• 120530

    Vinterbrudar - 2012

    Tänkte starta en tråd för oss som planerar vinterbröllop 2012 och som just nu har en bit kvar till den stora dagen! Tanken är att vi skall kunna följas åt i planeringen och hjälpa varandra med tips och råd.

    Vi kan väll börja med en kort presentation av våra bröllop:
    Datum: 25.02.2012
    Antal gäster: ca 30 st
    Typ av vigsel: Borglig
    Gifter oss i: Halmstad

    Ska bli roligt att se hur många vi är!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 18:20

    Lista med datum:
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    Mahy: ?.02.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 07:18
    tessie01 25.12.2012
    misscharlotte: 30.12.2011
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Mahy: 11.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

  • Svar på tråden Vinterbrudar - 2012
  • Mahy
    Red skrev 2011-11-09 15:18:30 följande:
    Undrar jag med! Om man inte har några speciella krav på ovanliga blomsorter eller liknande borde det väll räcka att gå dit en månad innan?
    Jag tror efter att hört andra brudar ska det räcka med någon månad innan, Men kanske skönt att ha det överstöka, och tänk på att februari är den dyraste månad på året när det kommer till roser och dylikt! pga av Valentine! Vi har pga detta fått tänka om lite, från början skulle det mest vara vita roser men nu ska vi ha vita tulpaner istället (vilket jag nog föredrar då det är min favvoblomma) Fast buketten ska vara med vita roser, (som den bild jag visade) Men allt annat tulpaner!

    Hmm med tanke på valentine ni kanske borde ringa och fråga hur lång i förväg ni behöver beställa då?
  • 120530
    Mahy skrev 2011-11-09 15:25:45 följande:
    Jag tror efter att hört andra brudar ska det räcka med någon månad innan, Men kanske skönt att ha det överstöka, och tänk på att februari är den dyraste månad på året när det kommer till roser och dylikt! pga av Valentine! Vi har pga detta fått tänka om lite, från början skulle det mest vara vita roser men nu ska vi ha vita tulpaner istället (vilket jag nog föredrar då det är min favvoblomma) Fast buketten ska vara med vita roser, (som den bild jag visade) Men allt annat tulpaner!

    Hmm med tanke på valentine ni kanske borde ringa och fråga hur lång i förväg ni behöver beställa då?
    Vårt bröllop är ju nästan två veckor efter alla hjärtans dag, så jag kan ine se att det skulle vara något problem? Och jag måste absolut inte ha rosor heller. Jag tror jag kontaktar dem någon gång i januari och hör mig för. Vill inte lägga så mycket pengar på buketten så det får bli det som är billigt vid den tidpunketn.
  • misscharlotte
    Red skrev 2011-11-09 07:22:04 följande:

    Så längt ni har kommit, snabbt jobbat! Roligt med din man, han skall väll förhoppningsvis hinna med de sakerna :)


     


    När jag läste din list kom jag på en sak jag inte bokat/börjat fundera på. Florist! Jag är ganska ointresserad av blommor så jag tänkte vänta med det tills efter nyår. Hur gör ni andra, måste florist bokas i god tid? Jag skall "bara" ha en brudbukett. Restaurangen står för och ordnar alla dekorationer och resten av brudföljet så bli blommlösa :)


    Nej egentligen behöver man inte boka i så god tid, jag pratade med min florist och hon behövde ca en vecka på sig att beställa blommor och göra själva buketten, så det är ganska lugnt än så länge :)
  • Januaribrud

    Åh jag har precis hämtat hem min klänning. Är supernöjd Pratade även med en guldsmed om min vigde ring idag. Jag ska få en offert i nästa vecka. Förhoppningsvis inom min budget det blev en ett ritad ring eftersom jag inte hittade exakt en sådan jag ville ha. Nu blir den perfekt matchad till min förlovningsring. Fått mycket gjort idag

  • Januaribrud

    Åh min iphone föreslog visst en del ord som inte riktigt blev rätt Vigselring och egenritad ska det stå... Hoppas ni förstår ändå

  • Tanja
    Mahy skrev 2011-11-09 15:25:45 följande:
    Jag tror efter att hört andra brudar ska det räcka med någon månad innan, Men kanske skönt att ha det överstöka, och tänk på att februari är den dyraste månad på året när det kommer till roser och dylikt! pga av Valentine! Vi har pga detta fått tänka om lite, från början skulle det mest vara vita roser men nu ska vi ha vita tulpaner istället (vilket jag nog föredrar då det är min favvoblomma) Fast buketten ska vara med vita roser, (som den bild jag visade) Men allt annat tulpaner!

    Hmm med tanke på valentine ni kanske borde ringa och fråga hur lång i förväg ni behöver beställa då?
    Vi gifter ju oss 04.02.2012 och jag beställde min brudbukett redan i augusti. Då sade min florist att många beställer t.o.m ett år på förhand.. Sen ska jag ju ha blommor på borden också och dem ville hon att jag skulle beställa senast i december. Fast jag antar att det är olika i olika städer och olika blomsterhandlar..

    Jag skall ha champagnefärgade rosor och vinröda liljor i min brudbukett, men på borden kommer vi att ha vinröda kallor, med en silverkvist i varje vas..
  • noffsan

    Jag hoppas verkligen att man inte behöver fixa med floristen än på ett tag. Jag bor på annan ort än bröllopsorten så jag har inte så många tillfällen att fixa allt på. Jag vill helst inte ha några blommor alls i min bukett, mer murgröna mossa och fina kvistar.

    Jag är inte riktigt en rosa-glitter-och-ros-person, vilket verkar ställa till det när man planerar bröllop... Tur att man har en fantastisk syster som är grafisk designer! 

  • Evelinas

    Vi håller på och räknar på drycken och vi behöver lite råd. Vi vet ju inte riktigt hur många som dricker alkohol respektive alkoholfritt. Blir troligtvis en del som kör eftersom kyrka och lokal ligger på landet där det inte går några bussar. Man vill ju inte ta för lite av något, samtidigt som vi inte vill ha fylleslag.

    Vad tror ni om detta?? (ca 40 vuxna och 10 barn)


    Brudskål
    7 flaskor (75cl) champagne
    4 flaskor (75cl) alkoholfri champagne
    1 1,5liters sockerdricka

    Till maten
    3 boxar rött vin
    2 boxar vitt vin
    30 burkar (33cl) cider
    50 flaskor (33cl) öl

    8 flaskor (75cl) alkoholfritt rött vin
    8 flaskor (75cl) alkoholfritt vitt vin
    8 flaskor (75cl) cider
    40 flakor (33cl) lättöl
    20 flaskor (33cl) läsk

    Bar
    4 boxar rött vin
    3 boxar vitt vin
    70 flakor (33cl) öl
    40 burkar (33cl) cider 


    11 flaskor (75cl) alkoholfritt rött vin
    11 flaskor (75cl) alkoholfritt vitt vin
    8 flaskor (75cl) alkoholfri cider
    80 flaskor (33cl) lättöl
    40 flaskor (33cl) läsk

    Tänkte köpa läsk och lättöl i drickabackar, nån som vet vad det kostar??

  • 120530
    misscharlotte skrev 2011-11-09 19:15:06 följande:
    Nej egentligen behöver man inte boka i så god tid, jag pratade med min florist och hon behövde ca en vecka på sig att beställa blommor och göra själva buketten, så det är ganska lugnt än så länge :)
    Det låter ju betryggande! Får som sagt ta tag i det i januari, drygt en månad innan.
  • 120530
    Januaribrud skrev 2011-11-09 20:41:09 följande:
    Åh jag har precis hämtat hem min klänning. Är supernöjd Pratade även med en guldsmed om min vigde ring idag. Jag ska få en offert i nästa vecka. Förhoppningsvis inom min budget det blev en ett ritad ring eftersom jag inte hittade exakt en sådan jag ville ha. Nu blir den perfekt matchad till min förlovningsring. Fått mycket gjort idag
    Härligt med klänningen! Jag skall prova min igen i januari, hoppas hoppas jag gått ned något kilo tills dess. Jag har beställt min ring och väntar med spänning på att få den, 2/12 skall jag till stan för en ansiktsbehandling och då har de lovat att den är färdig.
Svar på tråden Vinterbrudar - 2012