• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

     


    lanovia 08 skrev 2010-11-29 15:22:25 följande:
    Vi har väl typ bestlutat att naturen får bestämma.

    Spännande!

  • lanovia 08

    Spy på Fru sy, och då menar jag inte ordgrant utan ut med all skit angående svärmor.
    Jag blir förbannad på henne å dina vägar.
    Klart som tusan ni måste planera redan nu hur julen skall se ut. Din familj beöver ju som sagt också veta är ni kommer hem.
    Det känns som att vissa ibland har svårt att fatta att deras söner har flyttat hemifrån och inte helt kan rätta sig efter sina föräldrar till 100% längre.

    Jag förstår att de vill att vi skall komma hem och bara vara deras familj någon dag. Vi kommer gärna till dem, men kan vi kanske hitta en kväll då vi kan?? Måste det först ställas så höga krav på traditioner och att alla skall vara med. Och sedan hållas så jävla hårt i traditionerna att man inte kan hitta en gemensam dag, en dag då inte son och svärdotter känner att det kommer få magsår för att träffas???

    Det du känner om att de tycker att det är du som bestämmer, det känner jag också. Även om de inte säger något och kanske(???) inte heller tänker det, så är det ju ofta så att maken "svansar" med på vad mamman säger tills jag talar om att jag kommer må piss om vi skall stessa runt hela julen, eller påsken, eller semsestern....eller eller eller.
    Ständigt känns det som att jag står där som en stor tråkig jävla bromskloss.

  • lanovia 08

     


    lanovia 08 skrev 2010-11-29 15:22:25 följande:
    Vi har väl typ bestlutat att naturen får bestämma.

    Dvs inte massa räknande hit och dit för att ha koll på ÄL etcetc. Bara mys när vi så känner utan något som hindrar naturens gång.
    Blir heltokiga av allt vägande för och emot. Visst kan vara positivt med barn tätt kan säkert också vara positivt att vänta. Nu får vi se vad som händer. Sist gång tog det ett år innan jackpoten slog in.

  • lanovia 08

     


    Fru sy skrev 2010-11-29 15:28:10 följande:
      Spännande!

  • Fru sy

    Ja det känns liksom inte som de fattar att vi är en egen liten familj nu, även om vi inte har barn ännu... Att vi fattar beslut tillsammans här hemma... är vi inte överens om något diskuterar vi oss fram till ett beslut som känns bra för oss båda. Men det är som att är det ngt som sväronen tycker och vi inte håller med så är det bara JAG som fattar det beslutet för jag kör ju över min make hela tiden, och det gör mig jätteledsen! De kan inte heller fatta att mannen är 29 år och fakiskt vuxen, han har nog ändrats en del på de väl 10 åren sen han bodde hemma...

  • Fru sy

    För mig är det när vi kommer hem till mina föräldrar på julaftonskväll som jag kan slappna av. Det är då det blir lugnt, vi äter kryper upp i soffan och bara myser. Sen brukar resten av familjen åka på julmässa vid 11 tiden, då får mannen och jag en mysstund själva för första gången under julen.

    Visst skulle jag kunna ändra, vara hos mina föräldrar hela 23 och fram till 17 på julafton men då skulle det gnällas över att vi är hos sväronen så lite. Men framförallt behöver vi veta hur vi ska göra, för ska vi ändra på planerna måste ju mina föräldrar oxå ändra sina planer och jag tycker inte alls det känns schysst att de struntar i farmor på julafton. Hon börjar dessutom bli lite skruttig så det kanske är sista julen pappa får fira med henne...

  • Ninnnis

     


    lanovia 08 skrev 2010-11-29 15:39:30 följande:
      Dvs inte massa räknande hit och dit för att ha koll på ÄL etcetc. Bara mys när vi så känner utan något som hindrar naturens gång.Blir heltokiga av allt vägande för och emot. Visst kan vara positivt med barn tätt kan säkert också vara positivt att vänta. Nu får vi se vad som händer. Sist gång tog det ett år innan jackpoten slog in.

    Bra!

    Vi ska se om vi inte kan se till att bilen behöver vila nnågongång när vi kör till/från utlandet

  • Ninnnis

    Det låter jobbigt med era julbråk, Fru Sy och Lanovia. Julen ska ju innebära avkoppling och mys, inte våndor och bråk.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård