• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

    Hej hopp!


    AM - fest med drottningen minsann! Äh, du kan väl bara blunda, öppna garderoben och ta nåt slumpmässigt, det blir nog skitbra!


    Kikki - grattis till sonen!


    PB
    Åh, vad mycket tunga grejer det är just nu! Skickar också ett lass med kramar. Men jag säger som Lappis, ge inte upp än för 4 blåsor på VUL kan visa sig vara fler vid ÄP, och att de är jämnstora tycker jag låter strålande! Att de sen växer lite sakta gör nog inget. Vid vårt senaste försök hade jag inte jättemånga blåsor, fast fler än du har nu, men de var väldigt ojämna i storleken. (6 ägg fick vi ju ut sen.)
    Vid vårt avbrutna försök behövde vi inte heller betala något.
    BRA jobbat med banken, pannan, rörmokaren och hela faderuillan! Kan tänka mig att det känns skönt att ha det beslutat och klart!


    Jag vill också äta ost och dricka vin! Men kanske inte riktigt läge just nu... i vår kanske?


    Sweet
    Åh vad mycket kloka barnuppfostringsråd du kommer med, jag mailbombar dig om något år!


    Sweet/Vickan
    Har också lite samma "problem", även om vi inte alls flyttat till andra sidan Atlanten så känns det som folk fasen tycker det är längre hit än till utlandet ibland. Har ofta fått anklagelser om att vi är tokiga som valt att flytta till en avkrok och att det på nåt vis rättfärdigar att familj och vänner inte kommer och hälsar på. Och att det självklart alltid är VI som ska åka till dem om det är så att vi ska ses överhuvudtaget... En fjällsemestervecka per år brukar syrran m familj + föräldrarna ta, och då träffas vi ju, men i vinter hotar de med att ställa in pga mammas sjukdom. Får väl se hur det blir. Kanske just den här vintern hon kommer behöva den semestern som mest...

  • snaily
    Klockarbol skrev 2010-10-28 17:07:32 följande:
    Kollegan har 3 gånger under dagen frågat hur det är med mig och jag har tre gånger ställt motfrågan - Vill du verkligen höra svaret?
    Klockarbol - BRA jobbat tycker jag! Oerhört knasig kollega det där...
  • snaily

    Och vi har ganska nyss (för en timme sen ungefär) kommit hem från Staden. Det är ett heldagsprojekt när man ska till sjukhuset här... Passade på att göra av med en massa pengar som vi knappt har, nu börjar vårt nya fattiga liv då vi ska överleva på makens usla lön och så slantarna från Försäkringskassan. Handlade bland annat en del bebisgrejer och andra bra-att-ha-saker på apoteket, för nästan en tusenlapp bara det.


    Tillväxtultraljudet gick BRA, tack för hållna tummar!
    Vikt 2300nånting gram, uppskattningsvis förstås, -2% avvikelse från kurvan dvs helt normalt! Sköööönt!
    Ynglet var supersött, barnmorskan fick in en massa fina vinklar på ansiktet i profil, och så rakt framifrån då hoan plutade jättemycket med läpparna mot oss. (Nej, vi kollade inte mellan benen den här gången heller! ) Dock konstaterade vi att hoan verkar ha en något flyende haka, fast det kanske alla spädisar har mer eller mindre? Maken har en väldigt rejäl haka och min är väl rätt normal, så den borde ha kodningen för haka med bland sina gener iaf.

  • passionsblomman

    Sweet, jag förstår verkligen vad du menar med flytt och familjen! Det där finns på olika håll i min familj och släkt också, och man kan ju ibland stilla påpeka att vägen är lika lång åt ena hållet som åt andra. Men det verkar bli så, att det är på den som gav sig av ansvaret hamnar.
    Och hur tacksam man än är över sitt liv och hur självvalt saker än är, så finns det nog alltid saker som åtminstne skaver, och ibland även värker som fasen som kommer med i ens livspaket.

    Bra formulerat med barnochtrotstipsen.

    AM, jädrar i havet! Drottningen gu bevars! Ja, är det någon av oss som kommer att vara representativ och stålande i sällskap med henne, så är det väl du! Är inte detta ett ypperligt tillfälle att bara vara tvungen att råka måsta köpa en ovanligt fin klänning?

    TACK igen alla, för kramar och uppmuntran i all min kräk-svada.

  • kängu

    Bara sett sista sidan, men måste bara säga Grattis snigeln till ett fint UL, vad härligt

  • fru AM

    Tjoho för lyckad Yngeltitt, Snaily!!! Flyende haka har många bebisar - nu har jag ju mest sett dem efter födseln, men då har jag tänkt att den där bristen på haka nog ska underlätta amningen


    Tack för hejarop angående min (och förmodligen minst 100 andras) lunchdate med Drottningen ... Men vad har man för kläder på en "finlunch"? Kvällens bankett är nog inga problem - där får man nog dresscode vad det lider. Får börja snoka runt redan nu. Magdalena Ribbing - HJÄLP! Hur som helst kul att bli bjuden på sånt här (och lite förvånande måste jag säga).


    Måste backa och läsa PB:s långa /många inlägg nu ... Kramisar!

  • passionsblomman

    Finlunch? Har man kanske en snygg dräkt med en lite uppseendeväckande blus/top? och schyssta smycken?
    Blomsterarr har jag gjort både där Drottningen varit med och till henne personligen, men hur jag ser ut har jag sluppit tänka på.

  • fru AM

    TACK för att ni bryr er om mitt ytliga klädproblem. Som det dessutom inte är skarpt läge på förrän i februari ... Glömde jag den detaljen. Snygga klänningar Vickan - men tänk på att jag är lååång. Modellerna var superfina dock. Framförallt den röda. Ska snoka runt lite. 

  • passionsblomman

    AM, jag tycker det är jäkligt skönt med lite "ytliga problem" mitt upp i allt mitt eget ångest-klagande. Och allt annat allvarligt som pågår för folk. Jag skulle inte stå ut varsig med tråden eller mig själv om där inte fanns lite blandat.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!