• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

     


    passionsblomman skrev 2010-12-08 13:18:05 följande:
    Åh hjälp! Den där smileyn såg nästan farlig ut när den blev så stor....

    Hihi! Fast den symboliserar verkligen hur glada vi är att Elise & Heloise får komma hem 

  • Ninnnis

    Vid första anblicken tycker jag era avatarer är lika, Flamnman & Blommis. Jag får titta en extra gång så jag är säker på vem som är vem

  • passionsblomman

     


    Ninnnis skrev 2010-12-08 13:20:50 följande:
    Vid första anblicken tycker jag era avatarer är lika, Flamnman & Blommis. Jag får titta en extra gång så jag är säker på vem som är vem

    Ja det är helt samma färgskala. Säg till ifall ni tycker jag ska ha min gamla blomma. (fastän den faktiskt inte ens är en passionsblomma)

  • Ninnnis

     


    passionsblomman skrev 2010-12-08 13:26:51 följande:
      Ja det är helt samma färgskala. Säg till ifall ni tycker jag ska ha min gamla blomma. (fastän den faktiskt inte ens är en passionsblomma)

    Nej, klart du ska behålla den nya! Lite får vi väl anstränga oss

  • muggles

    Ninnnis: håller med om avatarerna! Gullig liten mage du har, min är betydligt mer imponerande redan (v15). Har ingen färsk bild, laddar för att ta en snaaart.


    Flamman: din mans inställning till sin plats i familjen, är den kulturellt rotad? *försiktig fråga*


    PB: ang starkt/svagt psyke, så anser jag min mamma ha något svagare psyke (el kanske snarare tunnare hud) än många andra. MEN jag ser inte ner på henne för det. Hon är en känslig sort och väldigt snäll. Dessutom överintelligent (och det säger jag inte för att hon är min mamma, och det är inte bara jag som tycker det), vilket ibland har en tendens att slå över på fel sätt. Hon tänker både 3 och 4 steg för mkt ibland och övertolkar folks avsikter vilket kan bli helt fel. Särskilt när hon var deprimerad. Så vad jag försöker få fram genom detta svammel här är att sk "svagt" psyke el hur man vill kalla det inte behöver vara enbart negativt. Man kanske är det för att man är känslig och det är ju ingen nackdel i sig. För övrigt är jag övertygad om att alla har vi våra svagheter, kroppsliga och psykiska, och ibland är det bra att vara medveten om dem. I vissa situationer i livet är man svagare än i andra. Men iaf så tycker jag att det är en oerhörd fördel om man kan PRATA om sina känslor (ngt många karlar borde jobba på!). Och det kan du ju

  • Norrskensflamman

    Yes, Mugglan, han är från ett annat land där mannen är familjens överhuvud och kvinnan med döttrar ska springa runt och serva mannen och i princip vara tacksam för att han behagar öht vara närvarande hemma istället för ute med grabbarna och dricka eller rumla runt med älskarinnan. Lite grovt och generaliserat och rejält överdrivet förstås Han har dock blivit "försvenskad" och deltar betydligt mer i ungarnas uppfostran, dricker sällan och ännu mer sällan är han ute o festar. Inga älskarinnor heller vad jag vet

    Så ja, även psykopaten ( jag vet aldrig om de är psykologer eller psykiatriker) menar på att förutom makens diagnos så har vi en kulturell aspekt med historia, kulturarv, uppväxt osv som spelar in i vår problematik.

    Min mamma, som lidit i många år av depressioner, har också ett väldigt skarp intellekt,  betydligt skarpare än pappa t ex. Även hon har tendenser att överanalysera vad folk säger och vad de menar med sitt beteende och därför blir hon på något vis känsligare. Tunnare hud som du så bra beskriver det.

    Att kunna prata om sina känslor och rädslor är enormt viktigt och DET om något är ett tecken på styrka. Tycker jag alltså.

  • Norrskensflamman

    Makens polare var helt chockade att han varit med vid förlossningen av våra döttrar och att han bytte blöjor, körde barnvagn OCH var PAPPALEDIG fem månader med två små barn,med allt vad det innebär, medan frugan arbetade. Då lagade han frukost lunch o middag. Middan stod på bordet när jag kom hem.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård