• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fjällbruttan

    Blomman, fan i helvete!

    Att du måste stå och skyffla vatten i källaren är väl ok, på denna skala av jävligheter, men inte att du känner skam och skäms!!
    Jag vill inte att du ska känna så, för det ÄR inte så, men hur fan ska man kunna ta bort någon annans känslor?

    Ett vet jag i alla fall, jag har sett dig "live" och du är INTE gammal, fet och karaktärslös och oduglig!!!
    Och du är absolut inte sämre än någon annan och in sorg är lika stor i världen som alla andras och har lika stor rätt att ta plats!

    Att skam gör ont, det vet jag för jag har prövat, men jag önskar så att du slutar känna så...du är värd  1000000 mer än så!

    Är så dålig på att få fram vad jag menar, är helt tom i bollen men 

    Kramar i massor igen!! 

  • Norrskensflamman

     


    Fru E skrev 2010-11-23 12:56:42 följande:
    Ny uppdatering med tårarna rinnande Proverna visar på en avstannad graviditet och inget x, nya prover och undersökning på fredag för att se att det sjunker. Vet inte hur länge vi fick vara gravida eller varför det gick fel.......så var det med tredje gången gillt. Ska sluta ta alla piller och vänta på att det ska komma ut.Att veta att vi fått ett + hjälper inte så mycket nu när det tog 3 försök och inte ville stanna Någon som vill köpa oanvända mammabyxor

    Åh Fru E! Jag är så ledsen för er skull Fan också vad orättvist livet är...
    Optimist som jag är hoppas jag ändå att du någon gång får användning av mammabyxorna.

  • Ninnnis

    Blommis, det finns ingen i hela världen som skrattar åt dig. Framförallt ingen som känner dig. Du har valt att fokusera på något av det viktigaste i livet istället för andra, mindre väsentliga saker. Sedan att livet är så pissigt orättvist att detta viktiga inte har kommit till dig, det gör mig så innerligt ont och förbannad.

    Du har all rätt att ha hela känsloregistret, ilska, avund, sorg etc. Men jag önskar att du inte kände skam. För det handlar ju till dels om omvärldens syn på dig. Och eftersom du är en av de klokaste, mest godhjärtade, omtänksamma och goda människor jag har haft förmånen att lära känna, så tycker jag det är fel.

    Men som Bruttan säger, hur ska man kunna ta bort någon annans känslor? Det jag kan göra, det är att kramas virtuellt och tala om att jag tänker på dig och känner med dig.

  • Norrskensflamman

    Allra käraste Blomman: Jag lider så inni helvete med dig! Önskar jag kunde komma och hjälpa dig skyffla vatten och krossa porslin och bara vara arga och ledsna över livets orättvisor
    Du har helt rätt i att detta är den pissigaste november man varit med om på länge!
    Ibland känns det som att livet bara hånler åt en...
    Men du, du ska INTE känna skam ! Varför ska du göra det för? För att du har en dröm? VArför ska alla andra få ha drömmar som de försöker förverkliga men inte du?? Man hör jämt folk uppmana alla att satsa på sin dröm, bära eller brista osv. Skulle det gälla alla utom dig, bara för att din dröm inte handlar om karriär eller jordenruntresor?
    Du är en av de finaste människor som jag stiftat bekantskap med, bara så du vet! Dina drömmar är precis lika fantastiska och viktiga OCH, i mitt tycke, minst lika realistiska som någon annans.
    Och varför skulle det inte finnas plats för just din sorg här i tråden? Här ryms ju allt, det vet du ju. Och ingen har ensamrätt på sorg eller glädje i denna tråd. Att det blandas friskt och är ibland groteskt tvära kast; ena stunden har ett liv börjat spira i tråden i nästa har just ett släckts... Ja, det är väl det som är karaktäristiskt för den här tråden och gör den så intressant och speciell. I vått och torrt... Din fantastiska trådstart här ovan säger allt.
    Våga inte gå och bära på allt detta ensam, Blomman! Vi finns ju här när du känner dig redo. Som jag sagt; jag räds inte svarta tankar, du får gärna inboxa dem alla, utan censur, till mig!
    KRAM KRAM KRAM KRAM KRAM!!!

  • Ninnnis

    För att ytterligare matcha tingens tillstånd har jag en fruktansvärd huvudvärk. Varje steg får huvudet att kännas som det ska gå i bitar. Jag hade tänkt träna, men det blir raka vägen hem i soffan istället.

  • Norrskensflamman

    Äsch då Ninnis! Åk hem och ta hand om huvudet (och magen).
    Jag skulle egentligen på dans, men det blir övertidsjobb här. Blä o urk.
    Men alla övertidstimmar tar jag ut mellan jul o nyår, för jag vill vara lite med min familj också. Har ingen semester direkt att ta ut.

  • Fjällbruttan

    Blomman...

    Ninnis och Flamman har skrivit två mycket kloka och bra inlägg!!
    OCH de är dina vänner, så lägg genast in dem i vågskålen världen!
    De om några, visar att ingen skrattar åt dig eller dina drömmar, försök att minnas det!

    Kram

  • Villemoa

    Blommis: flickorna har ovan skrivit det så bra och jag kan bara säga att jag håller med dem! Skickar dig många, många kramar!

    Ninnis: fy för huvudvärk!! Åk hem och vila så hoppas jag snart att den är borta!

  • Daa

    Kära Fru E: det är så sorgligt.
    Hoppas att ni kan ta hand om varandra och samla ihop bitarna nu. Låt det ta den tid det behöver. *kramar om hårt*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård