• 120530

    Vinterbrudar - 2012

    Tänkte starta en tråd för oss som planerar vinterbröllop 2012 och som just nu har en bit kvar till den stora dagen! Tanken är att vi skall kunna följas åt i planeringen och hjälpa varandra med tips och råd.

    Vi kan väll börja med en kort presentation av våra bröllop:
    Datum: 25.02.2012
    Antal gäster: ca 30 st
    Typ av vigsel: Borglig
    Gifter oss i: Halmstad

    Ska bli roligt att se hur många vi är!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 18:20

    Lista med datum:
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    Mahy: ?.02.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 07:18
    tessie01 25.12.2012
    misscharlotte: 30.12.2011
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Mahy: 11.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

  • Svar på tråden Vinterbrudar - 2012
  • Annixa
    Mahy skrev 2011-11-06 21:50:39 följande:
    man ska nog vara tacksam när man läser alla historier om hemska svärmödra här på BT, :)
    å dom trådarna har jag missat!
    Jag är jätte tacksam över min sambos familj, alla är så snälla å hjälpsamma! Hjärta
  • 120530
    Annixa skrev 2011-11-06 21:56:46 följande:
    å dom trådarna har jag missat!
    Jag är jätte tacksam över min sambos familj, alla är så snälla å hjälpsamma! Hjärta
    Ni skall verkligen vara glada över era snälla och okomplicerade svärmödrar! Här är en som inte har det så enkelt... Men nu har vi vapenvila, så förhoppningsvis håller det i sig :)
  • 120530
    Red skrev 2011-10-10 10:05:27 följande:
    Planeringsuppdatering Glad

    - Inbjudningskorten har kommit och var jättefina.
    - Klänningen är provad med alla accessoarer.
    - Mb2 hittade kläder i helgen så nu är han färdig Glad
    - Vår vän har fått tillstånd att viga oss!!
    - Min mamma har också hittat klänning i samma butik som jag.
    - Sminkös är bokad

    Att göra:
    - Kuverten skall addresseras och de skickas i slutet av november.
    - Skall försöka gå ned något kilo.
    - Förbereda vigselakten eftersom vi har borglig vigsel
    - Bestämma musik så att våra musiker kan börja öva
    - Klänningen skall provas igen i januari
    - Ringa min frisör i början av november för att boka provuppsättning

    Statusuppdatering igen, längesedan nu!


    - Maten är bestämd, vi väntar nu på renskriven sammanfattning ifrån kocken


    - Frisören är bokad, har också bokat tid en veckan innan för klipp, färg och provuppsättning


    - Nu har vi skrivit på hindersansökan, lagt den i addresserat kuvert och frankerat. Läggs på lådan ikväll :)


    - Vi har börjat knåpa med festhäftet nu, och har bestämt ungeför vad det skall innehålla och hur många sidor vi vill ha.


    - Har förberett för ytterligare en beställning på calligraphen. Det blir bordplaceringar i samma stil som våra inbjudningar och långsmala festhäften. Vigselprogrammen blir enklare vikta papper som vi skriver ut själva.


     


    Att göra:


    - Addressera kuverten som skall skicka ut i slutet av november.


    - Jobba vidare på festhäften och vigselprogram


    - Förbereda vigselakten


    - Skall fortfarande gå ner något kilo ;)

  • Mahy
    Red skrev 2011-11-07 07:49:04 följande:

    Statusuppdatering igen, längesedan nu!


    - Maten är bestämd, vi väntar nu på renskriven sammanfattning ifrån kocken


    - Frisören är bokad, har också bokat tid en veckan innan för klipp, färg och provuppsättning


    - Nu har vi skrivit på hindersansökan, lagt den i addresserat kuvert och frankerat. Läggs på lådan ikväll :)


    - Vi har börjat knåpa med festhäftet nu, och har bestämt ungeför vad det skall innehålla och hur många sidor vi vill ha.


    - Har förberett för ytterligare en beställning på calligraphen. Det blir bordplaceringar i samma stil som våra inbjudningar och långsmala festhäften. Vigselprogrammen blir enklare vikta papper som vi skriver ut själva.


     


    Att göra:


    - Addressera kuverten som skall skicka ut i slutet av november.


    - Jobba vidare på festhäften och vigselprogram


    - Förbereda vigselakten


    - Skall fortfarande gå ner något kilo ;)


    Oj vad långt du har hunnit!!! Duktigt! Måste kännas jätteskönt!

    Gå ner några kilo är du inte ensam om...Jag och sambon gjorde ett tränings schema  igår kväll på hur vi ska gå ner 10 cm till bröllopet :)  Så idag börjar det....
  • Januaribruden

    Jag hoppas att ni alla skickat in hindersprövningen nu.
    Jag och min blivande har gjort en rejäl tabbe! Gick in på Stockholms stadshus vigselsida igår och läste att hindersprövningsintyget ska vara dem tillhanda minst 9 veckor före vigseln, annars avbokas tiden. Den ska alltså vara inne på fredag!!! Och vi har inte ens skickat in den. Jag har gjort en namnändring som jag har väntat på svar ifrån och hade inte en tanke på att det var så bråttom. Fy fan vilken panikångest jag hade igår kväll. Vår dag och tid betyder ALLT för oss. Om dem nu avbokar vår tid 14/1 så kan vi inte få en ny förens i slutet av februari.
    Imorse kl 8 öppnade skatteverkets växel och efter lite mer tårar är nu blivande på väg till deras kontor i Stockholm för att lämna hindersprövningen där och be dem skynda på ärendet. Enligt växeln är det helt upp till handläggaren så det kan gå hur som helst. En hindersprövning tar ju minst en vecka att få klar! Nu sitter jag med telefonen och väntar på att stadshusets vigseltjänst ska öppna för dagen, kl 9. Kanske kan dem ge oss dispens? Fast jag tvivlar på det... När brukar myndigheter m.m. vara tillmötesgående?
    Oj vilket långt inlägg det blev. Det är skönt att skriva av sig iaf. Vi har en mardrömmsvecka framför oss nu som jag inte önskar någon av er. Så posta den där hindersprövningen om ni inte gjort det redan!


  • 120530
    Mahy skrev 2011-11-07 08:08:55 följande:
    Oj vad långt du har hunnit!!! Duktigt! Måste kännas jätteskönt!

    Gå ner några kilo är du inte ensam om...Jag och sambon gjorde ett tränings schema igår kväll på hur vi ska gå ner 10 cm till bröllopet :) Så idag börjar det....

    Ja, vi har kommit ganska långt! Men det är fortfarande mycket att fixa om man som vi är perfektionister :) Festhäftet tar nog sin tid och vigselcermonin får vi ju ordna själva.


    Jag är ganska smal, 63 kg på 178 cm, men jag vill vara liiite, liiite smalare tills bröllopet. Man vill ju vara i sitt livs form! Så jag har anmält mig till Göteborgsvarvet och tränar ganska mycket. Drömmen vore om jag vägde 60 kg blankt på bröllopsdagen!


     

  • Mahy
    Red skrev 2011-11-07 08:57:04 följande:

    Ja, vi har kommit ganska långt! Men det är fortfarande mycket att fixa om man som vi är perfektionister :) Festhäftet tar nog sin tid och vigselcermonin får vi ju ordna själva.


    Jag är ganska smal, 63 kg på 178 cm, men jag vill vara liiite, liiite smalare tills bröllopet. Man vill ju vara i sitt livs form! Så jag har anmält mig till Göteborgsvarvet och tränar ganska mycket. Drömmen vore om jag vägde 60 kg blankt på bröllopsdagen!


     


    Jag vet faktiskt inte vad jag väger direkt....Gillar inte att väga mig :) Men jag skulle tippar på någonstans mellan 55-60. är 161 så jag tycker det är för mycket för mig :) Men det är så svårt att säga förr var jag sjuk hela tiden så då var man ju smal bara för att kroppen fick arbeta så hårt, Nu när jag mår bättre så gick jag rätt snabbt upp i vikt, vilket jag antar är normalt, men för mig som alltid legat på en ca 45-50 känns det jobbigt :) (har alltid fått väga mig hos läkaren) Så ajg vill väl komma ner till cirka 50 igen, men med muskler, fast jag känner nog att det jag vill ha bort mest är putmagen :) fast den är nog svårt, när jag vägde som minst förra året, då låg jag på 40 kg, (fick väga mig pga av jag såg så undernärd ut) hade jag fortfarande putmage! Annars trivs jag rätt bra med hur jag ser ut nu, har för första gången fått höra att jag ser frisk ut :) och det känns bra, har alltid innan fått anklagelsen om Anorexia, Men nu vill jag kunna bygga upp lite muskler och se vältränad ut :)

    och det dumma är att jag älskar att träna, men slutade med det i våras! Men med vårt träningschema kommer det gå tipp topp hehe
  • 120530
    Januaribruden skrev 2011-11-07 08:53:35 följande:
    Jag hoppas att ni alla skickat in hindersprövningen nu.
    Jag och min blivande har gjort en rejäl tabbe! Gick in på Stockholms stadshus vigselsida igår och läste att hindersprövningsintyget ska vara dem tillhanda minst 9 veckor före vigseln, annars avbokas tiden. Den ska alltså vara inne på fredag!!! Och vi har inte ens skickat in den. Jag har gjort en namnändring som jag har väntat på svar ifrån och hade inte en tanke på att det var så bråttom. Fy fan vilken panikångest jag hade igår kväll. Vår dag och tid betyder ALLT för oss. Om dem nu avbokar vår tid 14/1 så kan vi inte få en ny förens i slutet av februari.
    Imorse kl 8 öppnade skatteverkets växel och efter lite mer tårar är nu blivande på väg till deras kontor i Stockholm för att lämna hindersprövningen där och be dem skynda på ärendet. Enligt växeln är det helt upp till handläggaren så det kan gå hur som helst. En hindersprövning tar ju minst en vecka att få klar! Nu sitter jag med telefonen och väntar på att stadshusets vigseltjänst ska öppna för dagen, kl 9. Kanske kan dem ge oss dispens? Fast jag tvivlar på det... När brukar myndigheter m.m. vara tillmötesgående?
    Oj vilket långt inlägg det blev. Det är skönt att skriva av sig iaf. Vi har en mardrömmsvecka framför oss nu som jag inte önskar någon av er. Så posta den där hindersprövningen om ni inte gjort det redan!

    Lider med dig! Håller alla tummar och tår för att det skall ordna sig! Har som sagt vår hindersprövning i handväska nu och skall posta den efter jobbet...


    Myndigheter är inte kända för att vara snabba men jag tycker att alla blir lite snälla när det gäller bröllop. Vårt hotell har egentligen incheckning kl. 15 vilket blir för sent för att jag skall kunna byta om där. När jag sade vad det gällde sa hon att de skall försöka ordna det för oss.. Hoppas det löser sig för dig!

  • Mahy
    Januaribruden skrev 2011-11-07 08:53:35 följande:
    Jag hoppas att ni alla skickat in hindersprövningen nu.
    Jag och min blivande har gjort en rejäl tabbe! Gick in på Stockholms stadshus vigselsida igår och läste att hindersprövningsintyget ska vara dem tillhanda minst 9 veckor före vigseln, annars avbokas tiden. Den ska alltså vara inne på fredag!!! Och vi har inte ens skickat in den. Jag har gjort en namnändring som jag har väntat på svar ifrån och hade inte en tanke på att det var så bråttom. Fy fan vilken panikångest jag hade igår kväll. Vår dag och tid betyder ALLT för oss. Om dem nu avbokar vår tid 14/1 så kan vi inte få en ny förens i slutet av februari.
    Imorse kl 8 öppnade skatteverkets växel och efter lite mer tårar är nu blivande på väg till deras kontor i Stockholm för att lämna hindersprövningen där och be dem skynda på ärendet. Enligt växeln är det helt upp till handläggaren så det kan gå hur som helst. En hindersprövning tar ju minst en vecka att få klar! Nu sitter jag med telefonen och väntar på att stadshusets vigseltjänst ska öppna för dagen, kl 9. Kanske kan dem ge oss dispens? Fast jag tvivlar på det... När brukar myndigheter m.m. vara tillmötesgående?
    Oj vilket långt inlägg det blev. Det är skönt att skriva av sig iaf. Vi har en mardrömmsvecka framför oss nu som jag inte önskar någon av er. Så posta den där hindersprövningen om ni inte gjort det redan!
    Stackare :( jag hoppas verkligen att stadshuset kan ge er lite dispans!!! jag håller alla tummar och tår!!! Du måste skriva så fort du vet nåt!!!!

    Vi ska fixa vår i veckan! men vi har inte riktigt bestämt oss med namnet än...Jag vill behålla mitt eftersom ajg är den sista som heter det! Sen dör familjen ut! Min sambo har verkligen inte det problemet då hans pappa har 5 bröder och hans syster och hennes sambo kommer ta hennes efternamn eftersom det är finast av deras efternamn!

    Så nu velar sambon över om han ska lägg till mitt och ha sitt eget som mellannamn eller om han ska ta mitt och ge upp sitt eget helt. För mig spelar det ingen roll och jag tycker nog att han kan behålla sitt som mellannamn då just efternamn är en stor del av ens identitet.

    Hur gör ni med era?
  • 120530
    Mahy skrev 2011-11-07 10:40:41 följande:
    Stackare :( jag hoppas verkligen att stadshuset kan ge er lite dispans!!! jag håller alla tummar och tår!!! Du måste skriva så fort du vet nåt!!!!

    Vi ska fixa vår i veckan! men vi har inte riktigt bestämt oss med namnet än...Jag vill behålla mitt eftersom ajg är den sista som heter det! Sen dör familjen ut! Min sambo har verkligen inte det problemet då hans pappa har 5 bröder och hans syster och hennes sambo kommer ta hennes efternamn eftersom det är finast av deras efternamn!

    Så nu velar sambon över om han ska lägg till mitt och ha sitt eget som mellannamn eller om han ska ta mitt och ge upp sitt eget helt. För mig spelar det ingen roll och jag tycker nog att han kan behålla sitt som mellannamn då just efternamn är en stor del av ens identitet.

    Hur gör ni med era?

    Vi behåller våra respektive efternamn tills vidare. I framtiden vill vi gärna ta ett eget gemensamt namn. Kommer förhoppningsvis komma på något fint innan framtida barn föds för då vill jag att vi skall heta samma :)


    Pga tidigare nämde problem med svärmor skulle jag aldrig någonsin ta deras namn, och han tycker mitt är för vanligt för att det skall vara värt krånglet att byta. Vi har son-namn båda två. Kommer vi inte på något innan det kommer barn tror jag faktiskt han kan tänka sig att ta mitt...

Svar på tråden Vinterbrudar - 2012