• 120530

    Vinterbrudar - 2012

    Tänkte starta en tråd för oss som planerar vinterbröllop 2012 och som just nu har en bit kvar till den stora dagen! Tanken är att vi skall kunna följas åt i planeringen och hjälpa varandra med tips och råd.

    Vi kan väll börja med en kort presentation av våra bröllop:
    Datum: 25.02.2012
    Antal gäster: ca 30 st
    Typ av vigsel: Borglig
    Gifter oss i: Halmstad

    Ska bli roligt att se hur många vi är!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-23 18:20

    Lista med datum:
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    Mahy: ?.02.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-09 07:18
    tessie01 25.12.2012
    misscharlotte: 30.12.2011
    Selma: 31.12.2011
    Iia: 07.01.2012
    Evelinas: 07.01.2012
    Januaribruden: 14.01.2012
    Januaribrud: 21.01.2012
    pärlan: 28.01.2012
    RiNa: 04.02.2012
    Mahy: 11.02.2012
    Red: 25.02.2012
    Annixa: 25.02.2012
    malin martin: 25.02.2012
    Dannis82:25.02.2012
    JennyL: 10.03.2012

  • Svar på tråden Vinterbrudar - 2012
  • 120530
    Januaribrud skrev 2011-11-01 08:34:49 följande:

    Instämmer helt Red! En av anledningarna till att vi valde vinterbröllop var att komma bort från fokuset på fint väder. Det gav oss också möjlighet att vara i den lokal vi önskade där innemiljön är fantastisk men utemiljön är lite tråkigare.


    Ah nu fick jag en tankeställare också. Det kommer ju vara mörkt. Solsken och rimfrost kommer ju inte synas eftersom vi gifter oss kl 16. Ibland tänker jag inte längre än näsan räcker :-S Det får bli på korten det syns isåfall och på väg till vigseln, som du skriver


    Precis, jag tycker det är skönt att slippa fundera på vädret! På de sommarbröllopen jag varit på har de spelat jättestor roll för stämningen, solsken och blå himmel innebär ju lite gladare gäster än snålblåst och duggregn :)
  • 120530

    Nu kommer här ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa :)


    Jag har blivit lite besviken på vårt guldsmedsaffär.. När vi köpte förlovningsringarna blev vi jättebra bemötta, utan något knorr alls fick vi ca 18% rabbat på båda ringarna och lovade samma rabatt när vi kom tillbaka för att köpa vigselringarna. Det gjorde vi förra lördagen.


    Då var hon först lite tveksam till rabatten vi nämde, och frågade om vi lämnat in guld i utbyte och att det var det som var "rabatten". Nej, det var det inte sa vi och visade kvittot som tydligt visade 18% rabatt. Sedan gav hon med sig och sade att de skulle räkna på det, men att hon kunde lova minst 15% rabatt. De skulle höra av sig i veckan med ett exakt pris. Jag lämnade sedan in min förlovningsring för de skulle matcha vigselringen med den.


    De har inte hört av sig med pris, men har alltså fortfarande min förlovningsring. När mb2 ringde igår för att fråga var inte rätt person där så de skulle be henne ringa. Expoditen han pratade med sade dock att de ännu inte hade fått priset ifrån leverantören på "hur mycket extra det skulle kosta att matcha vigselringen med min förlovningsring"!


    Vadå kosta extra?! De är av samma märke i samma serie. De skulle göra vigselringen en kvarts storlek mindre och det var expeditens förslag för att den inte skulle snurra. Då nämnde hon inte att det skulle kosta extra... Vi kommer sammanlagt köpa ringar av dem för ca 65.000 kronor under mindre än ett år, då tycker jag att det är väldigt småsint att prata om extra kostnader för en kvarts storlek som de själva rekommenderat!


    Hoppas, hoppas de ringer idag så vi reder ut detta. Det är tur att mb2 pratar med dem, jag blir så upprörd och är nog inte så lätt att prata med då...

  • Annixa
    Januaribrud skrev 2011-11-01 08:29:36 följande:

    Glömde skriva att den är från haléns


     


    Åh bor ni i norrland är det ju iaf snö även om det så klart kan bli för mycket av det också. Bor själv i västergötland där vi de senaste åren haft mycket snö i januari men lika gärna kan ha slask eller barmark. Hoppas som ni andra på lite lätt snö som singlar ner och några minusgrader. Gärna rimfrost också. Det vore ju helt underbart.


     ja ni har ju börjat få riktiga vintar som viTungan uteSkrattande, hoppas oxå att ni slipper slask, å att ni har ialla fall lite snö! Skrattande.
    Red skrev 2011-11-01 10:32:30 följande:

    Nu kommer här ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa :)


    Jag har blivit lite besviken på vårt guldsmedsaffär.. När vi köpte förlovningsringarna blev vi jättebra bemötta, utan något knorr alls fick vi ca 18% rabbat på båda ringarna och lovade samma rabatt när vi kom tillbaka för att köpa vigselringarna. Det gjorde vi förra lördagen.


    Då var hon först lite tveksam till rabatten vi nämde, och frågade om vi lämnat in guld i utbyte och att det var det som var "rabatten". Nej, det var det inte sa vi och visade kvittot som tydligt visade 18% rabatt. Sedan gav hon med sig och sade att de skulle räkna på det, men att hon kunde lova minst 15% rabatt. De skulle höra av sig i veckan med ett exakt pris. Jag lämnade sedan in min förlovningsring för de skulle matcha vigselringen med den.


    De har inte hört av sig med pris, men har alltså fortfarande min förlovningsring. När mb2 ringde igår för att fråga var inte rätt person där så de skulle be henne ringa. Expoditen han pratade med sade dock att de ännu inte hade fått priset ifrån leverantören på "hur mycket extra det skulle kosta att matcha vigselringen med min förlovningsring"!


    Vadå kosta extra?! De är av samma märke i samma serie. De skulle göra vigselringen en kvarts storlek mindre och det var expeditens förslag för att den inte skulle snurra. Då nämnde hon inte att det skulle kosta extra... Vi kommer sammanlagt köpa ringar av dem för ca 65.000 kronor under mindre än ett år, då tycker jag att det är väldigt småsint att prata om extra kostnader för en kvarts storlek som de själva rekommenderat!


    Hoppas, hoppas de ringer idag så vi reder ut detta. Det är tur att mb2 pratar med dem, jag blir så upprörd och är nog inte så lätt att prata med då...


    Attans skit jag förstår att du/ni är upprörd!!! Jag hoppas att ni får reda ut det!!!
  • Annixa

    Vad tror ni om låtvalet The luckiest med Ben folds som en tjej ska sjunga i kyrkan. Vi har redan bestämt att när vi är vigda å klar å innan vi går ut ska hon sjunga kärleksvisan. Men måste hitta en fin låt som ska sjungas ungefär i början av vigsel akten. Då funderar vi på den först nämnda men en annan låt som jag älskar är we are man and wife med Michelle Featherstone men då sjunger hon att "nu är vi man och fru" å det är vi ju inte riktigt än då låten sjungs Skrattande Hoppas ni förstår vad jag menar Skrattande Va tyck ni?

  • 120530
    Annixa skrev 2011-11-01 14:22:25 följande:
    Vad tror ni om låtvalet The luckiest med Ben folds som en tjej ska sjunga i kyrkan. Vi har redan bestämt att när vi är vigda å klar å innan vi går ut ska hon sjunga kärleksvisan. Men måste hitta en fin låt som ska sjungas ungefär i början av vigsel akten. Då funderar vi på den först nämnda men en annan låt som jag älskar är we are man and wife med Michelle Featherstone men då sjunger hon att "nu är vi man och fru" å det är vi ju inte riktigt än då låten sjungs Skrattande Hoppas ni förstår vad jag menar Skrattande Va tyck ni?

    Jag tycker inte det spelar någon roll att ni inte är man och fur innan själva vigselakten, det tror jag inte någon tänker på! Välj den som känns bäst!


     

  • malin martin

    idag bokade jag in frisören/make up artisten för min stora dag...hon kommer ut till hotellet jag kommer bo på oh ordnar min uppsättning och smink + tärnans för 600kr/timme. Tyckte jag va ett bra pris eller vad säger ni?


    På fredag ska vi till stället vi ska gifta oss på och provsmaka menyn,..jättespännande har fått ett förslag som de fått göra om lite redan. Stor förväntan är det på menyn nu =)


    Instämmer med er andra det där med väder och att det är egentligen en större chansning på sommaren och fint väder. För mig gör det inget alls om det är snöfall, mulet eller solsken, även m man önskar det sistnämnda vid fotograferingen.För oss var det datumet som var viktigast när vi bestämde oss för ett vinterbröllop. Vi ville gifta oss ett datum som betyder något och eftersom vi blev tillsammans 23 februari kändes 25 februari som ett mycket bra datum =)

  • lia

    Ni har hunnit så långt i er planering tjejer! Men även här faller saker sakta på sin plats. Kläder är ordnade, förrutom mitt intensiva letande efter ett par lila skor som ska matcha hans klädsel. Tänk att det kan vara så svårt att hitta det man söker?! Någon som sett något bra sådant? Men snart så. Vill tipsa er om en hemsida som är ljuvligt fin, beror kanske på stil i och för sig, men spana in www.greenweddingshoes.com Vi funderar också psalmer och solosånger fortfarande, men har lite koll på det hela och jag är lycklig över att vänner till oss ska spela i kyrkan. Men tips på fler bra solosånger mottages tacksamt! Vi funderar på Kärleksvisan och Stevie Wonders "You are the sunshine". 7e januari närmar sig med stormsteg :D

  • 120530

    Igår var vi på restaurangen och disskuterade menyn och vinpaketet :) Menyn blir följande, alla tillbehören stämmer inte riktigt, de skall göra rätterna lite mer vintriga. Jag kommer få ett mail med resultatet sedan så vi kan skriva rätt i menyn.


    - Mouserande vin till bruskålen.


    - Musselsoppa med dillbakad sockersaltad lax samt tartar på musslor, rotsaker & fänkål. Serveras med ett mjukt, vitt vin.


    - Halstrad hälleflundra med pilgrimsmussla, sockerärtor & primörer samt örtgrön sås. Serveras med ett krafigare vitt vin.


    - Lammsadel med backtimjan, sidfläsk, Ugglarpsrötter, vitlöksrostade småtomater och lammsky. Severas med ett krafigt rött vin.


    - Utvalda mogna ostar med hembakat knäckebröd och marmelad. Serveras med portvin.


    - Bakad chokladfondant med havtornssorbet och äppelflarn. Serveras med ett sött desertvin.


    - Tårtan kommer vara en passionsfrukttårta. Serveras med kaffe och avec ( gästerna får välja på cognac, wiskey eller likör)


     


     


    Längtar, längtar, längtar! Tycker det skall bli så gott :)

  • pärlan01
    Red skrev 2011-11-02 07:56:02 följande:

    Igår var vi på restaurangen och disskuterade menyn och vinpaketet :) Menyn blir följande, alla tillbehören stämmer inte riktigt, de skall göra rätterna lite mer vintriga. Jag kommer få ett mail med resultatet sedan så vi kan skriva rätt i menyn.


    - Mouserande vin till bruskålen.


    - Musselsoppa med dillbakad sockersaltad lax samt tartar på musslor, rotsaker & fänkål. Serveras med ett mjukt, vitt vin.


    - Halstrad hälleflundra med pilgrimsmussla, sockerärtor & primörer samt örtgrön sås. Serveras med ett krafigare vitt vin.


    - Lammsadel med backtimjan, sidfläsk, Ugglarpsrötter, vitlöksrostade småtomater och lammsky. Severas med ett krafigt rött vin.


    - Utvalda mogna ostar med hembakat knäckebröd och marmelad. Serveras med portvin.


    - Bakad chokladfondant med havtornssorbet och äppelflarn. Serveras med ett sött desertvin.


    - Tårtan kommer vara en passionsfrukttårta. Serveras med kaffe och avec ( gästerna får välja på cognac, wiskey eller likör)


     


     


    Längtar, längtar, längtar! Tycker det skall bli så gott :)


    det va mycket gott =). Tiden går så fort. :)
  • pärlan01

    Idag kommer det en vän till mej som ska prova o göra ordning mitt hår.
    Jag har en överaskning till min blivande, det är en tjej som ska sjunga i kyrkan eller på festen, låten du är allt.
    Det är tur att han inte är här inne på BT hihi
    Nu börjar det verkligen hända saker tiden går så fort Hjärta

Svar på tråden Vinterbrudar - 2012