• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

    Jag ska på inskrivningssamtal hos BM på tisdag, så jag tänkte prata med henne då. Jag är ju mest snurrig och svag och trött och därav illamåendet tror jag.
    Jag har lågt blodtryck generellt sätt, men det har aldrig påverkat mig såhär.
    Känns verkligen som om jag kunnat sova 24 timmar om dygnet.

  • Norrskensflamman
    Fru Bygg skrev 2011-02-09 15:36:37 följande:
    Fick du några tips om vad man kan göra åt det? Eller det är bara att bita ihop. Mådde du dåligt hela graviditeten?
    Äta lite och ofta. Vila. Jag mådde dåligt i början. Tror det gav med sig efter 3-4 månader. Men blodtrycket var lågt hela tiden. Så trött och snurrig var jag hela graviditeten. Järntabletter kunde jag inte äta för jag blev förstoppad.
    Sköt om dig!
    Kramen
  • Norrskensflamman
    Fru Bygg skrev 2011-02-09 15:37:26 följande:
    Hur mår du annars Flamman? Sover och äter du ordentligt?
    Matlusten har återvänt, så jag börjar gå upp i vikt igen.
    Sover sådär. Har svårt att komma i säng i tid. Men när jag väl sover så sover jag. Vaknar dock ganska tidigt, före klockan.
    Har dock så jäkla ont i huvet hela tiden de senaste dagarna.
    Igår var jag så trött efter middagen att jag somnade till Bolibompa. Och då var jag ju uppe till kl 1 i natt istället.
  • Norrskensflamman

    Kära Ingis! TACK  för det goda kycklingreceptet med soltorkade tomater. Så enkelt och såååååå gott! Alla gillade det i familjen, även om ungarna förstås petade bort tomaterna och bladpersiljan. Men de gillade smaken.


     

  • Norrskensflamman

    Var är alla?? Ho-hoooo??

    Blomman, hur mår du?

    Jag var på trevlig date igår och maken var helt galen. Jag blev faktiskt lite rädd...
    Men när jag väl kom hem hade han lugnat ner sig. Jag var beredd på en natt med bråk.
    På fredag ska jag och bowla med jobbet och maken är skitsur. "Jag ska minnsann gå ut på lördag och hitta mig nån annan" Eeeeeh... men du har ju redan gjort det... din "vän"... eller hur var det nu?? Och jag har inte ens en tanke på att hitta nån annan, jag bara är ute i trevligt sällskap istället för att sitta hemma med en som bara säger att han inte älskar mig, att han vill skiljas, att jag är si, att jag är så (i negativ bemärkelse).
    Suck. Snacka trött o less jag är.

  • Ankan80

    *instämmer i suckandet*


    Norrskensflamman skrev 2011-02-10 08:54:37 följande:
    Var är alla?? Ho-hoooo??

    Blomman, hur mår du?

    Jag var på trevlig date igår och maken var helt galen. Jag blev faktiskt lite rädd...
    Men när jag väl kom hem hade han lugnat ner sig. Jag var beredd på en natt med bråk.
    På fredag ska jag och bowla med jobbet och maken är skitsur. "Jag ska minnsann gå ut på lördag och hitta mig nån annan" Eeeeeh... men du har ju redan gjort det... din "vän"... eller hur var det nu?? Och jag har inte ens en tanke på att hitta nån annan, jag bara är ute i trevligt sällskap istället för att sitta hemma med en som bara säger att han inte älskar mig, att han vill skiljas, att jag är si, att jag är så (i negativ bemärkelse).
    Suck. Snacka trött o less jag är.
    Det är väl som man säger. Att både äta kakan och ha den kvar....
  • lanovia 08

    Flamman hur var det igår? Var det bara en kompis eller var det något mer?

    Klart maken reagerar (därmed inte sagt att han har rätt!!!), han är väl livrädd för att han inte skall ha dig att vända tillbaka till om han ångrar sig.

  • lanovia 08

    Fru Bygg, jobbigt att vara så trött, svag och illamående. Hoppas det  går över snart.  Låter bra att prata med BM på tisdag.
    Nu verkar du må mycket sämre än så men tror att det är vanligt att vara mycket tröttare vid andra graviditeten, har hört många säga det då de  inte får samma möjlighet till vila.

  • lanovia 08

    Fru sy, hur har det gått med illamåendet? Har du kvar det ännu?

  • lanovia 08

    En fråga till er som har gjort det när vände ni erat/era barn till att sitta framåtvänt i barnvagn/sulky?

    Vi har fått punka på två hjul IGEN!!!! Dessa två hjul pajjar hela tiden. Själva gummidäcken är väldigt utslitna och tunna så kan tänka mig att allt vasst lätt kommer igenom för att sticka hål på slangarna.
    Vi börjar bli väldigt less på att laga slangarna för att bara några dagar  senare ha hål på nytt. vi har bytt slangar men det hjälper inte ett dugg.
    Snart finns bara 2 alternativ:
    1. byta till sulky, men jag vill verkligen inte det. Tycker om att ha E vänd emot mig vid promenad, ger mer kontakt.
    2. köpa helt nya hjul men det är det ju inte värt om vi tvingas byta till sulky inom snar framtid pga att E inte vill sitta bakåtvänd längre.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård