Josse770 skrev 2011-05-16 07:01:57 följande:
Jag vet att kyrkan är öppen för alla, gäller även alla slags gudstjänster. Men det jag menar är att om grannen som man pratar med ca 5 min i veckan eller om gamla klasskompisen från lågstadiet gifter sig tänker jag inte gå dit om de inte uttryckt att de vill att jag ska komma. Man går inte på en födelsedagsfest man inte är bjuden på eller hur?
Jag kan skicka ett kort och säga grattis på så sätt.
Sen kan man ju även skicka ut inbjudningar till vigsel, vigsel och fest eller bara fest om man vill det.
Grejen är väl den, att vigseln inte är en del av "kalaset" om man så säger, utan en offentlig handling "inför Gud och i denna församlings närvaro..."
Församlingen utgjordes väl förr, då folk förväntades gå i kyrkan regelbundet, större delen av byn/staden, och säkert var det lite extra om det var vigsel/dop/begravning. Något som angick alla. Engagerade och intresserade grannskapet. Att brudparet med följe sedan åkte från kyrkan för vidare firande var säkert inte konstigt, men precis som vi tyckte det var kul att se och vinka åt Victoria och Daniel, har man säkert gärna visat glädje i bröllop, och respekt och vördnad i sorg, både i och utanför kyrkorna under årens lopp.
Numera har ju kyrkorna inte lika många besökare. Det blandas antagligen av brudpar och andra ihop med att det skulle röra sig om egna, privata arrangemang, när man gifter sig, döper barn och begraver sina anhöriga.
I småbyarna jag vuxit upp i, är det fortfarande inte ovanligt att man hedrar en avliden och visar de anhöriga sin respekt och deltagande, genom att närvara på en begravningsgudstjänst-även om man kanske inte går på kaffet efteråt. Och likaväl är det ofta mer folk i kyrkan än de som sedan går på fest. Man vill gratulera såklart!
Att någon i brudparet skulle få ångest av att man är där, tror jag inte faller besökarna in. Man tycker bara att det är en glädjerik tilldragelse.