• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oms

    Piggelin - men vad hemskt jobbigt med alla dödsfall omkring dig. självmordär blan det värsta man kan utsätta de efterlevande för, jag träffar ofta dessa livsöden i mitt arbete då många självmord tyvärr sker pga att vården har brustit i ngn del. ang din kompis man som tog livet av sig så minns jag at du skrev om det men jag minns inte att deras dotter senare miste livet, var hon sjuk?

    ang klädstorlekar så blir ju Mathilda 3 år om några veckor och den lilla skiten som vid 1-års ålder precis började använda strl 74 i vissa kläder har nu 98/104 i kläder. 104 har hon mest i byxor då hon har långa ben. i overallen (didriksson Tingnes printed coverall) har hon strl 100 men hade nog kunnat ha 110 också. Hon har blivit grövre i kroppen generellt och drar väl därför lite större storlekar.

    PB - en STOOOOOOR kram till dig! jag håller tummar o tår och hoppas att några ägg kommer ut och visar sig vara helt super perfekta och hålla hela vägen skönt med banken och värmeanordningen - ibland måste man satsa lite för att vinna i längden BS - jag vaccinerade mig mot influensan på jobbet förra fredagen och hade helt glömt bort det tills nu - vilket innebär att jag klarade mig utan biverkningar denna gång, härligt!

    AM - men vad häftigt! vad är det för bjuding du ska på? shit vad häftigt tycker jag no även om jag inte alls är ngn royalist, mest för att bara få klä upp sig och själva grejen i sigliksom

    Sweet, Vickan mfl ang flytt - Jo jag vet hur det är, jag själv bor ju inte sååå långt från min barndomsstad (5 mil) men jag träffar nog ingen därifrån inne i city direkt, för folk som bor där de åker inte därifrån så e det! inte ens mina bröder kommer förbis här då det e sååå långt! när vi bodde inne i sthlm och brorsan likaså träffades vi titt som tätt men nu när han flyttat ner igen är det plötsligt jag som bor långt borta... den ena brorsan har inte besökt oss än och nu har vi bort här i snart 3,5 år... sen har jag ju själv en bror som hux flux flyttade till andra sidan sverige och lämnade allt bakom sig (inkl barn) och jag kan ju inte direkt säga att jag varit så aktiv i vår kontakt där heller...

    min man vet än mer hur det är för vi är ALLTID tvugna till att åka till hans hemland då man inte får åka hit utan turistvisum som bara vissa kan få och då av speciella skäl, det är lite jobbigt att vi inte kan alternera utan vi måste spara pengar och pussla med semstrar hela tiden bara för att åka o träffa släkten...

    Ang att välja sina fajter med de små liven så skulle man kunna tro att jag har myntat det uttrycket då jag använder det titt som tätt... men det är bara när jag själv är i fas och mentalt starkt o mogen i mitt agerande som jag använder mig av det och starkt står emot vissa fajter och undviker andra. Jag har lärt mig att hellre förekomma än förekommas och planerar mitt liv rätt så minutiöst - då med marginal för utbrott av liten när hon inte få ha de kläder HON vill ha, eller när vi ska handla och hon inte får godis osv osv.

    Oftast finns det tid för henne att klä på sig alla kläder själv, att självbestämma när hon vill gå på toa, att hon får låsa dörren, försöka få upp såväl hissdörr som portdörren samt att gå lugnt o utan stress på vägen till dagis. Oftast säger jag därför att jag planerar det så. Just nu. inte förut (verkligen inte haha) troligen inte framöver, men just nu, nu när det är så galet mkt omkring mig MÅSTE jag göra så här bara för att några fajeter för mkt, allt för många förändrigna och störningar i mitt program och jag kommer att tappa kontrollen - det vet jag tyvärr av erfarenhet.

    JAg har lärt mig att för att jag ska orka uthärda jobbiga perioder som fortgår omkring är genom att jag tar reda på alla fakta och ser till att höras och synas på alla sätt o vis att jag skriver ned allt jag vill, bör eller ska göra. allt från att handla mat på väg hem frå jobbet till att kolla mailen. (även BT står med på mian listor ibland)

    JAg skulle gärna hänga med på AW 17nov men jag vet inte om det får plats i mitt liv just nu, jag har redan fyllt min AW kvot kommande månad (1 i veckan) och jag vet inte om jag har "råd" att ta mer tid från familjen, det räcker med alla sena jobbkvällar eller läxkvällar o möten m stora tjejen.

  • snaily

    Kängu
    Tycker också din hemma+plugga-plan låter bra. Vad ska du plugga i så fall?


    Izzie
    Hej och välkommen hem! Åh vad trist att tanten kom och förstörde!


    Oupsie/Klockarbol
    Flyende haka är för mig ett rätt vedertaget begrepp, jag har antagligen sett Sällskapsresan alldeles för många gånger. (om ni inte också har det så gick det där nog förbi, sorry... ) Dock aldrig sagt det om djur Klockarbol, brukar nog inte tänka så mycket på deras hakor helt enkelt!

  • Piggelin1

    Omsan - ojoj, jag har nog varit otydlig, inte riktigt så många självmord & inte dubbla dödsfall i samma familj. Självmorden var dels grannen längst upp på gatan (som vi iofs inte kände, men man känner ju ändå), dels brorsans gamla kompis.


    Min kompis man tog inte livet av sig, utan det var en otroligt olycklig olyckshändelse hemma, då han trillade med huvudet före i backen så illa att han dog (vill inte outa mer detaljer än så här , OM ngn smygläsare skulle känna igen det som hände).


    Den lilla sexåriga tjejen som dog är en gammal klasskompis dotter (="hemifrån"). Hon föddes med svår hjärnskada, så ngnstans var det inte helt oväntat, men nog så tufft för den lilla flickans föräldrar ändå - det går ju aldrig att förbereda sig på sånt, det har jg ju erfarenhet av själv tyvärr,


    Men TACK ändå alla härinne för rara ord, tankar & kramar!

  • Klockarbol

    Snaily - nä det förståss , har jag uppfattat det rätt om det för din del mer handlar om trattar och suturer?
    Känner nu ett akut behov av att se Sällskapsresan igen! Juiceglaset på flygplanet minns jag dock med så mycket glädje att jag kan börja fnissa högt!

    Om trotsiga barn har jag inte så mycket att bidra med, äldsta var det maken som var hemma med mest och likaså roddade hela dagmamme/dagis-biten.
    Vår yngsta är så erbarmeligt morgontrött så där handlade det mest om att se till så hon inte somnade o trillade av toaletten så hon slog sig, sen var det bara att liksom hälla i henne i de kläder hon skulle ha

    Däremot så har bägge döttrarna varit små och pinniga så storlekarna har räckt väääldigt länge! Och vinterkläder har oftast räckt två säsonger - uppvikta muddar första året och eventuellt att det har behövts knästrumpor mot slutet av andra säsongen för att det inte ska glipa när det leks.
    Minsta fyller 9 i februari och har srtl 122-128 som nog ska vara 6-7 år?

    Sen tycker jag att mina mest har vuxit på sommaren men det påstår mammsen att så är det och hon borde ju ha nån pejl efter att ha haft en strid ström med småbarn sedan 1956 - 3 egna ungar och 7 barnbarn lite lagom utspritt över åren ^.^

    Fast

  • Piggelin1

    Nu läste jag ditt inlägg en gång till Omsan & nu kanske det var jag som delvis missförstod dig, dvs du mindes min kompis mans bortgång, men du skrev ju INTE i samma mening att även han tog livet av sig. Jaja - snurrigt blir det när man läser snabbt!


    Klockarbol, gött med hemmadag imorgon!!


    Skit med minus, Izzie!


    Sov gott alla!

  • Klockarbol

    Fast?

    Skumt...

    PB - skulle du inte ha nackmassage och sova sött? Skutt i säng

    Nehej, om man skulle smyga lite i granntråden över en kopp te kanske

  • Piggelin1

    Nämen nu ÄR jag ju helsnurig! Nu såg jag att du visst gtrodde att kompisens man tog livet av sig - hallå eller, nu får jag ge mig Hög tid att sova, helt klart!


    Snaily - vad gott med bra UL idag! Flyende haka har jag aldrg hört innan!

  • snaily

    Sov gott "i efterskott" Piggelin!


    Undrar om detta funkar:
    www.google.se/&source=hp&q=flyende+haka&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=84a5e2c4afa982fd

  • snaily

    Nähä - men ville bara illustrera vilka skojiga träffar man får om man googlar flyende haka. Handlar mest om plastikkirurgi men man kan även hitta kopplingar till gamla goda Sällskapsresan lite längre ner i listan.


    Nej, nu är det natt!

  • passionsblomman

    Klockis, jag HAR fått nackmassage nu! *andas in linimentångor*

    Jag ska bara.....

    ...stänga av datorn också. Och skicka in en kram i tråden. alla.

    Piggelin förresten, visst inser du att det nu är dags för dagliga rapporter? Så vi vet var vi har dig och kan hejja på när det är dags. Iiiih! Det kan ju vara dags när som helst!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!