• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

    Nu har jag varit inne och tittat på Fru Sy:s och Ninnnis fina magar. Ni är ju så smala och fina med världens finast mage.
    Känner mig stor och tjock och då syns det inte ens att jag är gravid ännu. Kommer ju att se ut som en flodhäst framöver....

    Ska försöka ta tag i träningen framöver. Är så svårt att ta sig tid bara när man har en liten prinsessa hemma och är trött som ett lik när man kommer hem från jobbet. Jaja, det är väl bara att bita ihop, ngt måste göras!

  • Villemoa
    Ninnnis skrev 2011-02-02 10:13:21 följande:
    Vi har väldigt olika smak när det gäller namn. Vi har gjort varsin lista som vi sedan har försökt göra till en gemensam. Det har gått sådär, kan man väl säga...

    Vi har ett par flicknamn som vi båda tycker är ok, men vi har INGET pojknamn än så länge. Jag kan inboxa sen när vi har kommit lite längre i processen
    Ja tack!
  • Villemoa
    Fru Bygg skrev 2011-02-02 10:58:34 följande:
    Japp, det stämmer. Jag är i v.8 just nu.
    Anledningen till att vi ville göra ett VUL var för att kolla så allt såg bra ut. Vi tog kontakt med en privat barnmorska som var toppen och de gjorde ett VUL enbart för att vi ville kolla så allt såg bra ut i dagsläget. Hon var en så jordnära underbar person som verkligen förstod hur man kände (även om det är andra barnet).
    Vi var faktiskt förvånade att det inte var ngn problem med att göra ett VUL.

    Jag förstår verkligen hur du känner inför syskonförsöken. Jag är bara glad att du är öppen med det! Önskar att jag också berättat i höstas och kunnat prata med er om alla tankar. Du är alltid så välkommen att prata (eller inboxa) om du vill ventilera allt. Det kommer säkert att gå bra för er och försök koppla av och inte stressa. Vi fick plusset på fjärde försöket och det var faktiskt det första som jag kunde koppla av på. De tidigare så var jag så spänd och sen så besviken när det inte blev.

    Hoppas ingen tar illa upp av mina tankar.
    Inte tar jag illa upp iaf! Ellie blev också till på fjärde försöket efter vårt MA och som för dig var det den enda gången jag var avkopplad. Det var stressigt att inte få det där plusset för längtan var ju än mer stor efter MA:t. Både Moa och det barnet som inte blev, blev till på första försöket så därför trodde jag ju att Ellie skulle bli till fortare även om jag visste att det kunde ta tid.

    Känns så himla dumt att prata om detta som "stressigt" eftersom jag ju inte har haft problem med att bli gravid och så vet jag att många här inne kämpat så hårt och länge. Jag kom in i den här tråden strax efter att jag blivit gravid andra gången och hängde kvar efter MA:t för jag trivdes så bra här.
    Efter att Ellie föddes har jag funderat många gånger på att dra mig tillbaka från tråden men så läser jag och kan inte slita mig. Ibland känner jag att verkligen inte har mycket att tillföra så därför kommenterar jag inte så mycket. Så om jag inte säger så mycket så vet ni varför.

    Säger som Fru Bygg; hoppas ingen tar illa upp av mina tankar.
  • Daa

    Få se då...


    GRATTIS, fru Bygg!


     


    Villemoa: ååååh så surt med vattenskadan!


    Flamman: Många kramar till dig. Så ledsen för din skull.


    Ninnis: lycka till på UL.


     


    Fru Sy och Hvidis: hoppas på bra resultat på undersökningarna.

    Heloise: det värmer hjärtat att höra att Elise klarar av att äta allt mer från flaskan. Det måste vara en stor lättnad. Duktiga Elise!


    Det var något mer... attans.

    Snart är det matdags här. Axel ligger i babysittern och ger oss fingret.
    Matandet har börjat ta betydligt längre tid och det är kanske inget konstigt med det. Det jobbiga är att det tar mycket tid fastän vi är två som tar hand om barnen och tanken på att jag inom en snar framtid ska ta hand om dem på egen hand känns rätt tung. Maken har snart använt upp de där pappadagarna, men tänker vara hemma ytterligare minst en månad efter det. Han har sagt att jag inte ska oroa mig över att klara av allt ensam, för han tänker vara hemma tills det flyter på bra. "Vi tar oss råd till det", säger han. Det är litegrann som jag förutsåg: jag är hispig och han är klippan. Fast det händer att vi byter roller.
    Annars trivs vi alldeles utmärkt med att vara föräldrar till dessa parvlar. ♥

  • Daa

    Just ja.

    Grattis till lilla Spillevinken idag!

    Aleta: hoppas att fuktskadan inte är så omfattande. Så jobbigt med det där vattnet när det hamnar på fel ställe.

  • Villemoa
    Hvidbrud skrev 2011-02-02 12:07:01 följande:
    Jag känner mig ärad att få ta del av era tankar, fru bygg och villemoa!
  • Villemoa
    Hvidbrud skrev 2011-02-02 12:05:40 följande:
    Intyg från läkaren med 100% sjukskrivning. Check! Nästa: försäkringskassan... Hur går man nu till väga?
    Nåt annat var det ju inte tal om!! Har du sjukskrivning från idag?

    Nu ska du anmäla sjukskrivningen till arbetsgivaren, som betalar för de 14 första dagarna. När du anmält detta till dem är det arbetsgivaren som ska meddela FK som i sin tur skickar blanketter till dig att fylla i. Sen skickar du in dem till FK och väntar på svar.
    Arbetsgivaren brukar vilja ha en kopia av sjukintyget likaså FK så ta en massa kopior.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård