• Äldre 19 Nov 04:42
    417046 visningar
    1582 svar
    +1
    1582
    417046

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Jeez
    Äldre 15 Feb 23:14
    Mymlan skrev 2011-02-15 20:52:27 följande:
    Vilken kalasbra tråd det här är! Jag har två frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

    1. Min fästman är amerikan och jag försöker hitta psalmer på engelska som handlar om kärleken. Har ni några förslag? Vi ska gifta oss i höst så alla sommarpsalmer går tyvärr bort.

    2. Vi ska ha ett litet bröllop med ca 20 gäster. Efteråt tänkte vi bara ha en liten mottagning på någon timme, ingen fest. När vi frågade vår församling om vi kunde vara i församlingens lokaler fick vi till svar att det var reserverat för dop och trots att det inte var några dop inplanerade på "vår" dag ännu så skulle det säkert komma och vi kunde därför inte vara där. Min fråga är varför man skiljer på dop och bröllop så?
    Tyvärr inga förslag på engelska. Kolla i psalmboken om de vigselpsalmer som finns verkar vara översatta -då kanske man kan hitta orginalet på engelska (eller översatt till engelska).

    Ofta har man dop resp vigseltider i kyrkor och det brukar handla om praktiska saker -som hur lång tid det brukar ta med förberedelser och efterarbete osv.  Det kan hända att de vill underlätta för dopfamiljer och därför reserverar tiderna (bröllop brukar ju planeras långt innan medan dop bokas kanske 1- 2 mån innan), kanske får de ofta förfrågningar om bröllopsfester i lokalerna... Prata med kyrkoherden om det var bokningspersonal ni pratade med och fråga (nyfiket) om hur de resonerar och om det går att göra undantag för er.
  • Mymlan
    Äldre 18 Feb 10:18

    Tack för svar, Jeez! Ja, det var mest nyfiket jag undrade, inte argt.. :)

  • JulyBr­ud
    Äldre 19 Feb 15:40

    Hej!

    Två frågor; Om man har två psalmer, hur många "övriga" låtar är det vanligast att ha? Och hur många tycker du att (med ett bra upplägg, och om musik är ens liv) man kan ha som "max" utan att det blir för mkt?
    Viktigaste delen är så klart löftena, men för oss kommer våra vänner förgylla vigseln med låtar som betyder mkt för oss....just nu har vi en från mig till honom, en från honom till mig, och en som en vän har skrivit just till vår vigsel... Om man då har ingångslåt och utgångslåt som också framförs av solister, får man plats med allt man ska ha med på 45 minuter?

    Förstår att det kan låta mkt, men vi vill ha mkt musik, så om det ska vara en vigsel som är "vi", tror du att detta upplägg kan bli bra trots att det blir många solister/inslag?

  • Äldre 19 Feb 16:08
    JulyBrud skrev 2011-02-19 15:40:46 följande:
    Hej!

    Två frågor; Om man har två psalmer, hur många "övriga" låtar är det vanligast att ha? Och hur många tycker du att (med ett bra upplägg, och om musik är ens liv) man kan ha som "max" utan att det blir för mkt?
    Viktigaste delen är så klart löftena, men för oss kommer våra vänner förgylla vigseln med låtar som betyder mkt för oss....just nu har vi en från mig till honom, en från honom till mig, och en som en vän har skrivit just till vår vigsel... Om man då har ingångslåt och utgångslåt som också framförs av solister, får man plats med allt man ska ha med på 45 minuter?

    Förstår att det kan låta mkt, men vi vill ha mkt musik, så om det ska vara en vigsel som är "vi", tror du att detta upplägg kan bli bra trots att det blir många solister/inslag?
    I de fall när det förekommer solosånger (vilket inte är så vanligt som man kan tro) är nog det vanligaste två stycken, men att som ni ha tre solosånger + ingång och utgång, jämte två psalmer, låter inte orimligt tycker jag
  • JulyBr­ud
    Äldre 19 Feb 19:27
    Kjell Präst skrev 2011-02-19 16:08:51 följande:
    I de fall när det förekommer solosånger (vilket inte är så vanligt som man kan tro) är nog det vanligaste två stycken, men att som ni ha tre solosånger + ingång och utgång, jämte två psalmer, låter inte orimligt tycker jag
    tack för svar, skönt att höra! då lägger vi fram det som förslag i af när det blir dags att träffa vår präst :)
  • Tjej från Norrbo­tten
    Äldre 19 Feb 22:34
    Darling Daisy skrev 2011-01-30 20:27:17 följande:
    Halloj!

    Hur vanligt är det med förmiddagsvigsel?
    Är det något speciellt man ska tänka på om man vill ha vigseln på förmiddagen? (förutom de rent praktiska sakerna, som att prästen och alla andra inblandade ska vara med på idén)
    I de kyrkor som jag har arbetat som kyrkvaktmästare finns det bokade tider för vigslar och de låg alltid på eftermiddagen eftersom det var dop och begravningar innan vigslarna började. Kolla med församlingen om de har förmiddagstider för vigslar.
  • Darlin­g Daisy
    Äldre 19 Feb 23:20
    Tjej från Norrbotten skrev 2011-02-19 22:34:54 följande:
    I de kyrkor som jag har arbetat som kyrkvaktmästare finns det bokade tider för vigslar och de låg alltid på eftermiddagen eftersom det var dop och begravningar innan vigslarna började. Kolla med församlingen om de har förmiddagstider för vigslar.
    Vi har bokat en förmiddagstid nu. Det verkade inte vara några problem, just vår kyrka var visst ekande tom i princip hela sommaren.
  • Hoppe
    Äldre 19 Feb 23:54

    hej hej!

    jag har inte läst hela tråden, så förlåt mig om svaret redan finns här nånstans...
    jag har en fråga - jag har bett min numera pensionerade konfirmationspräst att viga mig och min blivande man och han har tackat ja.
    vad är brukligt när det gäller betalning? jag har läst både att man inte får betala prästen utan endast ge kollekt till kyrkan och att prästen kostar en viss summa att anlita. vad är det som gäller?

    stort tack för svar!

  • Äldre 20 Feb 06:44
    Hoppe skrev 2011-02-19 23:54:48 följande:
    hej hej!

    jag har inte läst hela tråden, så förlåt mig om svaret redan finns här nånstans...
    jag har en fråga - jag har bett min numera pensionerade konfirmationspräst att viga mig och min blivande man och han har tackat ja.
    vad är brukligt när det gäller betalning? jag har läst både att man inte får betala prästen utan endast ge kollekt till kyrkan och att prästen kostar en viss summa att anlita. vad är det som gäller?

    stort tack för svar!
    Hej!
    Som framgår av trådstarten så har prästen inte rätt att ta ut någon ersättning av brudparet för vigseln. Tidigare hade han eller hon möjlighet att få betalt för förarbetet samt resekostnader, däremot inte för själva vigseln. Nu ska prästen alltså inte ha några pengar alls.
  • Äldre 20 Feb 13:45
    Kjell Präst skrev 2011-02-20 06:44:43 följande:
    Hej!
    Som framgår av trådstarten så har prästen inte rätt att ta ut någon ersättning av brudparet för vigseln. Tidigare hade han eller hon möjlighet att få betalt för förarbetet samt resekostnader, däremot inte för själva vigseln. Nu ska prästen alltså inte ha några pengar alls.
    Hrm, om jag får ha en liten synpunkt här, så har jag förstått det så, att om prästen är pensionerad, så måste vigselförsamlingen temporärt anställa honom för vigseln så han får lön för den, alternativt om församlingen inte vill anställa hnoom, att ni då får ta en av församlingens präster. Så har vår kamrer förklarat det iaf.
Svar på tråden Fråga prästerna 14