• Kit73

    Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!

    Nu är det dags att en gång för alla ändra på myten att borgerliga bröllop måste vara över på två minuter i rådhuset, utan bröllopsgäster, ingen musik och utan bröllopsklänning.

    Här kan vi samlas vi som har eller ska gifta oss borgerligt. Eller som kanske funderar i dom banorna!

    Vi byter idéer och ger tips, inspiration och råd til varandra, som hjälper oss till ett riktigt fint och pampigt bröllop!

    I sommar gifter jag mig på ett slott;  utomhusvigsel med levande musik!
    Hur ser ditt bröllop ut?
    Hur har ni lagt upp er ceremoni?
    Berätta!

    Ser fram emot att spräcka en del fördomar som vissa av våra gäster, har om vad ett borgerligt bröllop innebär!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 13:35
    Vill bara tydliggöra att jag med pampigt inte nödvändigtvis menar dyrt!

  • Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!
  • dreams come true

    Wiii: kommer ni rigga med högtalare och så också då? Känns så svårt, om folk ska höra måste man ju "ta i" lite om man säger så...

  • Fröken T
    dreams come true skrev 2011-05-01 21:00:11 följande:
    Ni som ska ha utomhusvigsel, hur har ni tänkt kring musik?
    Hoppar in lite här...

    Vi gifter oss utomhus (förhoppningsvis, om det inte ösregnar) i augusti. Vi har anlitat en trubadur (för hela kvällen) som kommer att spela på vigseln och han har med sig all teknik.
  • wiii
    dreams come true skrev 2011-05-01 21:10:00 följande:

    Wiii: kommer ni rigga med högtalare och så också då? Känns så svårt, om folk ska höra måste man ju "ta i" lite om man säger så...


    Problemet är ju att så fort man ska ha högtalare så behöver man ström. 
    Vi har väl tänkt att ingångsmusiken ska vara lite i bakgrunden så, så det gör inget om det inte hörs supertydligt.

    Finns väl visserligen små högtalare som man kopplar till ipoden som inte behöver ström, men är ju inget superljud i dom heller.
  • dreams come true

    Där vi ska vara är det ganska öppet, som det ju är ute, och då känns det som att ljudet försvinner och gästerna inte hör någonting. Så för vår del letar vi efter något som hörs ordentligt. och gärna utan ström eftersom det som du skriver blir ett bekymmer..

  • SysterAnna

    Vet inte om jag har skrivit här tidigare (orkar inte kolla tillbaka ). Jag och min M2B gifter oss i mina föräldrars trädgård 110702, en plats vi tyckte kändes självklar. Deras hus ligger precis så som vi trivs bäst (ute på landet) och vi känner oss hemma där. Försöker just nu få igenom solo-sång under vigseln, min sambo undrar om det blir bra... Suck. Men det tror jag nog löser sig. Sången skall vara U2:s All I want is you. Ingångsmusik har vi inte kunnat bestämmma oss för heller. Min blivande är även där "behövs det?". Jag gillar Canon in D. 
    Vart själva vigseln skall äga rum har vi inte bestämmt ännu, tältet kommer ta en stor del av trädgården (80 kvadrat), jag skulle vilja ha den i hagen precis utanför deras tomt.  Vi har tänkt ha buffé, håller på och kållar på catering men det lutar åt att vi lagar det själva.Tårtan skall jag göra, stort intresse. Gissa om jobbarkompisarna blev glada när jag kom med en provbakad tvåvånings-tårta till fikat i förra veckan och bad om betyg på smakkombination. Det var lite om mig, kom gärna med kommentarer kring vår planering!

  • Loche

    Vi har ändrat oss angående utomhusvigsel och flytta in den i festlokalen istället p g a att vi så gärna vill att vår goda vän ska sjunga och för att vi slipper oroa oss för vädret. Men vi har vigseln sent på eftermiddagen så folk hinner vara ute före den om vädret är kanonfint. ;)

  • ClaraH
    LillaMy666 skrev 2011-05-01 16:01:33 följande:
    Har kikat i din blogg nu och lokalen verkar onekligen perfekt för vigsel och fest! Inte minst p.g.a. dess adress. Får man fråga vad ni betalar? Jag har fått intrycket att Anna Whitlook är ganska dyr.
    Vi kommer att betala ca 12.000:- om jag minns rätt. De tar ca 9.000:- i grundplåt mellan 17 och 01, och sedan är det timpris om man vill komma in tidigare. Dessutom kostar musikanläggning. Vi kommer att hyra från kl. 13. Sen kommer våra ungdomar att sköta uppsättning av dekor och göra dukningen (sonen 20 år kommer att vara ansvarig). Vi har 6 barn tillsammans men inga gemensamma.

    Anledningen till att vi tog denna lokal var att jag ville göra maten själv och det var svårt att få tag i såna lokaler, de flesta kräver att man ska ta maten från dem. Jag tycker att kontakten med personalen har varit jättebra och hela tiden man hyr lokalen har man också tillgång till en vaktmästare som kan hjälpa till och flytta bord osv, när det ska dansas t.ex. Återkom om du har fler frågor.
  • fru Hägg

    Hej alla!
    Jag är ny på denna sida, oj så mycket roligt att läsa.
    Jag och min sambo ska gifta oss i augusti, utomhus i en skog, ca 30 gäster. Vigseln har vi knappt planerat, men jag vill inte att den ska vara över för fort! vill ha musik och kanske någon dikt. vackert och högtidligt... men så svårt att planera tycker jag!
    sedan har vi hyrt ett vandrarhem i 2 dygn, från dagen innan till dagen efter bröllopet. det är en gammal renoverad tågstation på landet! där ska vi ha middagen. vi tänker oss buffé, catering, men har inte bokat nåt än...
    letar just nu inspiration till alla detaljer som kommer göra det till VÅR dag.
    Solig

  • Amejuli

    Till alla er som frågat om LJUD

    Jag gifter mig också ute men har sådan tur att det finns el i närheten så det går att dra sladdar.

    Men för er som inte kan få el,vill tipsa lite om lösningar på ingångsmusik och så.
    Antingen kan man välja att ha folk som spelar på insturment. Det hörs ju hyfsat. Och då kan man ju välja intsurment som hörs lite mer Vi har en tjej som spelar på trumpet vid ingångsmusiken och då behövs ju verkligen ingen försträskning. Men nu är det är ju inte alla som gillar just trumpet.

    Ett annat förslag är att om ni har en bärbar dator ( i den finns också mer ström än i exempelvis en iphone och den klarar därför kraftigare förstärkning. Se till att batteriet då är nyladdat bara!!) och kopplar lite bättre högtalare från denna så borde det ju kunna funka ganska bra med?

    Jag ska fråga min blivande (som är ljudtekniker) om det finns någon smart lösning för er som är utan ström men behöver förstärkning. Min vigselförrättare sa också att om man har lite större utomhus så brukar inte alla höra vad man säger utan mikrofon så det ska vi också ordna åt henne.

    Men jag återkommer som sagt om min blivande har några vettiga förslag.

Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!