• kapellösa

    4e juni 2011

    Hej på er!

    Då den gamla tråden varit stängd sedan länge tänkte jag att det var dags att starta en ny.
    Hur går det för er i planeringen? Allt klart? Precis kommit igång? Ångest över fägteman? Funderingar på huruvida din ingifta låssaskusins nya flickväns hamsteruppfödare har en given plats vid honörsbordet? Och när är egentligen den optimala tidpunkten att skicka iväg inbjudningskorten?

    Eller kanske något helt annat du vill diskutera, tipsa eller fråga om?
    Välkommen hit!

  • Svar på tråden 4e juni 2011
  • Sebastiána
    c4trin skrev 2011-04-23 10:45:07 följande:
    Japp, e nästan klar med våra sånna..
    Vi kom fram till, efter många försök, att presentationer var svårt på vissa (pojk/flickvänner till gäster som vi aldrig träffat eller bara träffat en gång) så vi struntade helt i de och skrev "fakta" som inte alls stämmer med gästerna. Många av våra gäster kommer uppskatta detta =)
    Vissa fick fakta som är tvärt emot dem och andra som inte alls har med dem att göra, t ex "bor i skogen tillsammans med små 7 dvärgar", "Världsmästere  i trampcyckel på bakhjulet" osv.

    Själva festprogrammet delar jag gärna med mig tips om, om du vill. Skicka bara ett PM =)
    Ja, det är knepigt. Jag ska ringa en av mina väninnor som jag hoppas vet lite mer om pojkvännerna till våra gemensamma väninnor. En del gäster är samma som när min syster gifte sig så jag tänker knycka en del från deras presentation också.
  • BomBom

    Första provdukningen gjord nu men jag skulle gärna behöva lite feedback på den! Vad säger ni? Vad gillar ni och vad kunde jag gjort annorlunda? Servetterna får inte vara för nära löparen eftersom de inte har riktigt samma gröna nyans och på tallrikarna kommer förmodligen förrätten redan stå uppdukad så där kan jag inte lägga nåt.. Om ni inte ser det så är de där papperstussarna i ljuslyktorna egentligen ljuslila nejlikor med brudslöja runt.. Hur ska jag sätta bordsplaceringen?? Jag har både grönt och lila papper kvar, hade en fundering på att skriva ut en enfärgad bild (grön eller lila) på varje gäst och sätta namnet efter med vart ska jag få plats med den?? 

    All kontruktiv kritik är hjärtligt välkommen!!




    Vårt tema är limegrönt, ljuslila och vitt om någon missade det..
  • MrsT2011
    Moemoe skrev 2011-04-25 20:35:59 följande:
    40 dagar kvar! Wohoo! Drömmer
    OH MY GOD!!! Ha ha ha, det är helt galet!!

    Nu ikväll när jag kollade på TV4-programmet "Fyra bröllop" blev jag alldeles till mig i trasorna. Tänk att det snart är vi som ska stå där i kyrkans vapenhus, vi som ska säga ja till varann och vi som ska ordna tidernas fest! Skrattande
  • Semlorna

    I helgen köpte vi skjorta och slips till honom och mina skor. Vi passade också på att beställa blommorna, fick provuppsättning av frisyren hos frisören och hade vigselsamtal med prästen. Allt var perfekt, floristen var på samma våglängd och sa bara bra saker, frisören gjorde precis som jag ville ha det och prästen var så trevlig och gav bra förslag! Nu längtar vi bara ännu mer!

  • Semlorna
    BomBom Jag hade nog satsat på lite mer olika höjder på ljusen eller några blommor som är i höga, smala vaser tex istället för servetterna. Det kommer bli rätt platt sen när folk häller upp dricka i glasen. Jag har också limegrönt som tema så kanske är jag färgad av hur jag vill ha det ;)
  • MrsT2011
    Semlorna skrev 2011-04-26 06:28:32 följande:
    BomBom Jag hade nog satsat på lite mer olika höjder på ljusen eller några blommor som är i höga, smala vaser tex istället för servetterna. Det kommer bli rätt platt sen när folk häller upp dricka i glasen. Jag har också limegrönt som tema så kanske är jag färgad av hur jag vill ha det ;)
    Håller med, vik till exempel servetterna som solfjädrar och placera på tallrikarna så tror jag att bordet blir mer levande.
  • Nalinie

    Ser på fyra bröllop nu och funderar på diverse olika saker. sambon ringer runt och dubbelbokar hotellrum med gästerna som anmält sig. håller även på med bordsplacering och pratat med prästen idag om vigselprogram. tog bort en psalm och la in min solosång på en gång efter ingången så att det blir överstökat och jag förhoppningsvis kan njuta. Hur känns det för er? Vad har ni i festprogrammet?

  • Myskulla

    Vi har ingen organist till vårt bröllop, utan vi har nog bestämt oss för att göra som vårt sista alternativ är.

    Fästmannen spelar in sig själv på orgel, ochså spelar vi upp det i högtalare istället.
    Det är ju han som har komponerat brudmarschen och vi kommer nog ha den som utgångsmarsch också,
    det blir ju lite speciellt och personligt. =) 

    Få se om han spelar live på orgeln när det är dags för psalmerna och om han spelar in sig åt solisten, fast där hade han funderat på sin morbrors sambo som är bra på piano om hon skulle spela för/med solisten. 

    Men just detta organistletande har inte varit roligt.
    Vi var nära att få min körledarinna, frågade henne bara en vecka försent, nu spelar hon på ett annat bröllop i annan ort, nära Lund, en timme innan vårt bröllop.

    dessutom är hon den nya organisten i den kyrkan som vi gifter oss i, så det går ju inte då. det hade varit hennes lediga helg, men ville fråga henne, men ibland blir det ju inte riktigt som man tänkt sig.

    Men just brudmarschen är nog bra om den blir på det viset fästmannen vill, då han är rätt kräsen, då det ju är han som komponerat den.

    Nu händer det mycket, på tisdag åker han utomlands ett par veckor med jobbet,  under den tiden kommer jag få samtal från några som fått erbjudande om denna lägenhet, vi ska ju flytta till radhus som vi har köpt.

    Vi flyttar på pingsthelgen, men just då är jag och sonen uppe norrut hos mina föräldrar och firar studentfirande.

    Så det blir 3 helger i rad med en del att göra, sonen fyller ju år helgen före bröllopet, så då tänkte jag ha kalas för honom, sen kommer bröllopet och sen resan upp för oss och flytten för de som är kvar här nere.

    Det som är mer kvar att fixa, är att ringa in beställningen för bröllopstårtan, fixa kläder till både fästmannen och sonen och det är inte lätt. Vi ska ju ha ljusa kläder.

    Han funderade på vit, men jag vet inte riktigt, gillar nog mer sand, beige på honom, vi får se vad det hinner bli. 

  • prinsessanogrodan

    Åh jag känner mig så rastlös men förväntansfull Vill gifta mig NU. Känns som att tiden seeegar sig fram....

    Vi har nästan allt klart, tårtan ska beställas, festprogram och vigselprogram och placeringskort ska beställas och så m2b's kläder......Och jag ska till frissan för klipp och slingning och göra extensions. Och så ska vi öva i kyrkan 2 veckor innan bröllopet. Men tårtan ska m2b fixa i veckan och han ska även fixa sina kläder nu i veckan som kommer. Mitt hår blir klart nu i veckan och så snart kantorn och prästen godkänt vår ingångslåt och utgångslåt så kan vi beställa trycksakerna.....Sen är det bara öva i kyrkan som är kvar

    Jag är ju tokig, jag vet det...Vi har koll på allt och det är ju bra...men då blir jag rastlös istället
    Nu blir jag nojjig istället...Jag är extremt allergisk och har astma och nu är jag rädd att det ska stå fel blommor på altaret...då kan det sluta med ambulans till sjukan för min del.....Jag har pratat om det med prästen men tänk om han glömmer det, trots att han skrev ner det? Tänk om någon kyrkvaktmästare inte fattar allvaret och tänker "ja men några blommor gör väl inget?" Sådär trögfattade är en del människor har jag tyvärr fått erfara....Gaaah!
    Det kommer sluta med att jag frågar prästen om blommorna innan vi går in i kyrkan och så ska jag be mamma kolla in blommorna innan de sätter sig och att hon får kasta ut blommorna ur kyrkan om det behövs....Mamma är nog den enda förutom jag själv och m2b som har stenkoll på vad jag är allergisk mot

Svar på tråden 4e juni 2011