• Forumvärd

    Vinn en läcker Crock Pot!

    Mat och bröllop är nära förknippade med varandra, eller hur Solig

    Nu har ni chansen att vinna en läcker, praktisk och smidig Crock Pot som i princip lagar maten åt er.
    Smidigt va? Cool

    Det du ska göra är att ta ett foto på en maträtt som passar till ett bröllop.
    Det kan vara en förrätt, varmrätt eller varför inte en smarrig efterrätt.
    Ta ett foto på din skapelse och ladda upp bilden direkt här i tråden tillsammans med ett recept på maträtten och skriv en motivering varför just du vill vinna en Crock Pot.

    Du har då chansen att vinna denna till ett värde av 1795:-



    Den är enkel att använda. Du lägger i de ingredienser som behövs ställer in timern och Crock Pot sköter resten.
    Allt du behöver göra är att duka bordet, servera och njuta av maten. Solig
    Här kan du läsa mer
    http://www.acreto.se/

    Tävlingen pågår t.om 31/5 och vinnare utses därefter av en jury från Bröllopstorget.
    Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

    Lycka till! Solig
    God fortsättning på 2011
  • Svar på tråden Vinn en läcker Crock Pot!
  • Forumvärd

    Har vi några fler hugade spekulanter? Solig
    Tänk på att det inte behöver vara avancerat utan se det som en kul grej med möjlighet att vinna en läcker Crock Pot
    Kom igen vi behöver fler bilder och roliga recept!


    God fortsättning på 2011
  • wiii

    Spenat och ostfylld smördegsknyte, passar på buffébordet eller till förrätt!



    Recept

    Ingredienser


    10 st


    1 paket smördeg, ca 400 g
    250 g fryst bladspenat
    2-3 schalottenlökar
    smör
    100 g Fetaost
    250 g Kesella
    2 msk dijon senap
    1 vitlöksklyfta
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 ägg

    Sätt ugnen på 200°. Tina spenaten och pressa ur vattnet. Hacka spenat och lök och fräs det i smör i en stekpanna. Låt svalna. Skär osten i tärningar. Blanda spenat, lök, ost, kvarg, senap, pressad vitlök, salt och peppar. Kavla ut smördegsplattorna något och dela dem i fyra fykanter. 
    Lägg en klick av fyllningen på varje smördegsruta och nyp ihop dem till småknyten. Pensla med uppvispat ägg. Grädda knytena mitt i ugnen i ca 15 min.

    Vi vill gärna vinna då vi länge pratat om att skaffa just en Crock pot men inte haft råd. 
    Sambon är sjukskriven och jag har en visstidsanställning på halvtid som går ut i sommar.
    Så en Crockpot hade blivit en väldigt trevlig bröllopspresent till oss :) 
  • wiii

    Såg nu att antalet knyten det blir per omgång är fel, jag får ut ca 45 st. I originalreceptet skulle man dela varje smördegsplatta i två, och jag delar i fyra :)

  • Janqvist

    Skojjig tävling! Jag har aldrig hört talas om crock pot förut, men de låter spännande!

    Ja har ett nattmattips som vi funderar att använda oss av. Provlagade idag å de va smaskens!

    Först bakade jag pitabröd, alldeles klassiska, går lika bra att köpa färdiga å värma i ugnen.



    Sen hackade jag sallad, skivade tomater och rödlök. Fixade en kall sås bestående av turkisk youghurt, kalles kavias, pickles på tub, lite hackat äpple, gurksallad + salt å peppar.


    Till sist panerade ock stekte vi abborrfileer (byxade så dom är garanterat benfria!).


     


    Ihop med allt detta som en hamburgare, och MUMS va smarrigt de e! Vi tänkte att detta sku bli riktigt bra som nattmat, lätt att hålla i handen när man äter å gillas av dom allra flesta!

  • Troligen


    En efterrätt som jag bjöd på, på våra halv 8 hos mig kvällen..
    Panakotta med bär och en chokladmint "sås"

    panakottans recept är:

    5 dl grädde
    3 st gelantinblad
    1 tsk vaniljsocker
    0,5 dl socker

    Chokladmint sås:
    150 g mörk blockchoklad
    6 after eight mintchokladplattor
    1 ägg
    2 äggulor
    2 äggvitor
    2½ dl vispgrädde
    3 msk Marianne Crush

    Bryt sönder chokladen och mintchokladen. Lägg det i en värmetålig skål. Smält det i vattenbad. Tag upp skålen.

    Rör ner ägget under kraftig vispning och sedan äggulorna en och en under fortsatt vispning.

    Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa grädden till skum. Rör först ner äggvitorna i chokladsmeten, sedan grädden och krossad Marianne Crush.

    Supergott!! Bjöd även på detta på våran bröllop i lördags <3 :)
    ____________________________________________

    Här är min underbara dotter som hjälper till att äta hallon under under baket... Vi bakar mycket tillsammans, både åt oss själva och till andra :)


    Vi fortsatte med muffins som jag dock inte har kort på, men som vi gör ofta med vit choklad och hallon..

    Men det är enkelt att göra med barnen när man är sugen på något gott, och de gjorde jag även som cupcakes till en väns bröllop för 2 år sedan som gick som smör..

    2 dl socker
    3 ägg
    1 tsk bakpulver
    1tsk vaniljsocker
    2 1/2 dl mjöl
    100 g smält smör
    50-100 g hackad vit choklad

    Vispa ägg och socker, blanda i det torra och tillsätt sedan smör och choklad.
    Dela det på formar och och tryck ner några hallon i varje..
    Grädda på 200 grader i 15-20 min..

    Sen valfri frosting! ;)

    _____________________

    Vi skulle vilja vinna denna för det vore perfekt att ha så man får mer tid till barnen än att stå vid spisen efter jobb... Vi har 2 barn på 9 mån och snart 3 år, och båda jobbar omlott för jag fick jobberbjudande och kunde inte tacka nej, så vi jobbar om varandra jag och min man.. Så en crock pot hade funkat perfekt för våran vardag, så blir det mer tid över att t ex baka med barnen som det stora älskar att göra och lilla tjejen älskar att vara med och smaka lite och titta på hennes idol in action (storasyster) och inte minst, mer tid till min man när vi är lediga ihop och en kick till att komma på ny mat att stoppa i crock pot:en
  • Sackhina


    Denna efterätt serverade vi på pappas bröllop. Vi hade då dubbla efterätter, dels denna frukttallrik, men också en cheesecake med smak av tiramisu.

    jag skulle vilja vinna en Croc-pot för jag är så fantastiskt dålig på att laga mat och jag skulle verkligen vilja hitta sätt att bli bättre så min stackars blivande man kan få bli serverad lite oftare istället för att servera mig!!
  • jkbr

    Jag lägger in ett smaskight resept på tai / svensk fusion vår rulle
     respet är
    100 gram fläskfärs / nötfärs / scampi
    1 morot
    en liten kålbit
    2 klyftor vitlök
    chili
    koriander eller annan ört
     ev 1-2 dl med kokta glasnudlar
    kör i mixer till en smet 
    lägg i smeten i vår rulle papper ( finns på asiatiska affärer) spring roll pasteri tror jag det heter.
     vik i hop fritera i en gryta eller fritös i 2 min ca

    pssar superbra till fördrinken eller vikning

     

  • jkbr

    det gick inta att ladda upp en bild?
     men jag skulle vilja vinna en crock pott för att jag älskar att laga mat och kan säkert göra massa spännande saker i den medans min man som inte alls kan göra mat kan använda den och laga lätt och nyttig mat till sig och vår son när jag jobbar kväll, den verkar bra till allt.

Svar på tråden Vinn en läcker Crock Pot!