• kapellösa

    4e juni 2011

    Hej på er!

    Då den gamla tråden varit stängd sedan länge tänkte jag att det var dags att starta en ny.
    Hur går det för er i planeringen? Allt klart? Precis kommit igång? Ångest över fägteman? Funderingar på huruvida din ingifta låssaskusins nya flickväns hamsteruppfödare har en given plats vid honörsbordet? Och när är egentligen den optimala tidpunkten att skicka iväg inbjudningskorten?

    Eller kanske något helt annat du vill diskutera, tipsa eller fråga om?
    Välkommen hit!

  • Svar på tråden 4e juni 2011
  • simple
    MrsT2011 skrev 2011-05-17 16:20:12 följande:
    Hur ska man tänka kring allt som är kvar?? Ska man sitta uppe riktigt sent några kvällar och få undan allt pyssel eller ska man ta lite i taget med följden att det aldrig känns tillräckligt? Tiden räcker verkligen inte till nu, hur gör ni andra? Eller också är det bara jag som är extremt stresskänslig...

    Har påbörjat allt pyssel i denna lista men har minst hälften kvar på allt...!  Hmm, lite dålig på att avsluta saker kanske...? Vi har åtminstone bara ca 30 gäster som tur är.

    -          Bordsdekorationer (servettringar och enklare ljuslyktor)


    -          Festprogram inkl gästbeskrivningar


    -          Bordsplacering, färdigställa + printa i litet och stort format.


    -          Vigselprogram, insidorna ska printas och sättas ihop med de färdiga omslagen.


    -          Kartongtårta till presentbordet, allt material är inhandlat, hattaskar i olika storlekar ska dekoreras.


    Tänk om man ändå hade varit lite mer stresstålig... Helst hade jag velat göra klart allt det här redan i mars, men fick skjuta upp det på grund av sjukdom i familjen. Sånt kan ju ingen hjälpa eller förutse, det är ju bara att vara tacksam att alla är friska nu.


    kan ju bara prata för oss så klart men vi har allt de där klart, festprogram gjorde jag på en kväll, bordsplacringar har vi inte inte heller vigselprogram....vad är de för katrongtårta du ska ha på presentbordet? Förstår inte helt de =) 

    Men mitt tips är att sätta dig och få så mycket gjort du kan direkt, jag är sån att jag vill ha saker gjorda. Jag hade heller suttit upp ett par nätter och gjort allt..och de jag inte orkar el hinner hade jag helt enkelt gett över till folk runt om mig =)
  • MrsT2011
    simple skrev 2011-05-17 19:55:06 följande:
    kan ju bara prata för oss så klart men vi har allt de där klart, festprogram gjorde jag på en kväll, bordsplacringar har vi inte inte heller vigselprogram....vad är de för katrongtårta du ska ha på presentbordet? Förstår inte helt de =) 

    Men mitt tips är att sätta dig och få så mycket gjort du kan direkt, jag är sån att jag vill ha saker gjorda. Jag hade heller suttit upp ett par nätter och gjort allt..och de jag inte orkar el hinner hade jag helt enkelt gett över till folk runt om mig =)
    Eller hur, precis därför jag stressar upp mig! =) Är likadan, vill mycket hellre "få undan" grejer än att ha en massa måsten hängande över mig. Jag är inbiten scrappare och tillverkar kort som hobby, så jag kände att det finns inte på kartan att någon annan ska meka med mitt "drömprojekt", dvs alla trycksakerna till bröllopet! =) Och det var kul och charmigt ända tills sjukhusbesöken kom emellan, så nu måste jag hitta ett fiffigt sätt att snabbt och enkelt avsluta de här projekten...

    Kartongtårtan är en kul grej som jag absolut vill göra. Vi måste nämligen köpa riktig tårta av restaurangen där vi ska vara. Deras tårtor är snygga men neutrala och har ingen särskild dekoration enligt vårt tema. Till saken hör att vi önskat oss pengar till resan, så presentbordet blir nog ganska fattigt utan någon dekor. Alltså har jag köpt några hattaskar, som de nedan fast vita. Sedan målar jag kanten på varje lock i temafärgen ljusgrön och klistrar på pappersblommor som påminner om blommorna i brudbuketten. En kul detalj som jag inte vill vara utan, även om det kostar mig en natts sömn...! =)

  • BlivandeFruW

    Jag sitter också med vigselprogram, festprogram, drinkbiljetter och sånt papperspyssel. Sen mitt största bekymmer, bordsplaceringen! Jag har inte börjat.

    Vad har ni skrivit i era festhäften? Först tänkte jag ha beskrivning av gästerna men det behövs inte då de kommer träffa varandra innan.

    Men men, en sak i taget så faller allt på palts. Känner mig inte så farligt stressad faktiskt.
    Man får inte glömma att vissa saker är viktigare än andra, så länge jag och fästmannen är på plats så blir vi ju gifta oavsett om jag gjort festprogram eller inte <3

    Ett tips för er som oroar er för munsår/munherpes, Valtrex! då slipper man få blåsor.

    För övrigt finns den långa historien om möhippan på www.pygmalion.blogg.se


    Kram på er!

  • prinsessanogrodan
    BlivandeFruW skrev 2011-05-19 16:48:54 följande:
    Jag sitter också med vigselprogram, festprogram, drinkbiljetter och sånt papperspyssel. Sen mitt största bekymmer, bordsplaceringen! Jag har inte börjat.

    Vad har ni skrivit i era festhäften? Först tänkte jag ha beskrivning av gästerna men det behövs inte då de kommer träffa varandra innan.

    Men men, en sak i taget så faller allt på palts. Känner mig inte så farligt stressad faktiskt.
    Man får inte glömma att vissa saker är viktigare än andra, så länge jag och fästmannen är på plats så blir vi ju gifta oavsett om jag gjort festprogram eller inte <3

    Ett tips för er som oroar er för munsår/munherpes, Valtrex! då slipper man få blåsor.

    För övrigt finns den långa historien om möhippan på www.pygmalion.blogg.se

    Kram på er!
    I festprogramet har vi en sida med citat ocm kärlek och äktenskap, en sida med historiska händelser som hände 4 juni och så flera sidor med skojiga beskrivningar av gästerna tex roliga omskrivningar för deras yrken och intressen som tex att en fiskeintresserad kille " XX gillar att vara bakom flötet" eller att svärmor som jobbat på bank " Xx har jobbat som klöverhanterare"...Även om en del av gästerna träffats förut så är det ändå kul och det blir ett samtalsämne och lite skratt när folk ska klura ut vad tex "klöverhanterare" är

    Vi har nästan allt klart, vi fick festprogram,vigselprogram,gästbok och placeringskort från kortdesign.se idag och vi är så nöjda det är så fint!

    På lördag ska vi öva i kyrkan och så ska vi handla lite godis,skriva ut tipspromenaden, ringa om en sista ändring till floristen och sista veckan innan bröllopet ska jag gå och få naglarna gjorda.....that's it!
  • Myskulla

    Äntligen, nu har vi köpt kostym till fästmannen, dock ska den ändras lite, men de är snälla och vi kan hämta den om två veckor. =) Det tycker jag är service.

    Nu är det bara lillkillen kvar som vi ska ha kostym till, hittade en fin på haléns, men sen blev den plötsligt
    slutsåld, åtminstone byxorna, så var lite typiskt.

    Vill inte riktigt beställa från nätet nu, när det är så kort tid kvar.

     

  • Moemoe
    BlivandeFruW skrev 2011-05-19 16:48:54 följande:
    Jag sitter också med vigselprogram, festprogram, drinkbiljetter och sånt papperspyssel. Sen mitt största bekymmer, bordsplaceringen! Jag har inte börjat.
    Håller helt med om att det är ett bekymmer, jag vill aldrig mer göra en bordsplacering efter detta haha. Har tre olika versioner nu, jätte svårt! Man vill ju att alla ska ha det trevligt.

    Igår gjorde jag vårt sista pyssel, en låda jag klätt in i papper med hjärtmönster i guld och organzarosetter (likadana som satt runt inbjudningskorten) till presentbordet, där de som köpt presentkort eller lämnar kuvert kan lägga ner dem så att de inte kommer bort. Sedan skrev jag en liten skylt som säger att gästerna gärna får skriva sina namn på paketen om de glömt det eller tejpa fast tillhörande kort så vi vet vem vi ska tacka. Glad Har köpt en fin blå penna och ska ha med en tejphållare också.
  • MrsT2011

    Ett tips om ni tänkt lägga till vigsel-gravyr i mannens förlovningsring eller lämna in ringarna för putsning: Stäm av ordentligt med guldsmeden att det blir klart i tid. Jag tappade hakan igår när tjejen på albrekts (förlovningsringarna köptes där) säger att "det tar ca 3 veckor". Nä då får det banne mig vara, riskerar inte att stå utan våra förlovningsringar på bröllopsdagen! Ska nog köpa en sån där putsduk som liksom "sandpapprar" ringarna litegrann, det får duga. Är ju trevligt med nyputsad ring till den ljuvliga, skinande vigselringen! =)

  • MrsT2011
    Moemoe skrev 2011-05-19 21:32:06 följande:
    Håller helt med om att det är ett bekymmer, jag vill aldrig mer göra en bordsplacering efter detta haha. Har tre olika versioner nu, jätte svårt! Man vill ju att alla ska ha det trevligt.

    Igår gjorde jag vårt sista pyssel, en låda jag klätt in i papper med hjärtmönster i guld och organzarosetter (likadana som satt runt inbjudningskorten) till presentbordet, där de som köpt presentkort eller lämnar kuvert kan lägga ner dem så att de inte kommer bort. Sedan skrev jag en liten skylt som säger att gästerna gärna får skriva sina namn på paketen om de glömt det eller tejpa fast tillhörande kort så vi vet vem vi ska tacka. Glad Har köpt en fin blå penna och ska ha med en tejphållare också.
    Get out, jag har också tre olika bordsplaceringar, ha ha!

    Vad mysigt det lät med lådan, visst är det härligt med lite extra dekor till presentbordet!
  • Helcore
    BlivandeFruW skrev 2011-05-19 16:48:54 följande:
    Jag sitter också med vigselprogram, festprogram, drinkbiljetter och sånt papperspyssel. Sen mitt största bekymmer, bordsplaceringen! Jag har inte börjat.

    Vad har ni skrivit i era festhäften? Först tänkte jag ha beskrivning av gästerna men det behövs inte då de kommer träffa varandra innan.

    Men men, en sak i taget så faller allt på palts. Känner mig inte så farligt stressad faktiskt.
    Man får inte glömma att vissa saker är viktigare än andra, så länge jag och fästmannen är på plats så blir vi ju gifta oavsett om jag gjort festprogram eller inte <3

    Ett tips för er som oroar er för munsår/munherpes, Valtrex! då slipper man få blåsor.

    För övrigt finns den långa historien om möhippan på www.pygmalion.blogg.se

    Kram på er!
    Vilken härlig inställning!! Så lustigt att jag har gått och känt efter och varit rädd för att få munsår....jag springer och köper Valtrex imorgon för säkerhetsskull:) Tack för tipset!
  • Moemoe
    MrsT2011 skrev 2011-05-19 21:40:16 följande:
    Get out, jag har också tre olika bordsplaceringar, ha ha!

    Vad mysigt det lät med lådan, visst är det härligt med lite extra dekor till presentbordet!
    Haha, är det sant? Det känns bra, då är det inte bara jag som tycker den är knepig då. Drömmer
Svar på tråden 4e juni 2011