• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • dfk

    Heloise och Panzer, underbara nyheter!!!! Ni måste vara så lättade! Stor kram

  • dfk

    Jag kommer tillbaka och kommenterar mer, har haft fullt upp på jobbet och nu måste jag rusa igen, vinkar och kramar er alla♥

  • Fru sy

    Nu har jag pratat med min handläggare på fk, och hon kändes faktiskt bra. Kändes som hon förstod att jag inte kunde jobba utan massa tjafs, hoppas det fortsätter så. Hon berättade även om havandeskapspenning och att hon tyckte jag skulle söka det om det var så att jag inte kunde bli sjukskriven senare men ändå inte fixade jobba. Trodde inte att man kunde söka det när man är lärare men hon menade att om man inte fixar sitt jobb och chefen inte kan placera om en så ska man söka... Nu hoppas jag såklart att jag snart kan börja jobba igen men skönt att veta att det finns lite olika möjligheter.

  • Fru sy

     


    lanovia 08 skrev 2010-12-01 20:55:17 följande:
    Men nu sover skruttan äntligen så jag skall nog gå ner o sätta mig en stund i soffan. Håller på o stickar en tröja till E så det är lite extra trevligt att sätta sig på kvällen nu.

    Mysigt. Visst är det härligt att ha en stickning i soffan så på kvällen, en tv-stickning helt enkelt!?!  Själv har tankarna börjat gå lite åt stickade små tröjor och koftor, ska nog bli någon här om ett tag. Mamma sa förresten att hon visste vad hon skulle börja sticka för något litet nu

  • Fjällbruttan

    Hej!

    Väsande Bruttan här

    Nån har stulit min röst, till stor lycka för barnen och inte minst maken
    Låter som en väsande orm, alltså är jag ovanligt tyst!

    Men jag har inte ont i halsen så det är ju skönt.

    Fru Sy, härligt att du verkar ha en bra handläggare på FK, det är guld värt!
    Mysigt med stickning, själv kan jag bara sticka raka stycken, så jag får inte i hop nåt annat än en halsduk möjligtvis...

    Blomman, var strongt av dig att boka tid hos läkare, bra gjort!!
    Hoppas bara att hjärnan är ihopkopplat med hjärtat, så klokt skrivet!
    Och hoppas du inte har alltför mycket träningsvärk av allt snöskottande!

    Kram till er alla andra, som vanligt är min hjärna helt off...

  • Fjällbruttan

    Åh, idag ska jag skrämma slag på skolan, stora I har IUP, (individuell utvecklingsplan-samtal) och vi ska dit, trots lite feber och hosta, vi är ju inte döende direkt...
    (kan ha nåt att göra med en massa paket jag vill hämta ut på posten också...)

    I alla fall så är ju Lilla Vild hemma, och Grodan, så de följer också med, som tuur är har mellanM slutat sina lektioner så hon ska hjälpa till lite

    Kan se hur stora I´s lärare kommer att vara lätt stirrig och distraherad när hela gänget tjejer dräller in

    Maken har erbjudit sig att ta småtjejerna i Kladdarn (pistmaskin, den kladdar ihop snön) men det är lika lätt att ta med sig dem som att fara och lämna dem hos honom

    Kramen till alla och så ställer jag in ett fat med nybakta kakor och så förstås kaffe och te, här har vi börjat julbaka

  • Norrskensflamman

    Hello!

    Bruttan, ta hand om rösten hörru. Den lär behövas även i framtiden!

    Fru Sy; gratulerar till en vettig FK handläggare.

    Blomman, visst är det imorgon du ska till läkaren. Hoppas det är en vettig sådan. Jättestarkt att du ringde!

    Själv har jag varit hos kuratorn.
    Det gick väl bra. Inget omvälvande direkt så här i början. Vi kände mest av varann. Jag berättade om min situation. Vi ska träffas igen nästa vecka. Jag tror och hoppas att hon kan ge mig lite nya infallsvinklar.

    Ikväll ska T:s klass ha julspel på skolan, så jag ska på det. Maken tränar. Jag ids inte ens övertala honom att komma. Det är hans val och hans prioriteringar gentemot sin dotter. Jag själv valde bort körövningen för att gå och se när hon spelar teater och sjunger i julspelet. Det vill jag inte missa för nåt i världen. Hon som förberett sig så! <3

  • Norrskensflamman

    VET ni hur gullig min T är?!?!
    Hon har hållit på att prata om att hon håller på och gör nåt åt mig på Fritids. Frittefröken sa också att hon kämpar och jobbar ihärdigt med nåt.
    Igår fick jag presenten: Hon har gjort en adventskalender själv, till mig!! Ritat en massa fina bilder och gjort luckor och i de två första luckorna som jag öppnade stod det "Mamma du är bäst" och "Mamma jag älskar dig mest i hela världen" ♥ ♥ ♥  Åh, vad glad jag blev för den. Gissa om jag förväntansfullt stiger upp på morgonen och öppnar luckor?? Och T står, lika förväntansfull bredvid, och studerar min reaktion

  • Fjällbruttan

     


    Norrskensflamman skrev 2010-12-02 12:25:54 följande:
    VET ni hur gullig min T är?!?! Hon har hållit på att prata om att hon håller på och gör nåt åt mig på Fritids. Frittefröken sa också att hon kämpar och jobbar ihärdigt med nåt.Igår fick jag presenten: Hon har gjort en adventskalender själv, till mig!! Ritat en massa fina bilder och gjort luckor och i de två första luckorna som jag öppnade stod det "Mamma du är bäst" och "Mamma jag älskar dig mest i hela världen" ♥ ♥ ♥  Åh, vad glad jag blev för den. Gissa om jag förväntansfullt stiger upp på morgonen och öppnar luckor?? Och T står, lika förväntansfull bredvid, och studerar min reaktion

    ♥Gullunge!!!!♥

    Så fantastiskt av henne, och så underbart skönt för ditt hjärta!
    Blir alldeles varm när jag läser det, krama henne och tala om att hon är världen bästa unge!!

  • Fjällbruttan

     


    Norrskensflamman skrev 2010-12-02 12:21:22 följande:
     Själv har jag varit hos kuratorn. Det gick väl bra. Inget omvälvande direkt så här i början. Vi kände mest av varann. Jag berättade om min situation. Vi ska träffas igen nästa vecka. Jag tror och hoppas att hon kan ge mig lite nya infallsvinklar

    .Ikväll ska T:s klass ha julspel på skolan, så jag ska på det. Maken tränar. Jag ids inte ens övertala honom att komma. Det är hans val och hans prioriteringar gentemot sin dotter. Jag själv valde bort körövningen för att gå och se när hon spelar teater och sjunger i julspelet. Det vill jag inte missa för nåt i världen. Hon som förberett sig så! <3

    1:a stycket: vad skönt att du varit iväg och hoppas att det blir bra och att du får den hjälp du behöver, är så skönt att få lätta bort lite skit från axlarna!

    Att bero på det, har du varit något mer till Kinesologen??

    2:a stycket: JÄVLA MIFFO!!!! Maken alltså, absolut inte du!
    Snälla, skriv ut det stycket och stick under näsan på honom nästa gång han gormar om att du går på kören!! Jävlar så arg jag blir!!!

    Kram gumman!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård