• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

    Hej Leksi! Det är så skoj att se dig härinne! Hur är allt med dig och lilla A?

  • passionsblomman

    Konstigt, nyss blev allt helt weird när jag skrev i andra tråden. Men här ser det normalt ut?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru sy

    Tänkte bara berätta att jag fortfarande är hemma. Var och träffade min bm idag och mätte magen för första gången. Hon tyckte att jag skulle ligga hela dagarna nu till en början, alltså inte ens halvsitta i soffan.Och att gå i trappan upp till sovrummet var hon skeptisk till. Hon sa att jag skall fungera som en levande kuvös så det är det jag försöker se mig som nu. Hoppas så att det ser bra ut när vi träffar läkaren på måndag.

    Fick massa sammandragningar när vi kom hem men den lugnade sig med tablett, sängläge och värme... trodde att vi skulle behöva åka in igen där en stund. Nu ska jag ligga helt plant så det håller sig lugnt, mina föräldrar kommer imon och vill så gärna träffa dem! Och sen för Orvar då oxå såklart...

    Sväronen har varit här i eftermiddag, det gick faktiskt bra. Och så var en kompis och hälsade på en snabbis, var så roligt att träffa henne och prata lite... de behövdes.

    Sen måste jag bara få gnälla lite över vad min svärmor sa direkt när vi berättade att jag skulle få komma hem. " Då kommer ni ner här i mellandagarna va?" När jag då svarade att nej, det gör vi inte... vi ska hålla oss hemma jag skall ligga och mannen har stannat hemma från jobbet för att vara hemma hos mig... då svarar hon men till nyår kommer ni väl iaf? Ni måste ju se här nu när det är julfint! Som vi skulle bry oss om att de har gjort julfint, nu är det enda viktiga att Orvar stannar i magen så länge som det bara går, men det verkar hon inte fatta! Blir så trött! Som hon vill ge mig dåligt samvete över att julen blev som den blev, var ju så synd om dem som fick fira julen på det sättet... 

  • Heloise

    Först av allt ett stort härligt grattis till Daa och skäggmannen! Vad underbart att Axel och Fälga är här, och att allt gick bra, trots att det vart lite för tidigt och stundtals förvirrande.

    Jag har försökt skriva det här inlägget flera gånger de senaste 24h men inte klarat av det. Men nu känner jag att jag måste göra ett försök. Vi fick väldigt tråkiga och dåliga nyheter angånde Elise igår  när vi var till sjukhuset. Hon har testat positivt för det hemska syndromet, det som jag bett till högre makter varje dag om att det INTE ska vara. Ingen av läkarna trodde att hon hade syndromet, som heter Prader Willi, eftersom hon inte har speciellt många "symptom"( bara typ 3) och framför allt för att hon inte har det sk prader willi utseendet, men det spelar inte någon roll, hon har prader willi, och vid 12 tiden igår öppnade sig marken under våra fötter och vi förlorade fotfästet.

    Jag har aldrig gråtit så hårt och så förtvivlat, jag har aldrig sett min man gråta så förtvivlat att han inte kan prata. Det här är som att leva i vår värsta mardröm.

    Nu tänker alla att så illa kan det inte vara, och nej det kanske inte blir så illa, men vårt liv som vi känner till det eller som vi har planerat det kommer oundvikligen att ändras och Elise framtid är numera både oviss och begränsad, men naturligtvis kommer hon att få ett underbart liv. Det kommer bara inte att vara det livet vi önskade vårt barn. Vi önskade henne hela världen och så kommer det inte att bli.

    Prader willi är ett så kallar "sällsynt/ovanligt" syndrom och det drabbar ungefär 6 barn per år. Risken är 1/25 000. Det är oftast en ny mutation på kromosompar 15, dvs det är troligtvis inte genetiskt, men för säkerhets skull så kommer de att utreda mig och Panzer genetiskt och jag kommer naturligtvis att göra moderkaksprov vid en eventuell nästa graviditet. Eftersom barn med prader willi är så pass krävande att man inte klarar av fler handikappade barn( vi kommer iaf inte att utsätta oss för det).

    Det här har lamslagit hela vår familj, våra vänner och telefonerna går varma med samtal där vänner ringer och gråter. Jag orkar inte gå igenom alla "tänkbara" symptom och sjukdomsbilder som finns, men det största problemet är att psw barn/ vuxna inte känner mättnadskänsla, och således är konstant hungriga, detta kombinerat med att de har 60% lägre energibehov gör att de måste leva på en strikt diet hela sitt liv för att itne drabbas av extrem övervikt. Naturligtvis är detta ett helvete, tänk er själva att ha en 2åring som gråter av hunger och som inte får äta...

    Man måste låsa kylskåp och öv skåp där det kan finnas livsmedel, alt låsa köket helt. Psw drabbade kan itne förväntas ta ansvar för sitt matintag och kan äta sig till döds om de har "fri" tillgång till mat.

    Intelligensnivån variera mellan normalbegåvad till gravt utvecklingsstörd. Vidare har de en ökad riskt för en hel rad av psykiska problem så som tvångstankar, tvångsmässiga beteenden, självskadebeteende och neuroser. De har också en ökad risk för att drabbas av autism av olika grader.

    De blir även kortväxta och kommer inte i puberteten så de måste äta både tillväxt, och könshormoner.

    Just nu vet vi inte riktigt hur vi ska ta oss vidare, naturligtvis är vi fortfarande vansinnigt kära i vår underbara dotter och hon är ju samma barn som hon var innan diagnosen, men hennes framtid har förändrats i våra ögon och det är en vansinnigt stor och outsägligt svår sorg för oss. Bi sörjer inte vårt barn men vi sörjer barnet och framtiden som vi som familj trodde att vi skulle få.

    Vårt liv kommer aldrig att bli sig likt och just nu är det svårt att förstå hur vårt liv kommer att gestalta sig, hur blir det med flera barn? Kan vi? Orkar vi? Vad kan vi göra för att göra vårt lilla mirakels liv så bra som möjligt? Svårighetsgraden om man kan säga så varierar väldigt från barn till barn och de kan ha en lindrig version med bara ett par "symptom" till en grav version med massor av symptom.

    Sjuksköterskorna på neo grät när de fick veta, hon som är så underbar, hur kan hon ha ett sådant fruktansvärt syndrom?

    Nu är det ju så att livet kommer naturligtvis inte alls att gå under och vi och Elise kommer att få det bra, det är bara det att just nu är våra hjärtan så trasiga och sorgen så stor att vi inte riktigt är mogna att ta till oss alla visdomsord. Innerst inne vet vi att allt kommer att bli bra, somliga av oss får en krokigare väg att gå än andra. Men visst är det svårt att förstå att vi är, de som har det där speciella barnet, det där enda på 25 000. En av 6 varje år...

    Men å andra sidan, vi har ju alltid vetat att Elise är speciell

  • Ninnnis

    Åh herregud, Heloise.... Jag vet verkligen inte vad jag ska säga. Jag är helt tom på ord. Största, varmaste kramen till dig, Panzer och den finaste lilla Elisen i hela världen.

  • kängu

    Nu hoppar en tillfällig smygis från granntråden in... Åh Heloise, vad fruktansvärt jobbigt för er att få detta besked Jag har läst lite då och då för att hålla mig uppdaterad hur det går för er efter att Panzer skrev i fel tråd då för rätt länge sedan. Jag är så himla ledsen för er skull

  • Villemoa

    Men herregud Heloise, vilket fruktansvärt besked att få!! Jag finner inga ord, så ofattbart är det! Många varma kramar till dig, Panzer och underbara lilla skvätten!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård