• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

     


    Daa skrev 2010-12-01 13:26:29 följande:
    Åh, så fint.  

    Hvidis är ju lite svag för Arne. Eller var, i alla fall

  • Ninnnis

    Nu ska jag snart köra och hämta vovven på dagis. Imorgon ska jag på kurs i Köpenhamn hela dagen. *zzzzzz*

  • passionsblomman

    Aleta, vilket PRIS på de där slingorna!!! Helt galet!
    Men jag håller med-huset har ju stått för många vintrar förr? varför detta nu?
    Hade man frysgrader inne förr eller vad?

  • Ore

    Tittar in och skickar en STOR JUBLANDE GRATTISKRAM till HeliPanz-familjen för att läkarna hade helt fel om er underbara lilla Elise!!!

  • Villemoa

    Nu ska vi se om jag kommer ihåg nåt av det jag skulle kommentera, jag gör ett försök.

    Blommis: vilken härlig AF-handläggare du har!! Tänk om fler människor var som hon! Och JÄTTEBRA att du ringde VC och har fått tid redan på måndag! Säger som Ninnis; det är inte lätt att ringa såna samtal så heja dig!

    Flamman: vilken jävla skithelg du hade!! Kören ska du definitivt inte ge upp, det är din chans att få komma ifrån en stund. Måtte det finnas nån medicin som passar din man! Så bra också att du och dfk kan ventilera med varandra eftersom ni befinner er i en liknande situation.
    Vad mig anbelangar, och jag vet att de andra heller inte har nåt emot det, så får du spy ur dig hur mycket du vill! Du belastar ingen med dina problem, i vått och torrt vet du!

    dfk: tack för att du delade med dig av din situation! Det är inte alltid så lätt att göra det och speciellt inte på ett forum med massa människor som läser.

    Bruttan: när jag läste om att ärkeaset fönade nya brudens pudel så undrade jag varför i hela fridens namn hon ens skulle vilja föna sitt KÖNSHÅR tills jag insåg att det faktiskt var en riktig PUDEL!! Hahahaha... Även om det är så jävla tragiskt att ärkeaset skiter i sina barn så kunde jag inte låta bli att skratta högt åt ditt inlägg. Du skriver så jäkla roligt med en drypande sarkasm i tonen!

    Fru Sy: fan vad jobbigt med svärmor och julstressen! På julen vill man bara ta det lugnt.
    Har också flängt mellan två städer växelvis julafton/juldagen i flera år men förra året sa vi stopp och firade jul hemma. Det ska vi göra i år också.
    Och du, klart du kan sy till Orvar i magen Jättefint arbetsnamn förresten! Kram

    lanovia: säger till dig som jag sa till Fru Sy: fan vad jobbigt med svärmor och julstressen! BRA att ni sa ifrån om den 23:e! Kram

    Det var ungefär så mycket jag kom ihåg att kommentera. Jag vill att ni som inte blivit kommenterade ska veta att jag tänker på er alla och skickar varma kramar!

    Moa har varit nästintill feberfri idag, tog tempen nyss och då hade hon 38 så det blir inget dagis imorgon heller. Ellie hade inte lika ont i magen igår kväll men hon ville äta mycket ändå. Thank whoever för liggande amning säger jag bara! Ryggen har tagit rätt mycket stryk av all amning, jag måste liksom sitta i lite framåtlutande ställning eftersom jag har ganska stora bröst. Men det ger väl med sig så småningom.

  • muggles
    Norrskensflamman skrev 2010-12-01 09:50:10 följande:
      Hehehe! Här har du familjen slalomälskare. Vi har "tvingat" våra att åka slalom sen de var i 3½-4 årsåldern. Eller tvingat och tvingat. Mild övertalning och lite lirkande. Som tur är älskar de slalom nu Själv har jag åkt sen jag var 6 år (det var ganska ovanligt på den tiden att så små tjejer åkte), men åker inte så jättebra för den skull. Är självlärd och har aldrig fått en riktig slalomlektion. Så tekniken suger. Men jag åker för KÄNSLANS skull Maken åkte slalom första gången i 25-årsåldern, asfaltblomma som han är och "utlänning". Men eftersom han är sportkille så lärde han sig snabbt. Skridskor eller skidor på fötterna, ingen större skillnad tyckte han. Han älskar slalom!Jag är så otrooooligt glad för det. För jag skulle ha svårt att leva med någon som inte vill åka slalom. Låter förmodligen sinnessjukt, men så är det. Så flickorna våra har inte haft något större val, kan man säga
    Mina föräldrar åkte bara längd (de torrisarna ) så jag lärde mig som vuxen. Har åkt med UCPA x antal ggr (tappat räkningen) så numera älskar jag offpist och puckelpist, inte för att jag är bra på det men tar mig ner överallt. Tom isiga backar är ok, fast varför ska man över huvud taget åka i backar?

    Maken och jag träffades i Hemsedal - say no more...

  • muggles

    Daa: härligt att höra om bra nattsömn. Jag följer dig med spänning som du vet... Själv är jag redan uppe minst en gång per natt och kissar men så var det även med Moa, hormoner antar jag.

  • Norrskensflamman

     


    muggles skrev 2010-12-01 15:41:30 följande:
    Mina föräldrar åkte bara längd (de torrisarna ) så jag lärde mig som vuxen. Har åkt med UCPA x antal ggr (tappat räkningen) så numera älskar jag offpist och puckelpist, inte för att jag är bra på det men tar mig ner överallt. Tom isiga backar är ok, fast varför ska man över huvud taget åka i backar? Maken och jag träffades i Hemsedal - say no more...

    Ja, SÅ slalomfantast är jag inte så att jag vet vad UCPA är. Vad är det *rodnar generat*
    Och jag är inge bra alls på offpist eller is. Men jag tar mig ner på de flesta ställen. På nåt vis.
    Nej jag gillar att åka fint och harmoniskt med en viss rytm, få in flytet liksom.

    Aha, slalomromans Ja, slalom det är passion det

  • Norrskensflamman

    Villemoa; skönt att Moa och Ellie mår bättre nu.

    Nu ska jag dra iväg och hämta lilla K för hon ska till badhuset. Sen är det järnet hem, käka, och så ska tjejerna på kören. SEN ska vi då hem till byn och gratta mammsen. Maken har "träning" (ska testa att åka skridskor) och kan inte komma.
    Eeeeeh, vänta nu... var det inte samma man som anklagade mig för att låta kören gå före ALLT ANNAT??? Fastän jag skippar både lucia och en av julkonserterna nu i december... *suckar*

    Ringde mamma och hon lät inte alls pigg. Efter sjukhusvistelsen sover hon mest.

  • andbeyond

    *kikar in*...


    *klappar händerna och gör glädjedans och glädjetjut så tårarna sprutar för lilla Elise*


    *springer ett varv i tråden och ger alla kramar*


    *kikar ut igen*...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård