• Hotlena

    Utgång vid borgerlig vigsel?

    Jag började just fundera på det här med utgång när man har borgerlig vigsel. Det blir ju inte som i kyrkan att man kommer ut och alla står och väntar och kastar ris och hurrar... Hur ska ni göra? Går ni ut ur lokalen och sen kommer in igen för att ta emot jublet? Och hur gör ni som är utomhus? Blir det ingen utgång så alla kommer fram och kramas och grattar direkt? 
    Jag känner att jag fastnade lite i den här frågan och vill väldigt gärna höra vad ni andra har för planer! =) 

  • Svar på tråden Utgång vid borgerlig vigsel?
  • hoodilady

    Vi ska gifta oss utomhus, vi kommer gå runt herrgården, gå in i köksentrén där och sen gå ut genom huvudentrén för att möta allas "jubel" på trappan, alla gästerna står framför oss då på gårdsplanen.
    Såhär gjorde brudparet på min fästmans systers bröllop, jättevackert verkligen! Det blev så naturligt att de gick in i herrgården först. De sa även att det var bra att man fick krama varandra och landa några minuter innan alla gästerna skulle fram och kramas..

    Hur ska ni gifta er? Det är nog det som är det man får anpassa sig efter.


  • Hotlena

    Ja det lät riktigt vackert! Ni verkar ha löst det fint! =)
    Jag vet inte ännu hur vi ska ha vigseln men jag skulle tro att det blir en lokal (typ byagård) då det är i mars och jag bor i norrbotten så utevigsel går nog inte =/ Sådana lokaler brukar vara rätt små så jag vet inte riktigt vart man ska gå och "gömma sig" och andas ut... Men får väl kanske planera det utifrån vilken lokal vi väljer...

     

  • hoodilady
    Hotlena skrev 2011-05-03 16:47:33 följande:
    Ja det lät riktigt vackert! Ni verkar ha löst det fint! =)
    Jag vet inte ännu hur vi ska ha vigseln men jag skulle tro att det blir en lokal (typ byagård) då det är i mars och jag bor i norrbotten så utevigsel går nog inte =/ Sådana lokaler brukar vara rätt små så jag vet inte riktigt vart man ska gå och "gömma sig" och andas ut... Men får väl kanske planera det utifrån vilken lokal vi väljer...

     
    Okej, ja det är svårt. Annars kan ni ju be vigselförrättaren att säga innan vigseln typ: "Efter vigseln får ni gärna fota brudparet och sen krama dem och gratta här inne"...
    då står ni bara kvar tills alla har fotat och sen börjar kramkalaset ganska naturligt tror jag..
    Annars klär ni på er varmt och går ut, sen går ni runt (går in en annan ingång om det finns) och går ut igen när alla gäster är utomhus..
    Svårt!
  • Amejuli

    Hej. Jag har också fastnat i just denna fråga. Tycker det har varit knepigt men just nu lutar det åt följande:

    Vi gifter oss i en park uppe på en platå. Vid utgångsmusiken går vi först ner från platån (Man försvinner lite runt ett hörn för vägen ner svänger så skrapt) Vi går till parkens café som lovat att hjälpa oss med servering av lemonad. Vi stannar där inne tills alla gäster har hunnit ned. Sen kommer vi ut och tar emot gratulationer på trappan till cafét och dricker lite lemonad tillsammans med gästerna. Hoppas att det kan funka.

    Vore roligt att höra hur fler ska göra! Bra trådstart!

    I din situation TS tänker jag att det beror lite på om ni ska ha vigsel och fest i samma lokal o.s.v.? Jag tror som du skrev att det är bäst att bestämma plats först och därefter börja planera så man vet förutsättningarna.

  • wiii

    Jag gissar att för oss så blir det ingen utgång ( vi ska vara utomhus), utan tänkte att man kunde be vigselförättaren avsluta vigseln med att välkomna gästerna fram för att gratulera.

  • Millemoj

    Vi kommer att gifta oss utomhus på en en vid havet så vi har inte heller någon utgång... Har däremot utsett min syster till toastmadame/värdninna och hon kommer att börja med lyckönskningar och kramar, därmed kommer de andra att följa på... Sen serverar vi Kiviks äpplecider för att skåla med på vigselplatsen 8eftersom vi är på Österlen och gästerna sedan ska köra till festplatsen).

    Sen blir det ju ny brudskål med mousserande när vi anländer med bilen till festplatsen och då finns det tid för mer lyckönskningar och kramkalas!

  • Fröken T

    Vi gifter oss utomhus med gästerna stående.
    Vi kommer att "gå in", dvs gå in i trädgården och fram till vigselförättaren men när vigseln är kvar kommer vi att stå kvar, bara vända oss om och vår musiker ska då börja spela "Happy Together" (direkt från refrängen) och glas med bubbel serveras.

  • Jenny P

    Hmm, har samma problem!
    Vi kommer att gifta oss uppe på ett berg. När vigseln är slut så kommer jag och M2B att stanna kvar uppe på berget för att fotas och gästerna åker ner till festlokalen.
    Ska vi då kramas direkt efter cermonin och i sådana fall när/hur (har ingenstans att gå in) eller ska vi bara "försvinna" och kramas först 1 timme senare i festlokalen?

    Vad tycker ni?

  • Hotlena
    Amejuli skrev 2011-05-04 15:33:30 följande
    I din situation TS tänker jag att det beror lite på om ni ska ha vigsel och fest i samma lokal o.s.v.? Jag tror som du skrev att det är bäst att bestämma plats först och därefter börja planera så man vet förutsättningarna.
    Jag har funderat på det där med en eller två lokaler/platser. Jag har ju hela tiden tänkt att det ska vara två för det kan bli svårt att duka å greja efter själva vigselceremonin. Obestämd Men i slutändan så kommer nog budgeten få avgöra, det blir ju rätt mycket högre kostnad både med hyra och smyckning för två lokaler... 

    Man skulle ju kunna göra det riktigt fint ute med ljuslyktor och grejer oxå. Det är ju rätt mörkt här i mars =)  
  • På rosa moln

    Vi gifter oss i ett "trädgårdshus" och jag skulle tro att vi kommer att instruera våra föräldrar till att resa sig upp och lämna lokalen när vigseln är över och hoppas på att resten av gästerna fattar vinken och följer efter. När alla har gått ut och ställt sig på gårdsplanen så kommer utgångsmarchen att börja spelas och då är det dags för mig och min älskade att vandra ut i (hoppas vi) solen och få ris/annat kastat på oss, fotas osv. Blir förhoppningsvis lika vackert som det är i mitt huvud =) 

Svar på tråden Utgång vid borgerlig vigsel?