• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

     


    Daa skrev 2010-11-30 13:20:05 följande:
     Det är en sockerkaka som förhoppningsvis har lite apelsinsmak. Tänkte smälta lite mörk blockchoklad att ha som glasyr när kakan är sval.  

    Låter mkt gott! Vill du ha mer apelsinsmak kan du ju alltid tillsätta lite i chokladen.

  • Ninnnis

     


    Soldemor skrev 2010-11-30 13:32:07 följande:
      Gravidhumor? 

    Daa skrev 2010-11-30 13:26:56 följande:


    Knasboll.  
    Fru sy skrev 2010-11-30 13:36:28 följande:
      Du är för gó!

  • Ninnnis

     


    Fru sy skrev 2010-11-30 13:01:33 följande:
    Sitter och funderar på om man skulle våga sig på att sy ngt litet till "Orvar"... vet inte om det är för tidigt!?!

    Klart du ska sy!

  • Aleta
    passionsblomman skrev 2010-11-29 22:44:34 följande:
    Aleta, neeeeeeeej! Inte istappar! Hur har ni hunnit ordna, har ni sådana där värmeslingor i stuprören nu?
    Inga värmeslingor, de ville ha 90.000:- + moms för att sätta upp på halva huset! Bara två års garanti och de håller i ca 10 år...kändes som en vansinnig investering. Jag har varit upp i liften hela dagen och lagt i en vanlig billig värmeslinga, får se om det hjälper något. Halva framsidan avklarad, men vad är det för fel på huset???? Det är ju inte direkt nytt och det har ju varit snöiga vintrar förr.
  • Aleta

    Bruttan, ska vi köra ikapp! Har du förresten sett de där bandhjulen som man kan sätta på fyrhjulingar så att de blir scooterliknande, funkar det verkligen?


    Ninnis, det finns folk som mår bättre än vanligt av att vara gravida! Jag har en sådan kompis, det är det bästa hon vet. Vi har inte så mycket gemensamt på just den punkten.


    Flamman, här får du lite stöd, även om det du behöver mest verkar dröja, hoppas att han fattar snart! Och hoppas att du trivs med kuratorn.


    Kram dfk! Det är alldeles för mycket att bära ensam!


    ♥ Till alla!

  • passionsblomman

    Nu har jag skottat snö i få se nu...TRE timmar i sträck.
    Jag har väl hunnit ungefär hälften kanske.
    Det fortsätter att fulständigt v-r-ä-k-a ner, man ser knappt skyffeln framör sig därute!

    För någon timme sedan sa grannen att det hittills kommit mer än 35 cm bara på dagen idag. Det har lätt kommit snart en decimeter till.

    Om ni undrar hur långsam man kan vara egentligen när man skottar, så är min taktik just nu att dra så mycket som möjligt ner till baksidan huset så länge det går. Dels för att det ju ifjol inte fanns någon stans att göra av snön till slut, och dels för att det kanske rinner in lite mindre i källaren i vår då...

  • Fru sy

     


    passionsblomman skrev 2010-11-30 16:07:16 följande:
    Nu har jag skottat snö i få se nu...TRE timmar i sträck.Jag har väl hunnit ungefär hälften kanske.Det fortsätter att fulständigt v-r-ä-k-a ner, man ser knappt skyffeln framör sig därute! För någon timme sedan sa grannen att det hittills kommit mer än 35 cm bara på dagen idag. Det har lätt kommit snart en decimeter till. Om ni undrar hur långsam man kan vara egentligen när man skottar, så är min taktik just nu att dra så mycket som möjligt ner till baksidan huset så länge det går. Dels för att det ju ifjol inte fanns någon stans att göra av snön till slut, och dels för att det kanske rinner in lite mindre i källaren i vår då...

    Duktig du är som skottar. Låter inte roligt med all snö som kommit hos er idag. Här har det inte snöat alls idag men det ligger nog runt 30-40 cm här sen innan.

    I år har vi köpt både en riktig snöskyffel och plogblad till traktorn. Gick inte att få tag på förra året när det var som värst med snö och det var hemskt att skotta allt för hand då. Nu tycker tom maken att det är roligt att skotta

  • Fru sy

     


    Ninnnis skrev 2010-11-30 14:09:42 följande:
      Klart du ska sy!

    Jag gjorde faktiskt som du sa Har suttit vid symaskinen en stund nu och är på mkt bättre humör. Inget till Orvar än men har påbörjat 2 små klänningar till kompisars barn som vi ska träffa för första gången till helgen. Dock skar jag mig lite på rullkniven nu så sitter här lite för att det inte ska bli fläckar på tyget...

  • Fru sy

     


    Aleta skrev 2010-11-30 15:19:34 följande:
    Inga värmeslingor, de ville ha 90.000:- + moms för att sätta upp på halva huset! Bara två års garanti och de håller i ca 10 år...kändes som en vansinnig investering. Jag har varit upp i liften hela dagen och lagt i en vanlig billig värmeslinga, får se om det hjälper något. Halva framsidan avklarad, men vad är det för fel på huset???? Det är ju inte direkt nytt och det har ju varit snöiga vintrar förr.

    Vad jobbigt med istapparna! Är det snön på taket som smälter eller hur uppkommer de? Hur är det med takisoleringen på huset? Vi hade ingen isolering alls förra året och då försvann ju all värme ut jättesnabbt, nu i år när vi fixat det är det stor skillnad... 

  • Fru sy

    Villemoa: Hur är det med dig och dina underbart söta döttrar?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård