• Marylin

    WTF... Får vem som helst komma till kyrkan under vigseln????

    Detta hade jag ingen aning om! Vi har valt att ha ett LITET bröllop, för både jag och sambon hatar verkligen mest av allt att stå inför folk . Vi har bara bjudit närmsta släkten ( föräldrar och syskon) men nu har jag hört på omvägar att andra vill uppvakta.. Och sen hörde jag at VEM som helst har rätt att komma till kyrkan UTAN att vara inbjuden?! Alltså.. Just nu känns det som om min blivande kommer backa ur om det blir så.. och jag känner mig bara... Less och irriterad.... Funderar allvarligt på att bara blåsa av allt och dra...... SUCK...

  • Svar på tråden WTF... Får vem som helst komma till kyrkan under vigseln????
  • Josse770

    Men nu vet jag inte om jag är lite för svensk men jag skulle aldrig, jag menar ALDRIG gå på någons vigsel om jag inte var officellt bjuden.
    Tycker det skulle kännas lite påträngande och skumt.

    Kan förstå turistaspektet i att se en kyrka med fin arkitektur och smyga in tyst, men om en bekant till mig gifter sig och varken bjuder mig till vigsel eller fest skulle jag aldrig gå bara för att man får enligt kyrkan.

  • Kjell Präst

    Den kyrkliga vigseln är, som nämnts ovan, en gudstjänst, och till en sådan är alla välkomna. Den som går förbi kyrkan när vigseln ska börja har altlså rätt att gå in, det kan ingen neka dem. Detsamma gäller förstås vid en begravning eller ett dop. Men rimligen bör man, som också nämnts, inte komma in och störa när vigseln väl har börjat. Då bör man kunna hålla dörrarna stängda.

  • Vi2alltid
    Josse770 skrev 2011-05-15 18:21:09 följande:

    Men nu vet jag inte om jag är lite för svensk men jag skulle aldrig, jag menar ALDRIG gå på någons vigsel om jag inte var officellt bjuden.
    Tycker det skulle kännas lite påträngande och skumt.

    Kan förstå turistaspektet i att se en kyrka med fin arkitektur och smyga in tyst, men om en bekant till mig gifter sig och varken bjuder mig till vigsel eller fest skulle jag aldrig gå bara för att man får enligt kyrkan.


    Fast nu menar ju TS folk som man kanske känner lite ytligt, grannar och avlägsen släkt osv.. och de kan absolut vilja komma! Även om jag kanske inte tycker att det är så farligt om man ändå känner dem...
  • TheD
    Vi2alltid skrev 2011-05-15 18:28:20 följande:
    Fast nu menar ju TS folk som man kanske känner lite ytligt, grannar och avlägsen släkt osv.. och de kan absolut vilja komma! Även om jag kanske inte tycker att det är så farligt om man ändå känner dem...
    Jag förstår egentligen inte "problemet".... För några år sedan åkte jag till en vigsel men jag var inte bjuden. Känner fler som har gjort så och det är inga konstigheter :)
  • Vi2alltid
    TheD skrev 2011-05-15 18:30:37 följande:
    Jag förstår egentligen inte "problemet".... För några år sedan åkte jag till en vigsel men jag var inte bjuden. Känner fler som har gjort så och det är inga konstigheter :)
    Nä inte jag heller, men om TS tycker att det är ett problem så måste hon ju få tycka det
  • Snigel Bee

    Fast det är inte säkert att det hjälper att inte annonsera i förväg! I vårt fall så stod de redan i början av veckan på en skylt utanför kyrkan att på lör skulle det vara en vigsel!
    Jag tyckte också innan att det skulle vara lite jobbigt med öppna dörrar men som kattpoet sa så tänker man inte på det nåt! =) Man står som sagt mot prästen med ryggen emot folk, och de som kommer in är tysta! Så man märker inget!
    Försök och inte tänka på det så mkt och oroa dig i onödan som jag gjorde. Du kan som prästen här sa alltid fråga om d kan stänga dörrarna när de väl börjar!

  • Piiiip

    Mitt enda råd är att om vänner och bekanta börjar prata om bröllopet så säg att ni önskar er en liten intim vigsel med bara de närmsta. Var ärliga och säg att det känns jobbigt att stå i centrum och inför många människor så att ni önskar att bara vara några få i kyrkan. Även den mest korkade/nyfikna människa borde då förstå att inte gå och titta.

    Problemet är väl de som inte pratar med er och som är nyfikna. Ni kan ju göra så att ni sprider ut felaktigt att vigseln börjar en timme senare än vad den gör via någon skvallessugen/nyfiken bekanting. Då sållar ni bort en drös nyfikna gluttare.

    Själv säger jag till alla som vill att de är varmt välkomna till kyrkan om de vill. Till middag och fest har vi bara bjudit de närmaste nära.

  • septemberbröllop2011
    Kattpoet skrev 2011-05-15 18:03:10 följande:
    Det tillhör kyrkovett att inte  klampa in eller störa när en gudtjänst har börjat, det borde väl folk veta.

    Är min generation den sista som fick lära sig om  Svenska kyrkan och kyrkovett  i skolan???

    Nu känner jag mig  gammal fast jag bara är 35 år. 
    Men det är ävl inte det det handlar om att folk kommer "klampa in" under vigseln.
    Det är ingen speciell kyrkovett att man inte gör det. Så du kan nog lugna ner dina nerver. För det är vanligt folkvett!!
    Har man inte "onormalt" umgånge så är det ju absolut ingen som klampar in under vigsel. Antingen innan för att få vara med under vigsel eller efter för att säga grattis.
  • AnnaKarin303
    Josse770 skrev 2011-05-15 18:21:09 följande:

    Men nu vet jag inte om jag är lite för svensk men jag skulle aldrig, jag menar ALDRIG gå på någons vigsel om jag inte var officellt bjuden.
    Tycker det skulle kännas lite påträngande och skumt.

    Kan förstå turistaspektet i att se en kyrka med fin arkitektur och smyga in tyst, men om en bekant till mig gifter sig och varken bjuder mig till vigsel eller fest skulle jag aldrig gå bara för att man får enligt kyrkan.


    Jag kan ju tycka att det är väldigt Osvenskt att inte våga gå på en vigsel utan inbjudan. Eller har all kunskap om kyrkan glömts bort i vår generation. Verkligen stora klyftor här hur mycket folk vet om detta. Till kyrkan kan alla komma, den är öppen för alla. Sen är det väl inte så vanligt att man går på nån okänds begravning.

    Vad gäller objudna gäster så handlar det väl oftast om att man har inte råd att bjuda alla eftersom det ofta ingår att man bjuder på middag och fest. Är det inte lite tråkigt att utesluta alla från kyrkan då också. det är så många som jag vill ska få dela min stora dagmed mig, men man ska vara miljonär till att bjuda alla.

    Jag hoppas innerligt att alla som vill kommer på min vigsel med eller utan inbjudan. Så länge det inte är nån före detta misshandlande skitstövel.
  • Josse770
    AnnaKarin303 skrev 2011-05-15 23:04:20 följande:
    Jag kan ju tycka att det är väldigt Osvenskt att inte våga gå på en vigsel utan inbjudan. Eller har all kunskap om kyrkan glömts bort i vår generation. Verkligen stora klyftor här hur mycket folk vet om detta. Till kyrkan kan alla komma, den är öppen för alla. Sen är det väl inte så vanligt att man går på nån okänds begravning.

    Vad gäller objudna gäster så handlar det väl oftast om att man har inte råd att bjuda alla eftersom det ofta ingår att man bjuder på middag och fest. Är det inte lite tråkigt att utesluta alla från kyrkan då också. det är så många som jag vill ska få dela min stora dagmed mig, men man ska vara miljonär till att bjuda alla.

    Jag hoppas innerligt att alla som vill kommer på min vigsel med eller utan inbjudan. Så länge det inte är nån före detta misshandlande skitstövel.
    Jag vet att kyrkan är öppen för alla, gäller även alla slags gudstjänster. Men det jag menar är att om grannen som man pratar med ca 5 min i veckan eller om gamla klasskompisen från lågstadiet gifter sig tänker jag inte gå dit om de inte uttryckt att de vill att jag ska komma. Man går inte på en födelsedagsfest man inte är bjuden på eller hur?
    Jag kan skicka ett kort och säga grattis på så sätt.
    Sen kan man ju även skicka ut inbjudningar till vigsel, vigsel och fest eller bara fest om man vill det.
Svar på tråden WTF... Får vem som helst komma till kyrkan under vigseln????