• kapellösa

    4e juni 2011

    Hej på er!

    Då den gamla tråden varit stängd sedan länge tänkte jag att det var dags att starta en ny.
    Hur går det för er i planeringen? Allt klart? Precis kommit igång? Ångest över fägteman? Funderingar på huruvida din ingifta låssaskusins nya flickväns hamsteruppfödare har en given plats vid honörsbordet? Och när är egentligen den optimala tidpunkten att skicka iväg inbjudningskorten?

    Eller kanske något helt annat du vill diskutera, tipsa eller fråga om?
    Välkommen hit!

  • Svar på tråden 4e juni 2011
  • Tittski
    BlivandeFruW skrev 2011-02-21 16:55:28 följande:
    Hej Brudar!

    Här går det undan, det mesta är bokat, klart,fixat och bestämt.
    Vi gifter oss i Skåne den 4 juni men bor i Sthlm. Ganska spännande och delvis svårt att planera på distans, någon annan som gifter sig i en annan stan en den ni bor i?
    Vi skickade ut ibjudningskorten för en månad sen, finns bilder i mitt album. Jag är toknöjd!
    Bröllopsfärgerna är cerise och orange.
    Hämtade skorna förra veckan, dock fattas en strassten så jag måste tillbaka. 3/3 ska klänningen till skräddaren och 24-28/3 åker vi till Åhus och provar mat och dryck, provsminkar, provar tårta och träffar präst m.m.

    Hur ska ni göra meny och vigselprogram?

    Det är helt galet vad mycket man lär sig om sig själv och andra när man planerar bröllop, man måste fatta beslut man aldrig trodde man skulle behöva göra och tänka i banor man inte trodde behövdes i bröllopssammanhang. Att skriva gästlista är det jobbigaste jag gjort på länge men slutligen lyckades jag känna efter vad jag vill och koppla bort vad alla andra tycker och tänker och fästmannen gjorde det samma. Det är brudparets dag, ingen annans.
    Hade ni svårt med gästlistan?

    Jag längtar tokmycket! och klart man är lite nervös!
    jag har oxå lite svårt med distansen, vi ska gifta oss på High Caparall så jag har inte möjlighet att se saker innan, så jag år helt llta på dera bröllops kordinator där uppe..lite konstig känsla måste jag säga *ler*
  • Matilda Bäcker
    BlivandeFruW skrev 2011-02-21 16:55:28 följande:
    Hej Brudar!

    Här går det undan, det mesta är bokat, klart,fixat och bestämt.
    Vi gifter oss i Skåne den 4 juni men bor i Sthlm. Ganska spännande och delvis svårt att planera på distans, någon annan som gifter sig i en annan stan en den ni bor i?
    Vi skickade ut ibjudningskorten för en månad sen, finns bilder i mitt album. Jag är toknöjd!
    Bröllopsfärgerna är cerise och orange.
    Hämtade skorna förra veckan, dock fattas en strassten så jag måste tillbaka. 3/3 ska klänningen till skräddaren och 24-28/3 åker vi till Åhus och provar mat och dryck, provsminkar, provar tårta och träffar präst m.m.
    Hej, här är en annan blivande fru W :D
    Vi gifter oss också på annan ort. Vi är båda från Roslagen och bröllopet är där eftersom familjen, släkten och många vänner är där. Vi själva bor i Norrköping så det är lite pilligt att få ihop allt. Men vi har ju som sagt föräldrarna där så vi passar på att hälsa på dem emellanåt och trycka in så mkt bröllopsplaner vi kan på en helg :P

    Det går fort nu ja, ju närmre man kommer desto fortare tycker jag det går :P
  • MrsT2011
    Semlorna skrev 2011-02-21 17:04:18 följande:
    BlivandeFruW. Vi gifter oss 35 mil hemifrån i göteborg. Visst är det en utmaning att få ihop allt men vi har sett till att vara ute i god tid med att kolla upp det mesta och har mina föräldrar där också.

    Vi ska inte ha vare sig vigselprogram eller meny (om jag får välja). Vill hålla det miljövänligt.
    Oj, miljöaspekten har jag inte ens tänkt på, scrappare som jag är! =)

    För mig är vigselprogram och festprogram jätteviktigt, där framgår musiken vi har valt (vilket enligt mig är det största gemensamma nöjet, att tillsammans välja solosånger, in- och utgångsmusik, psalmer samt bordsvisor). Dessutom känns det kul att gästerna kan sjunga med i psalmerna samt läsa om varandra bland gästanekdoterna! =)

    Jag bokade florist i lördags, är överlycklig, hon verkar vara helt underbar. På fredag blir det inköp av vigselring!
  • MrsT2011
    Tittski skrev 2011-02-21 17:05:34 följande:
    jag har oxå lite svårt med distansen, vi ska gifta oss på High Caparall så jag har inte möjlighet att se saker innan, så jag år helt llta på dera bröllops kordinator där uppe..lite konstig känsla måste jag säga *ler*
    Just det, jag såg dig i prästtråden tror jag. Hur blev det, ska ni vara i kyrkan på high chaparall eller blir det borgerlig vigsel? Är helt övertygad om att det kommer bli kanon vilket ni än väljer!
  • Semlorna
    MrsT2011 skrev 2011-02-21 21:19:29 följande:
    Oj, miljöaspekten har jag inte ens tänkt på, scrappare som jag är! =)

    För mig är vigselprogram och festprogram jätteviktigt, där framgår musiken vi har valt (vilket enligt mig är det största gemensamma nöjet, att tillsammans välja solosånger, in- och utgångsmusik, psalmer samt bordsvisor). Dessutom känns det kul att gästerna kan sjunga med i psalmerna samt läsa om varandra bland gästanekdoterna! =)

    Jag bokade florist i lördags, är överlycklig, hon verkar vara helt underbar. På fredag blir det inköp av vigselring!
    Fast sjunga med i psalmerna kan dom ändå, för det behövs inga program.

    Vi kommer troligtvis ha en vägg med lite information, bilder på oss, info om mat och dagen men inget som delas ut till alla. Funderar på att ha en lina vi sätter foton och annat skoj på eller ha det i blandade ramar. För min del hade vi kunnat skippa det men sambon vill ha det så nått får det väl bli :)
  • BlivandeFruW
    Matilda Bäcker skrev 2011-02-21 18:16:45 följande:
    Hej, här är en annan blivande fru W :D
    Vi gifter oss också på annan ort. Vi är båda från Roslagen och bröllopet är där eftersom familjen, släkten och många vänner är där. Vi själva bor i Norrköping så det är lite pilligt att få ihop allt. Men vi har ju som sagt föräldrarna där så vi passar på att hälsa på dem emellanåt och trycka in så mkt bröllopsplaner vi kan på en helg :P

    Det går fort nu ja, ju närmre man kommer desto fortare tycker jag det går :P
    Åh, det är så spännande!
    På något sätt kan jag känna att det bra att planera på distans för att det bli mer koncentrerat. hade vi gift oss i Stockholm där vi bor så hade vi nog försökt göra saker var och varannan vardagkväll. Finns risk att det hade blivit övermäktigt och mindre kul då, men samtidigt enklare.

    Ska ge mig på att skriva komihåg-listor och frågelistor inför Skåneresan, jag håller alldeles för mycket i huvudet förtillfället =P
  • BlivandeFruW
    Semlorna skrev 2011-02-21 17:04:18 följande:
    BlivandeFruW. Vi gifter oss 35 mil hemifrån i göteborg. Visst är det en utmaning att få ihop allt men vi har sett till att vara ute i god tid med att kolla upp det mesta och har mina föräldrar där också.

    Vi ska inte ha vare sig vigselprogram eller meny (om jag får välja). Vill hålla det miljövänligt.
    Ja, det är verkligen en utmaning!
    Vi har ingen i Åhus så framförhållningen har varit A och O. Dock verkar skåningarna inte riktigt ha samma syn på det, de har blivit så förvånade när vi bokat 10 månader i förväg. Vi var bara preliminärbokade på vår lokal (där även alla gäster bor) till november för att de inte fattade att vi verkligen hade bestämt oss, Galet!

    Så ett tips till alla, dubbelkolla alla bokningar så får ni inga obehagliga överraskningar!
  • Semlorna

    Vi kommer troligtvis gå in till nyckelharpa eftersom en vän erbjöd sig att spela. Så härligt när mer och mer faller på plats! Just nu diskuterar vi skor och håller på med inbjudningskorten som ska skickas snart.

  • Sebastiána
    BlivandeFruW skrev 2011-02-21 16:55:28 följande:
    Hej Brudar!

    Här går det undan, det mesta är bokat, klart,fixat och bestämt.
    Vi gifter oss i Skåne den 4 juni men bor i Sthlm. Ganska spännande och delvis svårt att planera på distans, någon annan som gifter sig i en annan stan en den ni bor i?
    Vi skickade ut ibjudningskorten för en månad sen, finns bilder i mitt album. Jag är toknöjd!
    Bröllopsfärgerna är cerise och orange.
    Hämtade skorna förra veckan, dock fattas en strassten så jag måste tillbaka. 3/3 ska klänningen till skräddaren och 24-28/3 åker vi till Åhus och provar mat och dryck, provsminkar, provar tårta och träffar präst m.m.

    Hur ska ni göra meny och vigselprogram?

    Det är helt galet vad mycket man lär sig om sig själv och andra när man planerar bröllop, man måste fatta beslut man aldrig trodde man skulle behöva göra och tänka i banor man inte trodde behövdes i bröllopssammanhang. Att skriva gästlista är det jobbigaste jag gjort på länge men slutligen lyckades jag känna efter vad jag vill och koppla bort vad alla andra tycker och tänker och fästmannen gjorde det samma. Det är brudparets dag, ingen annans.
    Hade ni svårt med gästlistan?

    Jag längtar tokmycket! och klart man är lite nervös!
    Vi bor i Umeå och gifter oss i Skåne. Jo, att planera på distans är inte lätt. Jag är jättenervös att något inte ska klaffa!
Svar på tråden 4e juni 2011