig med mormor och morfar! Då blev det bra för oss båda :) Nu känner jag också att jag kan skicka tackkort till dem, och komma och hälsa på och ta med mig ett inramat foto ifrån bröllopet. Det hade käntns konstigt att göra om de inte blivit bjudna.
    Ja väldigt lika Det var skönt att läsa ditt inlägg och se att det finns någon som har resonerat samma som jag. Man får ju lite dåligt samvete när man nästan hoppas att de ska tacka nej. Det är ju inte för att vara elak som man hoppas det, utan av omtanke. Jag var, precis som du skrev, rädd att min farmor skulle tacka ja för att hon tror att det förväntas av henne. Vet att hon egentligen inte orkar med resan och uppståndelsen runt ett bröllop i nuläget. Tråkigt att vi inte gifte oss för flera år sedan när hon var klar i knoppen och en riktig krutgumma. Då hade det varit jätteroligt att få dela bröllopsdagen med henne
  • Januaribrud
    Red skrev 2011-12-12 16:06:16 följande:

    Tråkigt med fotografen! Att skivan kostar mycket kan jag lite förstå, för du köper man ju rätten att framkalla så många kort man vill var man vill. Men det var ett väldigt dyrt album!


     


    Förstår vad du menar med pengarna. Vi har lagt på lite här och lite där men inte tänkt så mycket på det då mycket redan är betalt. Men när jag tittar på slutsumman nu tycker jag att det är lite läskigt att vi faktiskt lägger så mycket pengar på en kväll. Vi tänker " det är ok att lägga 500 kr extra på detta, det är ju inget att snåla med" men inser liksom inte att vi också borde fråga oss om det är ok att lägga 140´på bröllopet.


    Ja, albumen är sjukt dyra med tanke på det man fick. Vi kommer förmodligen köpa bilderna på CD istället och göra eget album, tackkort o.s.v. Totalpris blir då 6800kr för fotografering och bilder på skiva. Börjar smälta det nu även om det var mer (som allt annat) än budgeterat


    Jag har köpt alla saker utspritt på flera månader med lönen och inte med sparade pengar. Jag kan inte påstå att jag har märkt av det så mycket men räknar man ihop allt så blir det ju stora summor. Har dragit över budget med många tusenlappar vilket blir många procent när ursprungsplanen var ett bröllop för 40000kr Jag har försökt spara in där jag har kunnat men vi var nog lite naiva i de kalkyler vi gjorde innan bröllopet. Är nu på jakt efter en enkel och prisvärd brudbukett och bröllopstårta som är saker jag inte vill lägga mycket pengar på

  • misscharlotte
    Red skrev 2011-12-11 20:54:11 följande:
    Hur långt gången är du? Tycker du att det syns mycket eller är det bara ni som vet det som tänker på det?

    Jättefina låtar, Utan dina andetag skall vi också ha! Den och Make you feel my love. 
    Jag är i v20 nu, kommer va i v23 när vi gifter oss. Det har börjat synas en del nu så det kommer definitivt synas i brudklänningen Men man ser att det är en bebismage
  • misscharlotte
    Evelinas skrev 2011-12-11 21:09:05 följande:
    Ni gifter er på nyår va?
    Snörning e toppen när man e gravid. Jag får ju min klänning uppsydd så den ska sitta perfekt, kommer vara i v. 30 när vi gifter oss, sömerskan syr det sista på klänningen samma vecka vi gifter oss. Vilken v. kommer du va i, 25 om jag minns rätt?? Jag ska också ha snörning i ryggen, tycker det är superfint så det hade jag haft även om jag inte var gravid.
    Vi ska också ha Utan dina andetag. Kent e en av Mickes favoritartister, jag är inte särskilt förtjust i Kent, men just den låten gillar jag skarp så den känns given. Tror det får räcka med en låt faktiskt. Ev en låt av Björn Afzelius också,men vi har inte riktigt bestämt oss.
    Ja vi gifter oss 30/12, jag kommer vara i v.23 då. Sömmerskan syr det sista nu i veckan och på lördag ska vi ju hämta klänningen. Snörning i ryggen är hur vackert som helst, jag hade nog också valt det även om jag inte var gravid!
    Jag lyssnar inte så mkt på Kent längre, jag gjorde det förr. Men Utan dina andetag är en av mina favoritlåtar faktiskt, den är så himla fin!
  • misscharlotte

    Vi hade ingen budget från början hehe. Vi tänkte att "nu gör vi det litet och mysigt", och tänkte bara lägga pengar på ring, kläder och mat. Men det gick ju inte så bra haha. Vet inte vad vi är uppe i nu, men jag ska göra en kalkyl sen för att se hur mycket det blivit. Det är ju en massa småutgifter också som man inte tänker på, t.ex. inköp av kaffe, pepparkakor, godis, dekorationer, etc etc. Allt sånt drar ju faktiskt iväg till slut om man inte sätter stopp En hel del har vi ju inte ens betalat än, sminkning och hår och bröllopstårtan, det betalar vi på plats den 30:e. Men mycket pengar blir det....

  • malin martin

    här kommer en liten uppdatering:
    Igår beställde vi en vägskylt som vi ska ha ute på vägen in mot där vigsel och fest kommer hållas...jättekul detalj...från calligraphen. Passade även på att beställa ett silverhjärta med våra namn och datum ingraverat, hjärtat ska jag sedan sy fast i strumpebandet.
    Har länge letat underkläder och varit lite frustrerad så igår fick jag ett tips i en annan tråd här på en sida...oops dessutom hade de just nu 30% rabatt...jippi. SÅ i morse beställde jag och i em kom ett mail att varorna är skickade =)
    Hoppas de ska passa nu bara... tips gå in på http://shop.change.com/se

  • malin martin


    Glömde bifoga bilden på det jag beställt =) Efter en diskussion med sömerskan kom vi fram till att jag utan problem kan ha färgade underkläder så jag va lite vågad och beställde denna i svart =)
Svar på tråden Vinterbrudar - 2012