• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

    Matvägran vid den perioden var det absolut. Strax efter ett åt avskaffade hon gröten (den krävde ju matande) och ville bara ha välling. Vi var utomlands en längre period när hon var ca 13 månader och eftersom hon helst ville äta med fingarna och det var lite ont om lämplig mat levde hon på välling, frukostbuffens möjligheter i form av ost och korv och någon eventuell banan i en månad. Alla försök med burkmat eller annat matande var tröstlösa. 

    Det gick bra att äta sen när man kom hem och fick plockmat. En månad sedan började hon dagis och åt sedan allt där.  

  • Lapinette

    mugglan - hur mår du med alla tankar som snurrar, får du sova om nätterna?

  • Vännerfan

    Telis, Jag minns att jag blev lite desperat eftersom det bara var några dagar tills vi skulle till Sthlm och det jag fick tips om som skulle ha effekt snabbast var att fortsätta servera alla mål vid samma tider som innan. Prova några skedar och sen bara ta bort när han vägrade äta. INTE truga. Sen var det bara att kasta gröten och maten man gjort i ordning. Och ha hand om en väldigt grinig unge. Men redan efter 3 dagar fattade han galoppen och åt igen (på tåget till er). För mig var det nog bra att jag hade kniven på strupen liksom för annars vet jag inte om jag klarat av att inte truga.

    Ore, Här ska hela handen ner i matskålen och riktigt massera maten och sen vinka lite med handen, helst så det kommer lite mat på tapeten... Och ibland får han göra så, ibland försöker jag i det längsta med andra saker. Folien som är på Frutti-förpackningarna kan man vända och vrida och titta länge på tydligen. 

  • Telis

    Ingen PB-rapport än?


    Nu kom min man hem och tror ni inte att ungen äter när maken försöker?! Jag blir galen! *sliter mitt hår som matadoren i tjuren Ferdinand*

  • Ore

    Vänner: Ja, handen i matskålen känner jag igen. Försöker dock vara rejält hård med att han inte får det. Han får dock greja med skeden i skålen. Minst lika stor skvättrisk, men det känns ändå litet bättre, för jag tänker att han så småningom ändå måste lära sig att använda skeden... Håller med om att folie är jättebra! Även en tom burk (jag har en tom plastburk som det varit bakpulver i) funkar bra att leka med skeden i...

  • Ore

    Telis: Det där hade jag också en släng av... Syndromet "äter mycket bättre när pappa matar"... Maken kunde inte förstå att jag klagade över att det var kladdigt och besvärligt...? Tills han någon gång fick se det live

  • Telis

    Ore, ja kära nån, vilken idé. Sen får man väl hoppas att alla på bröllopet är införstådda med att det ska börjas med barnförsök genast annars kan det ju bli rätt pinsamt för brudparet.


    Hoppas att du får tag på snubben där du var på intervju ich att han har ett bra svar åt dig!

  • MSW

    Två celligt tillbaka som är snyggt men lite långsamt! Fritt citerat! Så nu är det bara att hålla tummarna ÄNNU hårdare! hoppas att fruE har startat plusvåg!!


Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!