• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa


    passionsblomman skrev 2010-12-03 12:48:07 följande:
    ....det är min nya diskmaskin...och min luftavfuktare som båda går för fullt!  

  • Ninnnis

     


    passionsblomman skrev 2010-12-03 12:48:07 följande:
    ....det är min nya diskmaskin...och min luftavfuktare som båda går för fullt!  

    Yey!

  • Ninnnis

     


    Fjällbruttan skrev 2010-12-03 12:09:00 följande:
    Ninnis, har glömt att tacka dig för inspirationen!!Jo, minns du när allt var rätt trist för er och du bestämde dig för att se allt positivt så mycket du kunde, jag försöker, observera FÖRSÖKER köra på samma sak här hemma nu Och lite resultat ger det, tom. maken säger att jag är gladare, vilket är skönt efter hålet jag dundrade ner i för ett tag sen...Enda gången det inte funkar är när jag tänker på Ärkeaset... Och varje gång jag loggar in och se din glada snobben som studsar runt så påminns jag, vilket är jättebra!Så innerligt tack från djupet av mitt hjärta!!Hoppas du har en bra dag!

    Åh, vad gullig du är! Jag blir alldeles glad

    Jag lyckades väl inte alltid tänka 100 % positivt utan föll igenom ibland, men på det stora hela hjälpte det mig enormt att ändra inställning och tankesätt. Jag borde nog ta fram det där kontraktet, det hade varit lite kul att läsa nu.

    Jag hoppas SÅ att det fungerar på dig också så att du får må så bra som du förtjänar

  • Ninnnis

    Att byta bild till Snobben var en medveten strategi från min sida, att jag själv skulle bli påmind om allt det braiga jag har i mitt liv. Underbart att det gör dig också glad, Bruttan!

  • andbeyond

    Hej fina ni! Tänkte bara tipsa om ett tv-program som sänds på söndag. www.ur.se/samtiden/tabla/ 10:35 på Kunskapskanalen. Det handlar om sorg och hur det hanteras personligen och i vårt samhälle. Jag har gått en kurs där (sorgeinstitutet) då jag inte riktigt, trots många år och kurator, kunde hantera att min pappa hastigt gick bort när jag var 18. För mig var deras "teorier och tankar" jättebra. Alla har vi någon sorg, om det så är saknad av barn, saknad av en nära, ett förhållande som inte alltid är som man önskar eller att ens barn inte har en pappa som man önskar ;) Ingen sorg är större eller mindre, allt är sorg och all sorg behöver få finnas och talas om. Nu blev det jättelångt, men om ni har möjlighet och kan slita er från vinterstudion på söndag så ta en titt. Kramar!

  • passionsblomman

     


    andbeyond skrev 2010-12-03 13:56:42 följande:
    Hej fina ni! Tänkte bara tipsa om ett tv-program som sänds på söndag. www.ur.se/samtiden/tabla/ 10:35 på Kunskapskanalen. Det handlar om sorg och hur det hanteras personligen och i vårt samhälle. Jag har gått en kurs där (sorgeinstitutet) då jag inte riktigt, trots många år och kurator, kunde hantera att min pappa hastigt gick bort när jag var 18. För mig var deras "teorier och tankar" jättebra. Alla har vi någon sorg, om det så är saknad av barn, saknad av en nära, ett förhållande som inte alltid är som man önskar eller att ens barn inte har en pappa som man önskar ;) Ingen sorg är större eller mindre, allt är sorg och all sorg behöver få finnas och talas om. Nu blev det jättelångt, men om ni har möjlighet och kan slita er från vinterstudion på söndag så ta en titt. Kramar!

    Ursäkta, men sedan NÄR kvalar detta in som "jättelångt"?

    Andbeyond gumman, är det någon jag gärna ser fler, mer och längre av så är det dig! Jag hoppas du har det förunderbart i din glada lilla värld just nu. -Tänker ni bo kvar i er lägenhet så länge, eller smider ni flyttplaner?

  • andbeyond

    Det såg längre ut när det hade mellanrum


    Vi bor kvar, helt ärligt har vi inte råd med större utan att bli en av stockholms alla "förlorade 20-åringar med mer lån än de klarar av" eller vad det nu stod i tidningen igår.. Så vi är duktiga och amorterar och har sparkapital och bor lite trångt istället


    Men du om någon vet ju att på 50kvm klarar man sig bra bara det finns kärlek mellan väggarna


    Det är fortfarande underbart här hos mig, kanske lite mer underbart när terminens sista två prov är avklarade. Men det är världsliga saker. Särskilt med tanke på att det är julmys och vi är juljunkies här i familjen. Så det är mest bara mys hela tiden


     

  • passionsblomman

    Andbeynd, Underbart!!!

    Och man klarar sig absolut på mindre än man tror. Särskilt när bebis är liten. Den behöver inget eget rum förrän om flera år och torka tvätt och så har ni väl tvättstuga för? Alltså är de värsta att ni kommer att ha leksaker överallt och det har alla andra också, hur stort de än har, för ungen leker nämligen inte ensam i ett rum i andra änden huset, utan alltid och utan undantag PRECIS i ens omedelbara närhet.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård