• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

    Bruttan: *dreglar*


    Ang fäder så brister såklart ditt hjärta över dina barns smärta. Men det bästa är om du kan prata med dem om deras känslor, så lär de sig iaf det. Att undvika smärta kan man ju inte i livet, men kan vi lära våra barn handskas med det, så har de iaf fått med sig ngt användbart. Det räcker lång väg att ha EN förälder som bryr sig och älskar en. *talar av egen erfarenhet*


    andbeyond: verkar jätteintressant, hoppas jag kommer ihåg att se det!

  • passionsblomman

     


    Ninnnis skrev 2010-12-03 15:26:47 följande:
      And we have a winner!

    Betänk att jag bodde så in i bängen trångt så länge att jag verkligen behövde samla positiva ramsor att hålla det mentala på rätt sida vansinnets gräns....

  • muggles

    Bruttan igen: jag har en väninna som har två föräldrar (fortfarande gifta) men ingen av dem bryr sig speciellt varken om henne, hennes bror el sina barnbarn. Som tur är har hon bra kontakt med sin bror iaf. Det hade jag känt var värre; att ha två föräldrar i livet som inte bryr sig, aldrig hör av sig. Som säger "kan du ringa senare, vi tittar på På Spåret" när hon ringer. Som aldrig erbjuder sig att se efter barnbarnen...

  • Daa

    Så härligt att höra!

    (ja, bortsett från flytningarna, då. )

    Vad säger blivande storasyster? Vet hon om att det kommer två bebisar?


    muggles skrev 2010-12-03 15:18:38 följande:
    Jag mår jättebra! Enda klagan jag har är att jag har flytningar from hell så jag får små sår i underlivet. Men va fan, det är övergående! Jag är så oerhört glad och förväntansfull inför våra 2(!) små bebisar som ska komma.

     

  • Ninnnis

     


    muggles skrev 2010-12-03 15:18:38 följande:
    Jag mår jättebra! Enda klagan jag har är att jag har flytningar from hell så jag får små sår i underlivet. Men va fan, det är övergående! Jag är så oerhört glad och förväntansfull inför våra 2(!) små bebisar som ska komma.

    Vad härligt det låter!  Jag förstår att det måste ha varit lite omvälvande att få beskedet att det är två små i magen.

  • Ninnnis

     


    passionsblomman skrev 2010-12-03 15:31:20 följande:
      Betänk att jag bodde så in i bängen trångt så länge att jag verkligen behövde samla positiva ramsor att hålla det mentala på rätt sida vansinnets gräns....

    Det är ju nästan doping... Eller fusk, iallafall 

  • Villemoa

    Bruttan: vi mår bra tackar som frågar! Moa har varit feberfri sen onsdags men är lite snorig. Ellie fortsätter att vilja äta mycket på kvällarna men har lite mindre ont i magen. Vi var på BVC idag och lilla damen har vuxit 3cm sen hon föddes och hon har gått upp 390g sen vägningen förra måndagen så det verkar som jag har grädde i tuttarna Visserligen får hon äta precis när hon vill så det kan ju ha nåt med det att göra också

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård