• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

    God morgon!


    Apropå barn som kräks så minns jag att mamma och jag försökte åka till Junibacken med Iris och så fort vi klev ut på parkeringen så kräktes hon så det var bara att vända och åka hem igen. Sedan var hon hur pigg som helst när vi kom hem. Nästa gång vi gjorde ett försök hände precis samma sak. Vi kom till parkeringen och hon kräktes. Då insåg vi att hon blev åksjuk av att åka över guppen in till parkeringen och det var inga problem alls att gå in och leka.


    Astrid äter inte heller något apropå barn som matvägrar, så fort jag försöker sätta henne i stolen och tar fram skeden börjar hon gråta och skrika och kasta sig bakåt så att hon slår i huvudet och det är bara att ta upp henne igen. Det är en klar miss med de där Ikea-stolarna som annars är jättebra. Får ta fram tripp-trapp stolen istället, då kan hon ju inte slå i huvudet i alla fall, men det där bordet på Ikea-stolen är ju så himla bra. Och inte tror jag att hon kommer att äta även om vi byter stol i och för sig men hon kan ju inte skada sig då i alla fall. Hon börjar bli smal nu, när hon sitter ner har hon ju fortfarande bebismagen kvar men när hon står upp åker alla byxor ner. Hon tar ju inte flaskan heller så jag försöker amma på så gott det går men hon har inte ro att ligga still och snutta längre så det funkar dåligt det med. Inte tror jag att det är någon vidare näring i det längre heller men lite vätska blir det väl kanske, jag har märkt att hon kissat mycket mindre än hon brukar den senaste veckan. Hoppas att det är för att alla tänder är på gång nu som hon matvägrar så här pass och att det vänder lite sedan i alla fall. Annars får vi börja med skärp...

  • BrudSommar2006

    EA, högre temp får man absolut men jag minns inte hur tidigt. Vet att jag sov med fönstret öppet när jag väntade Iris med en frysande make bredvid och det snöade in!

  • BrudSommar2006

    PB, nio grader, brrr. Ni har ingen värme ni kan komplettera med, el eller så, om ni blir tvungna att åka hemifrån på vintern och inte är hemma och kan elda?

  • start september

    Tjoho för att PB fick sitt snygga embryo!

    Och tjoho för att Fru E nu ska få högre tempertur. Visst blir man det.Tror dock det var lite längre fram, men lagom till julkylan borde du vara lite extra varm.

    Och kanske ändå tjoho för att tanten kom här idag. Jag har haft alla sorters tankar kring ett ev pluss och just nu vill jag mest av allt ha utredningen avklarad så att jag vet om det är något som kan förbättra oddsen. Så nu blir det blodprover i veckan och en undersökning av livmodern om 10 dagar.

    Men Hattis ska minsann plussa hoppas jag!

  • start september

    Vår tjej kräks av feber, det behöver inte alls vara någon hög feber. Så att ge det febriga barnet den vätska hon ber om har flera gånger blivit kräk istället. Särskilt när det är en hel flaska välling. Eftersom hon faktiskt har feber vet man ju först inte om det är en maginfektion så det blir att stanna hemma  några dagar men hittills har hon alltid velat ha mat när alvedonen verkat och sen inte varit dålig i magen alls.

  • Piggelin1
    start september skrev 2010-11-07 14:46:04 följande:
    Och Piggelin då?
    Intet nytt under solen

    Fasen vad less jag är på detta nu... Börjar bli hjärtinnerligt trött på att i princip varje natt vakna vid 03-04 & inte somna om förrän framåt halv sextiden på morgonkvisten (& är det vardag, så går ju mannen upp strax därpå & sen vaknar A strax efter det). Två mornar denna veckan har jag vaknat fem respektiv halv sex & då har jag ju rentav känt mig hyfsat utvilad Tur att hormonerna antagligen hjälper till lite iaf, annars hade jag ng varit ännu mer vrak & labil än vad jag känner mig nu...


    Känns verkligen som ett vakuum, vare sig mannen eller jag har orkat ta tag i ngt ordentligt idag.


    Planen för veckan är att börja baka så smått inför A's födelsedag den 16:e - håller alla tummar i världen att bebisen iaf inte får samma födelsedag som A!


    Ngt positivt är iaf att A inte åkte på några magsjukebaciller i veckan som gick!  Ska ringa dagmamman ikväll & kolla läget, ev håller jag A hemma imorgon med, för säkerhets skull.


     


    Hoppas att ni hade en trevlig brunch idag i Sthlm!

  • Fru E

    Är alla fortfarande kvar på brunchen tro


    Piggis-kan tänka mig att det är segt att vänta men ni/du kanske kan fylla frysen så länge?


    September-grattis till tant vad är det för prover som ska tas nu?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!