• SofDan

    Gur mycket fick ni för 25.000kr?

    Ja som rubriken lyder, hur mycket fick ni för det, alltså vad räcker det till?
    Jo jag vet att det beror på hur dyrt/billigt man vill ha det osv.
    Men bara på ett ungefär.
    Vi planerar inget bröllop, än. Vi ska gifta oss när ekonomin tillåter men nu råkade det på lite olika sätt
    lyckligtvis bli så att jag har ca 25.000kr på sparkontot i sommar så man kan ju börja planera lite då kanske. :)

  • Svar på tråden Gur mycket fick ni för 25.000kr?
  • SofDan
    Kattpoet skrev 2011-04-21 20:17:56 följande:
    Um... så fick inte jag som jag ville som gjorde för 10 000kr?

    Vi hade catering, det enda jag gjorde själv var  tårtan men det var mest pga allergier och mitt hår, blommor med eftersom jag är allergisk emot starka dofter. 
    Det var absolut inte så jag menade, glömde bara bort det. Att få det man vill för 10.000 låter helt otroligt. Av att höra de jag känner prata om bröllop får man ju bilden av stora summor som ska rinna iväg på bara en dag.

    Men å andra sidan så bör det ju gå att göra billigt. Men catering, det låter ju dyrt?
    Jag har ju ingen koll då vi knappt börjat planera så...
  • Pinkgrape
    SofDan skrev 2011-04-21 20:09:22 följande:

    Jo mat och dryck känns verkligen som största kostnaderna, nu har vi ju möjlighet att spara lite mer än dessa 25 men det är ju en del som ska handlas också. Just det här med kläder också och om man ska ha tärnor och deras klädsel. Har en syster neråt i landet så möjligheten att handla alkohol från Tyskland finns och det är ju toppen!


    Ni som har bröllop som gått/går på ca 30.000kr har ni gjort mycket själva? Har ni fått spara in på kläder och sånt eller har ni kunnat få det ni vill?


    Vi har ju som sagt en budget på 20 000kr.

    Jag har valt att köpa mina klänningar, kommer ha två, från kina. De kostar 1800kr för båda inkl frakt.
    Mina örhängen har jag köpt på glitter, halsbandet kommer jag låna av min mormor.
    Min blivandes kläder köper vi på dressman + en väst och kravatt som vi kommer beställa på nätet, 3000kr för allt ungefär.
    Näbbklänning köpte vi på Lindex, 300kr.
    Tärnklänningar har tärnorna valt att betala själva, kommer också från kina, 350kr/st.
    Skor har jag redan, kommer använda ett par svarta pumps som jag köpte för ett par år sedan.
    Frisyren kommer min syster göra och sminkar mig själv.
    Buketter har jag beställt från USA, kommer ha helt i fjädrar. Min, näbb, två tärnbuketter och knapphålsblomma för 2500kr inkl frakt.
    Min blivandes ring är beställd från USA, svart titan med två guldstreck, 500kr inkl frakt.
    Min ring är från Burmans, en guldsmedsaffär här, är i 18k med CZ stenar, 1300kr.
    Lokalen hyr vi för 3000kr, fredag till söndag, där finns allt porslin vi behöver.
    Hårsmycke, flor (istället för slöja) och bolero beställer jag från etsy.com, allt det för ca 500kr.
    Dekorationer kommer vi inte ha så mycket av. Knoppa-lakan som dukar och överdrag till stolarna, beställt organzaband från ebay, 600m för 250kr inkl frakt. Ljushållare kommer jag låna ihop och vi ska inte ha blommor. Gör egna festhäften och servetterna köper vi på IKEA, servettringar är lite pärlor och ståltråd vilket jag gör själv.
    Brudskålen kommer bli i alkoholfri cider och bröllopstårtan får vi bra pris på av min kusin som är konditor och äger ett bageri här.
    Solisterna till kyrkan är vänner till min syster och ställer upp gratis, min pappa kommer spela gitarr till.
    Fotograf är gratis, min farbror alternativt en vän till oss kommer fota.

    Vi har försökt hålla nere kostnaderna så gott det går, men kommer ta kuvertavgift till maten. 200kr/vuxen (över 18år) och gratis för barn. På kvällen kommer vi ha betalbar.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Kattpoet

    Catering svärmor hittade var 100 kr per portion och vi var 30 stycken, ja det var ett problem med det visste vi inte innan vi hyrde dem, de hade inte allergi vana, sånt händer.

    Om man vill ha ett budget bröllop, det finns ju liksom ett liv  efter bröllopet, så måste man sätta sig  ner och fundera på vad  som är viktigaste, inte vad man drömmer om utan viktigaste.

    Sedan arbetar man där ifrån.

    Jag fick fick vad som var viktagaste och också var jag drömde om, min man, jag drömt om honom sen jag var barn...  

  • Fröken Lindström

    Vårt bröllop kommer kosta 35000:- och då är vi 105 vuxna och 10 barn. 

    Jag har min gammelmormors ring och sambon sin mormors, vi gjorde dom större/mindre = 800:-
    Maten får vi kanonbilligt för 150:-/ kuvert = 15000:-
    Lokalen 1000:-
    Klänning: 3000:-
    Sambons kläder är sen innan, han har köpt en ny skjorta för 400:-
    Tårta gör vi själva, kanske 500:-
    All dryck: 5000:-
    Blommor till dekoration plockar en kompis till mig, alltså gratis,
    Enkel brudbukett: 300:-

    Finns massor med mer poster men som du ser så kan man få det billigt om man vill :)

    För 25000:- kommer du långt om det inte är så många gäster!  

  • wiii
    SofDan skrev 2011-04-21 20:09:22 följande:

    Jo mat och dryck känns verkligen som största kostnaderna, nu har vi ju möjlighet att spara lite mer än dessa 25 men det är ju en del som ska handlas också. Just det här med kläder också och om man ska ha tärnor och deras klädsel. Har en syster neråt i landet så möjligheten att handla alkohol från Tyskland finns och det är ju toppen!


    Ni som har bröllop som gått/går på ca 30.000kr har ni gjort mycket själva? Har ni fått spara in på kläder och sånt eller har ni kunnat få det ni vill?


    Vi kommer att bjuda på buffé som vi gör själva, så där sparar vi nog en slant, har räknat på 100:-/person men det kommer nog inte att bli så mycket i slutändan.
    Då vi bor en bra bit från tyskland så köper vi alkoholen på systemet,där är fördelen att man kan lämna tillbaka oöppnade flaskor som blir över.
    Har köpt en brudklänning från Nixa på rea 2500:-
    Sambon ska hyra sina kläder.
    Tårta har vi en god vän som gör (konditor) för halva hennes normalpris.
    Blommor har vi också en vän som ska hjälpa oss med.
    Fotograf har vi en duktig amatörvän som ska hjälpa oss, kommer dock att erbjuda ersättning för hans jobb.
    Ringen blir ganska enkel dock, en slät titanring.
    Och så var det då lokalen, som kostar 7000:- Så den är dyr, men vi blev så förtjusta i platsen att vi inte riktigt kunde tänka oss någon annanstans..
  • S2011

    Vi får bröllopsmiddagen för 25 000 (lokalhyra, dekorationer, personal, städ, buffé, bubbel, 2 glas vin, 2 kaffe, avec och tårta). bröllopsmiddagen håller vi i festvåningen på ett hotell.

    För resten (hår, kläder, ringar osv) lägger vi ytterligare ca 10 000 kr.

    Så ni kan definitivt komma långt på den pengen, men det beror ju förstås på vilka ambitioner man har och hur mycket man vill ordna med själv. 

  • wiii

    glömde visst ett par saker!
    Smink fixar jag själv.
    Frisör ska jag visserligen till, men ska inte göra en uppsättning utan bara locka håret och fästa bak några slingor med  hårnålar med strassblommor på på ena sidan, frisören räknade med att det kommer att kosta max 750:-
    Inbjudningar beställde vi från Vistaprint och med porto gick det på strax över 600. 

  • lunah
    SofDan skrev 2011-04-21 19:59:28 följande:

    Jag tror att lokalen till kyrkan vi tänkt oss hyrs ut gratis, tror som sagt. Mat tänker vi göra själva och sparar väl lite slantar där.


    Tänk på att det oftast inte är tillåtet att servera alkohol om ni ska använda kyrkans lokaler. Så även om det är gratis kanske det inte passar för ändamålet.
    Bröllop 28/5 2011
  • SofDan
    lunah skrev 2011-04-22 09:32:42 följande:
    Tänk på att det oftast inte är tillåtet att servera alkohol om ni ska använda kyrkans lokaler. Så även om det är gratis kanske det inte passar för ändamålet.
    Bröllop 28/5 2011
    Nej just det, det har jag inte tänkt på eftersom alla bröllopsfester jag varit på serverat alkohol men de har ju inte varit i kyrkans lokaler heller.. Så då får man nog hyra en annan lokal i så fall för en liten fest har vi nog tänkt oss i alla fall och inte bara vin till maten. Tack!

    När det gäller övriga kostnader verkar det finnas mycket att spara in pengar på och man verkar kunna komma bra mycket längre på dessa pengar än vad jag trott. Speciellt iom att flera av er fått hela bröllopet för den summan. Vad glad jag blir, plötsligt känns det inte lika avlägset! Skrattande
Svar på tråden Gur mycket fick ni för 25.000kr?