• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • andbeyond

    Precis vad vi tänkte. Vi har en helt ok tvättstuga så det kommer bli bra. Det som känns jobbigast är att vi inte har hiss men det ordnar sig det med :)


    Har lagt ut en liten magbild om någon vill se...

  • Norrskensflamman

    Andbeyond: Härligt att du mår bra och att ni myser

    Vi bodde ganska trångt när T föddes. I en tvåa på 63 m2 på andra våningen (tre trappor upp från barnvagnsförrådet) utan hiss. Det gick bra det med. Däremot installerade vi en liten tvättmaskin i lägenheten och en liten torkvinda, för tvättstugan låg i ett annat hus och jag orkade inte hålla på och springa med bebisen fram o tillbaka.
    En Brio Combi med hård lift hade vi, så när T somnat i vagnen lyfte jag bara ur liften och bar upp den med henne i, till lägenheten.

  • andbeyond

    Flamman: Vi har tvättstugan i samma hus, 3 trappor ned. Vi har knappt plats med toaletten i badrummet så vi får klara oss med det. Ska dock bli stambyte så då kanske vi kan byta ut badkaret mot dusch och tvättmaskin där i hörnet.. Vi har städat ur källarförrådet ordentligt och inrett det så man lätt kan förvara vinterkläder där på sommaren och annat som bara används ibland. Är förvaringen som är svårt. Bestämde oss för att köpa nya sängram med lådor under och trycka in byråar i sovrummet så nu har vi ännu mer förvaring. Vägghängt skötbord. Så känns som vi ska få plats Men alla tips om liten lägenhet + bebis är välkomna! Barnvagn med hårdlift är just införskaffad.

  • passionsblomman

    Ooooh fina fina magen!

    Byt för allsindar inte ut badkaret! Det är ju perfekt med badkar och bebis! Först baljan i badkaret, plättlätt att tömma ur baljan då! sedan utan balja. Och då kan mammor och pappor så lätt bada med liten bebis!

    Plastbackar av typen som går att stapla ovanpå varandra samtidigt som man kommer åt att plocka i och ur dem utan att ta isär stapeln är bra. IKEA har mycket för compact living och barnliv tycker jag.

    Bästa knepet är väl egentligen att SKITA i alla dessa saker som tar massor av plats, som gåstolar och liknande. Leksakssystem som bilbanor och annat var inte så lätt heller...

  • Daa

    Jag har sagt det förr och säger det igen: du är en förebild, Ninnis.


    Ninnnis skrev 2010-12-03 13:13:28 följande:
      Åh, vad gullig du är! Jag blir alldeles glad Jag lyckades väl inte alltid tänka 100 % positivt utan föll igenom ibland, men på det stora hela hjälpte det mig enormt att ändra inställning och tankesätt. Jag borde nog ta fram det där kontraktet, det hade varit lite kul att läsa nu. Jag hoppas SÅ att det fungerar på dig också så att du får må så bra som du förtjänar

     

  • andbeyond

    Tack! Gillar magen


    Blommis: Haha, okej. Badkaret stannar!


    IKEA har bra grejer, vi försöker att inte köpa några gåstolar/bilbanor/kläder etc. alls faktiskt. Vi ärver det mest från min syster så då kan man ju testa vad som går hem och sälja/lägg undan resten. Har gjort ett litet hörn i arbetsrummet med hyllor och backar redan nu där vi lägger sådant som syrran vill att vi ska ta på en gång. Kommer fungerar bra tror jag. Behövde köpa skötbord och vagn, prutade på blocket så än så känner mig sjukt sparsam

  • Ninnnis

     


    Daa skrev 2010-12-03 15:12:35 följande:
    Jag har sagt det förr och säger det igen: du är en förebild, Ninnis.  

    Gulle dig!

  • Ninnnis

    Vilken FIN mage, Andbeyond!

    Så skönt att höra att du mår bra, lyckan strålar i dina inlägg. Det är du verkligen värd!

    Och finns det hjärterum så finns det stjärterum *VM i klyschor*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård