• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Aleta

    Ingis kan du inte fråga om det går att flytta tiden i tingsrätten, eller är det omöjligt?

    Bruttan, hurra för Grodan! Fast det hade ju varit skönt om hon tagit det lugnt ett par dagar...
    Wow, två veckors safari!!!!

    Flamman bra med kompisar och kören!

    Daa, jag hörde om en tvillingmamma som (till allas förfäran-men all som funkar...) dubbelammade genom att hålla barnen upp och ner liksom. Som jag fick det beskrivet så hade hon en amningskudde eller liknande (måste ha varit gigantisk). Ungarna låg upp över varje axel med benen (hon måste ha halvlegat). Är det så man gör när man dubbelammar eller kan det vara en idé kanske?

    Mugglan, härligt med Friskispassen!

    Heloise! Vad positivt det låter och nog är hon unik alltid! Du ska få se när hon slår världen med häpnad!

    Duktiga Blompojken! Klart att den sockerkakan inte gjorde något, den lade sig bara som mjuk bomull runt hjärtat och myser.

    Ojojoj Fru Sy, vad besvärligt för er båda. Så fort du är orolig och tycker att det ändras, så ring! Hellre att du åker in en gång för mycket.

    Stackars lilla Solde, hoppas hon blir bättre snart.

    Fin mage Ninnis!

  • Hvidbrud

    Min lilla rulta skulle jag aldrig kunna få ner i ett par tjejjeans... Har prövat, men hon kunde varken sätta sig ner elller resa sig upp. Nä, killbyxor eller superstretch.

  • Fru sy

    Håller med om att det är knäppt med storlekarna gällande kill/tjejkläder. Yngre barn har ju olika kroppsform, men knappasr beroende på vilket kön de är...

  • Aleta
    Heloise skrev 2011-01-28 19:34:43 följande:
    www.expressen.se/nyheter/1.2305007/flickornas...

    Tycker att det är helt otroligt ibland, tjejen som skrivit om detta i bloggen är en kompis till mig, och jag läste det på Feministbrudens blogg, haha. Världen är liten ibland, och skrämmande. Elise får nog ha pojkkläder!
    Jag har köpt massor med pojkkläder till mina tjejer. De håller dessutom mycket längre.
    Alla och jag menar alla tjejbyxor till min 6-åring har hål på knäna om det inte är jeans och de är för tajta för att leka i.  
    Jag har börjat ge upp och ibland går hon till skolan i trasiga kläder. Min mamma lappar så ofta hon hinner, men det går ju hål lika fort. 

    Dessutom har jag försökt för en diskussion i butikerna men det är verkligen "goddag yxskaft". 
     
  • Norrskensflamman

    Min T får också hål på knäna direkt! Och sockarna hinner hon ha max 2 dagar så är det hål. Och då använder hon ändå sandaler på skolan. Det är helt hopplöst. Och i veckan tog hon på sig helt nya tights i trikåtyg. När hon kom hem var det flera rivhål i rumpan !  Har de spikar på stolarna i skolan kan man undra...?
    Gympadojjor nöter båda flickorna upp på ett par veckor. Iaf så att de är helt slitna framtill och sömmarna börjar rämna.

  • Ninnnis

    Vad märkligt med storlekarna, det hade jag ingen aning om.

    Så snart min huvudvärk (förhoppningsvis) går över ska vi ut i skogen och promenera och grilla korv

  • Fru sy

    Blev så avundsjuk på Ninnis och Villemoa gällande de randiga mysbyxorna från POP, så skickade syrran att kolla om det fanns några i Gbg. Och det gjorde de! Sista paret ut på rean...

  • Fru sy
    Ninnnis skrev 2011-01-29 11:29:26 följande:

    Vad märkligt med storlekarna, det hade jag ingen aning om.

    Så snart min huvudvärk (förhoppningsvis) går över ska vi ut i skogen och promenera och grilla korv


    Hoppas huvudvärken blivit bättre Ninnis så det kunde bli en promenad och grillning i skogen, låter så mysigt!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård