• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fjällbruttan

    Daa Ovaken

    Så underbart dialektalt!

    jo, men har okommit än... eller jo, nog är det bra men vi har oätit...

    Jag skrattar fortfarande när jag hör de orden här hemma

    Skönt att du vilar och skönt att skötbordet är klart!
    Och lite mysigt är det att läsa om att svärfar vill hem till frun och äta, lite kärlek♥

    Och faktiskt gulligt att han inte ville väcka dig, han är nog rädd om Axel och Fälga också

  • Fjällbruttan

     


    muggles skrev 2010-12-03 11:05:36 följande:
    Bruttan: jag tappade kontakten med min pappa när jag var 15 år. Man behöver inte ha kontakt med sin biologiska pappa men det är bra om man har en annan manlig förebild under uppväxten (jag har haft diverse obiologiska ). Tur att du verkar ha en bra man nu som dina barn gillar. Flamman: vilken härlig kalender! Kan man få större komplimang som mamma?!

    Tack för peppning Muggles!

    Jag är inte orolig för manliga förebilder, tack och lov, för det finns många fina runt oss, det är värre att se barnens smärta och sorg... och att de känner sig så övergivna.
    Mellan M är den tysta typen så hon säger inte så mycket, men när hon säger nåt så undrar hon varför hon inte duger, och det är för jävligt att behöva förklara för en 10 åring att du duger visst, men pappa är lite....ehhh..oansvarig...


    Men kan inte låta bli att retas lite...
    Idag är det strålande sol och backarna har öppnat här

  • Fjällbruttan

     


    Soldemor skrev 2010-12-03 11:02:55 följande:
     

    Lycka till, hoppas du får bort det mesta i helgen så du kan ägna dig åt roligare saker än att rota i kartonger

  • Daa

    Bruttan: tror att det är första gången jag använt ordet ovaken. Det kändes rätt, för jag tyckte att vissa delar av kroppen och hjärnan inte riktigt hade kommit tillbaka till den vakna världen.

    Annars är o-orden en väldigt praktisk konstruktion, som jag gärna använder.

    Att svärfar åker hem för lunch är viss del kärlek, viss del oro, men det kan vi ta en annan gång.

  • Fjällbruttan

    Ninnis, har glömt att tacka dig för inspirationen!!

    Jo, minns du när allt var rätt trist för er och du bestämde dig för att se allt positivt så mycket du kunde, jag försöker, observera FÖRSÖKER köra på samma sak här hemma nu

    Och lite resultat ger det, tom. maken säger att jag är gladare, vilket är skönt efter hålet jag dundrade ner i för ett tag sen...
    Enda gången det inte funkar är när jag tänker på Ärkeaset...

    Och varje gång jag loggar in och se din glada snobben som studsar runt så påminns jag, vilket är jättebra!

    Så innerligt tack från djupet av mitt hjärta!!

    Hoppas du har en bra dag!

  • Fjällbruttan

     


    Daa skrev 2010-12-03 12:08:13 följande:
    Bruttan: tror att det är första gången jag använt ordet ovaken. Det kändes rätt, för jag tyckte att vissa delar av kroppen och hjärnan inte riktigt hade kommit tillbaka till den vakna världen. Annars är o-orden en väldigt praktisk konstruktion, som jag gärna använder.Att svärfar åker hem för lunch är viss del kärlek, viss del oro, men det kan vi ta en annan gång.

    Usch nej, det o-gillar jag... Att bli hållen på halster, fast vill du ta det en annan gång ska du givetvis göra så, eller inboxa, eller inte....

    Det där att vissa delar av hjärnan inte kommer tillbaka till den vakna världen känner jag igen.... det håller i sig än

    Fast i natt har jag fått sova!
    Maken som älskar att snarka på soffan sov nere med Grodan (hon har en vagga i vardagsrummet hon sover i när jag inte vill lägga ut henne på dagarna) så jag fick sova till 7,30 i morse!Gudomligt!

  • Fjällbruttan

    Hvidisen,vart är du?
    Har du städat bort dig själv, eller har jag missat att du ska vara borta?

    Villemoa, hur mår ni?

    Lanovia, hur är det med er?

    Och Fru E, miss U...

    Nu vaknar Grodan... time out...

    *vinkar och rusar iväg*

  • Norrskensflamman

    God middag!
    Här är en som varken är ovaken eller oäten
    O-ord är fantastiskta. Ohavi-haft är en favorit här där jag bor. Eller ofari'
    Jag har varit och lunchat med maken, och det var fantastiskt gott.
    Vit panerad fisk med en kall sås med ananas och curry. Och så kokt potatis förstås. Himmelskt!

    Bruttan: för ärkeaset till ex!!! Men så härligt att dina barn har så fin relation till M. Tycker också I verkar så himla klok och go och insiktsfull. Lite lik min T faktiskt .
    Det är så mysigt att ligga och prata med T på kvällarna, hon säger så mycket klokt.
    Igår var hon så go när hon bad mig komma upp till hennes överslaf när jag nattade flickorna. Så låg vi och pratade och hon berättade en massa från skolan. Sånt som hon inte berättar när man frågar hur det gått i skolan idag. Då säger hon ingenting. Men så där på kvällen brukar hon börja berätta.

  • passionsblomman

    Vet ni vad det här är?:

    *bzzzzzzzzzzzzzz-slashhhhhh slashhhh-surr surr-swoooosh-ssurr swoooossh-surr*

    Och det här:

    *brrrrrrrrrrrrrrrr brrrrrrrrrrrrrrrr brrrrrrrrrrrrrrrrrrr brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr dropp dropp dropp dropp*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård