• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

    Kraaam på dig, Flamman. *peppar inför resten av dagen*
    Håller tummarna för ett givande samtal med kuratorn imorgon.


    Norrskensflamman skrev 2010-12-01 10:47:55 följande:
      Sådär. Trött som fan. Less. Orkeslös. Men skrattar ändå. Hellre det än att gråta. Det lär jag få göra imorgon när jag ska till kuratorn. Tack för att du frågar

     

  • Daa

    Åh, så fint.


    Ninnnis skrev 2010-12-01 12:06:21 följande:
    Den heter "Änglaspel Arne"

     

  • Daa

    Det är ännu en härlig dag här, med betydligt mildare temperatur än det varit de senaste veckorna. Ändå känns det lite trist den här tiden på året: det har börjat skymma redan.
    Men jag har hunnit med en dagsljuspromenad i alla fall.

  • passionsblomman

    *vinkar tillbaks*

    Bruttan, du har väl sett bilden i trådstarten? Det är min punscheveranda med alldeles egen rimfrost på rutan och min fluffiga vita gran som lyser där. På de rutorna blir det rimfrost med eller utan smuts.

    Slalom...
    ...vi flyttade ju till vinterland när jag var i 10-årsåldern. Jag kom aldrig ikapp på det atletiska planet, då typ halva klassen höll på med skidorientering, skidskytte etc. En tjej i min klass blev förresten ruggigt framgångsrik på vad var det nu....hm...sån´t där när man hopppar och gör volter med skidor och brädor och gú vet allt....
    Skidåkning för mig är sportlovslägren jag var på varje år ända upp i gymnasiet. Det var skitkul. men jag har aldrig lärt mig åka ordentligt och inte är jag orädd nog heller tror jag.
    Nu har jag inte åkt på säkert snart 20 år. Det är ju hemsk! Fast jag skulle hellre köra soter ut på en sjö och pimpla röding och dricka varm choklad med rom och vispgrädde tror jag. Och käka prickigkorvmackor.

    Ringde äntligen vårdcentralen nu och fick tid hos en läkare på måndag. Märkligt, jag satt innan och tänkte: men varför ska jag göra det? jag känner mig ju ganska normal nu och gråter knappt längre.
    Sedan ringde sköterskan och bad mig berätta lite vad det gällde. Gissa hur mycket jag började gråta då? Ooooh vad normalt jag mår när allt kommer omkring! Som att tro att man kan köra skoter på nattgammal is.
    Alltså är jag nu glad att jag faktiskt ringde. Och så får vi se om läkaren är en idiot eller en med en hjärna sammankopplad med hjärtat och det empatiska systemet. Jag har träffat lite för många iskalla akademiska streberläkare (och andra med makt över ens liv)för att lita på det innan jag ser det.

  • Ninnnis

    Blimmis, det var JÄTTEBRA att du ringde! HEJA DIG! Jag vet hur jobbiga sådana samtal är. Bra att du fick en tid redan på måndag. Hoppas hoppas det är en bra läkare!

    *kramar om*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård