• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

     


    Aleta skrev 2010-12-07 22:20:27 följande:
    Den syns!



    I´ll keep it then!

    tack för det Aleta! En ny bild är kanske vad jag behöver. också.

    Oj, jag skulle visst se en film med sambon och nu har det gått jättelång stund medan jag ska bara...

  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2010-12-07 22:04:03 följande:
    Flamman förresten, jäklar i havet! Ni är verkligen bara i början av det här hördu. och vilken skitjobbig skitjobbig skitjobbig väg ni har kvar att gå!Jag förstår faktiskt på sätt och vis att din psykolog (eller var det kurator) undrar lite vad du skulle ha för plan om detta helt enkelt inte bär. Inte för att jag inte tror på er, utan för att det fanimig vore lättare för dig att skita i hela alltet känns det som ibland. Men det vore ju verkligen sorgligt. Men om jag inte ska tycka att du borde det, så HOPPAS jag att din make snarast kommer till en annan slutsats en den där du nyss beskrev angående hasns givna plats i familjen. SATAN vilket medeltidssnack! Jag hoppas han säger andra, vettigare saker emellanåt, för det där gör en ju arg så det räcker ett bra tag...
    När han mår bra är han inte så där självupptagen och mansgrisig av sig. Men när han mår dåligt så är han ett jävla arsle

    Ja, jag förstår att de flesta tycker jag ska lämna honom.  Men jag vill inte. För jag älskar honom. Han är far till mina barn och jag har lovat att älska honom i nöd och lust. Och just nu är det mest nöd och lite lust. Men än dock. Kärleken finns där, så även attraktionen. När kärleken är slut. Då går jag. Det har jag gjort förr. Då finns det inget annat för mig att göra.


    Och om han nu är sjuk och det kan hjälpa med medicinering och terapi, så är då JAG villig att försöka. Jag är INTE beredd att splittra min familj utan att ha provat och kämpat. Även för våra barns skull.


     

  • Aleta

    Flamman, vilket passande namn! Han har verkligen tur som har dig! ♥

  • Fru E

    Pnzerfaust-härligt! Vad säger läkarna om Elise, är hon helt frisk eller är det för tidigt att säga

  • Fru sy

     


    Panzerfaust skrev 2010-12-07 22:43:40 följande:
    Imorgon kommer Elise och H hem

    Underbart!!!

  • Ankan80

     


    Panzerfaust skrev 2010-12-07 22:43:40 följande:
    Imorgon kommer Elise och H hem

    Hurra!!!

    Ninnis:
    Gulliga lilla magen!

  • dfk

    Aleta, decemberstress ja det kan man lugnt säga!!


    Blomman, så fiiin bild! Stor kram. Låt din kropp och själ både få läka och hämta sig nu♥


    Panzer, Ropar också HURRA!!


    Villemoa, hoppas att alla kryar på sig i familjen!


    Flamman, Jag hoppas att makens blodtryck får stabiliseras så medicineringen kan få börja!! Visst är det så att när dom är inne i en dålig period lockar det fram de mest egoistiska beteendet som finns! Det är bara JAG JAG JAG och familjen är ett sorts störande bihang då. Det är så hemskt att vara inne i den fasen!!


    Jag kan hålla med blomman om att kuratorn ser saken objektivt och få dig att tänka kring "en plan B, om plan A" inte håller.


    Men det är väl klart att du tänker som du gör, inte vill man splittra en familj om man inte har kämpat till det inte finns något att kämpa för.


     


     


    Vi är själva där och nosar lite... Med makens humör. Det har ju varit en lugnare fas.


    Men nu märker jag hur bräckligt det blir när jag känner mig stressad. När maken är den som ska göra läxa med barnen, lagar middag, lämnar i skolan, packar gympapåsen mm.


    Det brukar i dom lägena resultera i glömda läxor, glömma packade gympapåsen hemma, tvättstuga som svämmar över, glömma viktiga åtaganden mm. Jag märker hur rörigt det blir och hela familjen blir uppstressad av det.


    Det blir något som sakta bubblar och puttrar och jag väntar lite på att det kommer att ta fart. Men å andra sidan behöver jag träna mig på att inte ta ut saker i förskott och att våga släppa kontrollen. I normala fall tänker jag att det är jättebra i en relation att backa ur och låta den andra ta över och avlasta, men i mitt fall blir det oftast mindre bra. För då spårar allt ur.


    Kram på er alla♥


     


     

  • Norrskensflamman
    dfk skrev 2010-12-08 09:11:59 följande:
    Visst är det så att när dom är inne i en dålig period lockar det fram de mest egoistiska beteendet som finns! Det är bara JAG JAG JAG och familjen är ett sorts störande bihang då. Det är så hemskt att vara inne i den fasen!!

     Med makens humör. Det har ju varit en lugnare fas. Men nu märker jag hur bräckligt det blir när jag känner mig stressad. När maken är den som ska göra läxa med barnen, lagar middag, lämnar i skolan, packar gympapåsen Det brukar i dom lägena resultera i glömda läxor, glömma packade gympapåsen hemma, tvättstuga som svämmar över, glömma viktiga åtaganden mm. Jag märker hur rörigt det blir och hela familjen blir uppstressad av det. Det blir något som sakta bubblar och puttrar och jag väntar lite på att det kommer att ta fart. Men å andra sidan behöver jag träna mig på att inte ta ut saker i förskott och att våga släppa kontrollen. I normala fall tänker jag att det är jättebra i en relation att backa ur och låta den andra ta över och avlasta, men i mitt fall blir det oftast mindre bra. För då spårar allt ur. Kram på er alla♥    

     


    Dfk: det du skriver ovan hade lika gärna jag kunnat skriva! EXAKT så där är det!!


    STyrkekramar till dig från mig. Hoppas du snart kan få varva ner lite, så att julen blir lugn och fridfull.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård