• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

    AM - hon skulle säkert tycka det är superskoj men jag vet inte om hon kan lämna sin lilla skrutta hemma, som är typ 1 månad gammal. Kanske lite väl tidigt?

  • fru AM
    Lapinette skrev 2010-10-28 13:25:39 följande:
    AM - hon skulle säkert tycka det är superskoj men jag vet inte om hon kan lämna sin lilla skrutta hemma, som är typ 1 månad gammal. Kanske lite väl tidigt?
    En Skrutta kan man alltid ta med! Jag kan hålla.

    Okej! Jag fattar läget om du väljer dina riktiga vänner framför oss ... Snyft

  • Lapinette

    AM - det har jag inte gjort ... och kanske jag inte ens behöver göra det heller.

  • fru AM
    Lapinette skrev 2010-10-28 13:37:09 följande:
    AM - det har jag inte gjort ... och kanske jag inte ens behöver göra det heller.
    Vi hoppas på det! 
  • start september

    Hattis, kul med BIM/BOM samtidigt. Jag hoppas så för din skull.

    För egen skull vet jag faktiskt inte. På sätt och vis kanske det skulle vara lugnare att få sin utredning innan nya försök, skulle jag bli gravid nu och få MA i v 14 pga något som kunde avhjälpts efter utredningen känns det hemskt.

    Läste på för mycket om vad man kan hitta genom undersökning av livmodern i går kväll, har ju skrapats två ggr nu efter dottern och har man rejäl otur kan man få sammanväxningar som gör att livmodern stöter bort fostret. Funderar lite på om det kan vara förklaringen till det sena. Fast den ena skrapningen var ju efter så då skulle det varit den första som ledde till sammanväxningarna. 

    Så lugnast kanske är att vi inte plussar nu. Säger jag som ägnat mig aktiva ÄL-övningar en massa dagar.  

  • passionsblomman

    Så, nu har jag pratat med en av de gulliga sköterskorna på CvL. Det räcker ju att ngn är så extra fin mot en så börjar man böla än värre!
    Men iaf, hon sa dels att ifall de blåser av imorgon kostar det oss inte mer än den del vi redan betalat till kliniken i Kalmar. (5000)
    Och dels-som vi ju alla vet, att det absolut inte är kört och dessutom sa hon att det vanligaste antalet ägg är mellan 5-10 st, vilket gör att jag är precis under men inte någon katastrof.
    Och att det lika gärna kan bli alla befruktade och kanonresultat.
    Och att de aldrig någonsin råder någon att fortsätta ifall de inte tycker att det är någon idé.
    Och att om blodprovet kommer bort på posten så går de på storleken på äggblåsorna vid VUL idag-och den storleken tyckte hon var bra och ffa jämnstor.

    Så bara för allt det grät jag som en fontän och det precis lagom när vi skulle till banken (man kan undra hur jag tänkte när jag alls ringde dem och trodde att jag inte skulle gåta)

    På banken träffade vi den nya ansvariga tjejen. Hon frågade "jaha, och är allt bara bra med er?" NEJ sa jag och började gråta lite igen. Samlad och stabil är vad man är.
    Vårt samtal slutade med att hon skulle åka hem och prata igenom sitt barnskaffande med sin man..... För "men herregud, man tror ju att har man väl fått barn så kan man väl få fler, jag vill ha fler barn!" (hon är 31 och har inget än. Vaddå lobba för att folk inte ska vänta utan sätta igång!

    Hur som helst så är lånet beviljat och genompratat. Hon har också stuvat om i huslånet som hittills legat på 3 mån ränta alltihop. Nu har vi bundit olika delar på 1 resp 2 år.
    Usch vad svårt allt det där är! Djungel och antaganden och kvalificerade gissningar.
     
    Jaha, och så är rörmokarkillen bokad och v45 ska det in en ny pannanläggning i Casa Passion så jag kan elda utan att slita mitt hår varje gång.

    Vi räknade ut att med de merkostnader vi får genom att inte få ut verkningsgraden på veden (och tvingas elda massor av mer ved än med ett bra system) samt att sotaren måste komma var 6-8v jämfört med 2 ggr/år med nytt system, så kostar det en jäkla massa att ha kvar skitsystemet. Medan vi nu iofs har ett lån med rörlig och inte så kul ränta men åtminstone både pyntar av rätt mycket och dessutomunder tiden får ut de positiva delarna av att ha ett nytt system installerat.

    Ja, det var väl det, och nu mår jag mycket bättre!

  • Klockarbol

    Fru AM - men rackans attans så vansinnigt tok-kul!!! Då måste du ju dessutom handla dig en läcker klänning - såna måsten är ju bara såååå roliga

    PB - Vet inte riktigt vad jag ska säga så jag tror jag kombinerar:
    Skräp också  (fast jag fortsätter att utgå ifrån att det här kommer att gå bra! & jättemega kram för allt det lösa (jag har också en liten längtan efter medvetslös-biten)& Hurra för ny panna  & så bra att känns yttepyttelite bättre nu!

    Och en stor  för att du är en så omtänksam och underbar människa som nu har en banktjänstekvinna som kanske fått förmånen att slippa åka i den jobbiga barnkarusellen för att du delar med dig av dina kunskaper!
    Det är stort och fint att göra det ska du veta!

    Tack för alla kommentarer om händelsen på jobbet i går. Det har gått fläckvis bra under eftermiddagen att släppa övertygelsen om att jag är en sån hemsk människa.
    Kollegan har 3 gånger under dagen frågat hur det är med mig och jag har tre gånger ställt motfrågan - Vill du verkligen höra svaret?

    Så nu kan jag lägga till min meritlista att jag är otrevlig och sur också... Men det bjuder jag på!

    Allra sötaste Minimadame kom hem från fritids förkyld och febrig i dag så vi stannar hemma och har en mysaisoffanmedfilmochmums-dag i morgon!
    Ska man skämmas lite för att man blir glad över att barnet har feber?

    Nu soffläge och sedan middag!
    Ses i kväll tråden :)

  • passionsblomman

     


    Livskraftnytt!


    Ibland kan det kännas som att livskarusellen snurrar alldeles för fort. Men så kommer det dagar som är som solvarma gläntor att vila i. Plötsligt så öppnar sig mörka vardagsskogen och solen lyser på en liten plätt av lycka. Dagar som är riktiga guldkorn att vila i. Utan egentlig yttre orsak så är glädjen och närvaron där. Det bara finns där som solglitter över en stilla liten glänta i tillvaron. Återhämtning, frid och ro. Tillvaron tar en paus, inget är längre bråttom, måstena har lagt sig till ro och nuet är njutbart.


    Det är lätt att missa livets gläntor när vi flåsar fram över blåbärsris och mossiga stenar på jakt efter nästa kontroll i livets orientering. Måste hinna, får inte missa, måste bevisa... Det är då det är extra viktigt att lyssna på varningsklockorna och aktivt och medvetet söka upp sina livsgläntor.


    Alla har vi olika rytm, olika varningssignaler och olika sätt att hitta våra gläntor. Men lika för alla är att det viktigaste är att ta varningssignalerna på allvar. Verkligen lyssna på dem när de dyker upp och inse att det är dags att sätta sig ner där i gläntan. För det är det som är vårt bästa vaccin. Ett helt naturligt och biverkningsfritt skydd. Att försätta oss i ett tillstånd som innebär härvarande, närvarande och nuvarande. Låta dåtiden och framtiden, måstena och kraven pausa en stund. Komma till punkten där vi hittar balansen igen. Landa i stillheten och hinna tänka tankarna färdigt, lyssna på längtorna, och återigen kunna ta ut kompassriktningen så att vi vet att vi är på väg åt rätt håll. För vad hjälper det om vi springer fortast av alla – men åt fel håll?


    Sannolikheten att vi tar rätt väg och kommer fram till rätt kontroll är definitivt större om vi med jämna mellanrum aktivt söker upp våra gläntor. De ger oss mer än bara påfyllning i stunden. De förser oss också med en kapacitet och utväxling som är långvarig och hållbar. En optimering, istället för en kortvarig maximering. På så vis får vi ut det mesta och det bästa av oss, utan att skada våra möjligheter att hålla långsiktigt!


    Önskar Dig en november full av gläntor!


    Marie Sandgren


    _________________________________________________________________________


    Livskraftcoaching www.livskraftcoaching.se sandgren@hogsby.net Tfn. 070-3960649 Vid vidarebefodran av detta nyhetsbrev, ange gärna källan. Vid avbokning av nyhetsbrevet: maila ovanstående.

  • passionsblomman

    Jag är väldigt glad över att jag hittade en coach som stämmer så väl med hur jag själv värderar och vill leva. Kanske någon annan också kan läsa det med glädje.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!