• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • ClaraH
    Skumboll skrev 2011-07-05 22:13:32 följande:
    Tror inte jag är så originell men tänkte det kunde vara lite kul läsning...

    tex:

    av gästerna är kvinnor


    av gästerna är män


    av gästerna är över 30 år


    av gästerna är vän till brudparet


    av gästerna är släkt med brudparet


    av gästerna är kusiner till någon i brudparet


    av gästerna har gått i skolan med någon i brudparet


    av gästerna har ett -sson efternamn


    av gästerna går i skolan


    av gästerna är gifta


    av gästerna är föräldrar


    av gästerna spelar golf


    av gästerna har fiskat med brudgummen


    av gästerna har bestigit kebnekaise


    av gästerna har åkt över 10 mil för bröllopet


    av gästerna har husvagn/husbil


    av gästerna kör volvo


    av gästerna har båt


    av gästerna är pensionärer


    av gästerna bor i samma kommun som brudparet


    av gästerna arbetar med barn


    av gästerna är kaffedrickare


    Tack, det var bra inspiration!
  • Mirjami
    ClaraH skrev 2011-07-05 13:53:56 följande:
    Ungefär vad skriver ni i era festprogram? Har ni några sånger?

    Just nu har vi gästpresentationer, lite om oss, meny, lite om vigseln, bröllopsbingo (ej färdigt), en presentationsvisa, men vi behöver mer. Så jag tar väldigt gärna emot lite tips.
    Vi har

    Välkommen,
    Meny
    Tårtan
    Ordningsregler
    Bröllopets ABC 
    Info om kyrkan och festlokalen
    Bordsplacering
    Gästpresentation

    Sen har vi lämnat några tomma sidor där toastparet fått fria händer att göra vad de vill. De har samma humor som oss och vi vet att de kommer göra det roligt, personligt och bra!
  • Mirjami
    SnartFruSir skrev 2011-07-05 14:46:00 följande:
    Jag kanske precis gjorde något helcrazy. Men jag ringde Skatteverket och annulerade min tänkta namnändring. Jag har inte skrivit något här om det, men min blivandes familj flippade ut igen i förra veckan. De skrev ett brev om hur kränkta de var och att de inte känner någon glädje med vårt bröllop längre. Detta kom som reaktion på när jag sa åt dem att det inte var okej att de gick och köpte massa saker utan att höra med oss först. Aja, skönt att veta vart de egentligen står.

    Jag har haft den där gnagande känslan av att jag faktiskt inte vill byta efternamn enda sedan detta hände förra gången.  Och  att jag grät när vi skrev på papprena är kanske heller inte helt normalt. Så nu har jag gett mig själv lite mer respit till helt enkelt. Jag märkte att min blivande blev ledsen när jag berättade vad jag har gjort men han säger att han föstår. Så borde kanske inte ha "SnartFruSir" som nick längre då det lutar åt "SnartFruMenFörblirEkström" istället. :/

    Kul att läsa om att så mycket börjar lösa er för er andra dock! :)
    Jag såg i en bröllopstidning att några gjort ett eget efternamn. Ene hette Johansson och andra Persson eller Petersson. De tog de två första bokstäverna och la till VI för deras gemenskap. Så de heter nu Jopevi! Gulligt tycker jag. Då skulle jag och gubben hetat Grervi om vi gjort så (ergrvi lät sämre), men ist tog jag mitt släktnamn, vilket blivit godkänt redan, och så tar jag och barnen det och hans son-namn som mellannamn medan han behåller sitt. Hans mamma har två äktenskap bakom sig så han har haft tre olika efternamn redan och vill inte byta.

    Jag är nog blind, men har du skrivit om VARFÖR de flippade ut? Jag hittar inte ngt inlägg som visar varför, vad de flippade på. Varför ska de flippa på vilka val NI gör?
  • SnartFruSir
    Mirjami skrev 2011-07-06 10:55:36 följande:
    Sen har vi lämnat några tomma sidor där toastparet fått fria händer att göra vad de vill. De har samma humor som oss och vi vet att de kommer göra det roligt, personligt och bra!
    Vilken kul idé! :) Får bara kolla om vår toastmaster har tid först...
  • Mirjami

    Förresten, alla som funderar på rött vin:

    Har någon testat Castillo de Anna, crianza nr: 86384 ur systembolagets beställningssortiment?
    750 ml kostar bara 39 kr och det passar till vår mat enligt deras tips. Ska beställa en flaska och testa visserligen, men tänkte om någon visste redan om det var drickbart. MYCKET bra pris i så fall!

  • labbalabba
    Mirjami skrev 2011-07-06 11:04:14 följande:
    Förresten, alla som funderar på rött vin:

    Har någon testat Castillo de Anna, crianza nr: 86384 ur systembolagets beställningssortiment?
    750 ml kostar bara 39 kr och det passar till vår mat enligt deras tips. Ska beställa en flaska och testa visserligen, men tänkte om någon visste redan om det var drickbart. MYCKET bra pris i så fall!
    har ingen aning om det är gott men hoppas att det är det för din skull! sjukt billigt som sagt :)
  • Sassabrassa

    Idag har vi beställt blommorna. :)
    Brudbuketten kommer att bestå av två olika sorter röda rosor. Kommer att ha en liten manschett av gröna blad för att hålla ihop det hela. Kommer att behålla långa stjälkar och linda samma organzaband runt där jag ska hålla, som vi har på stolsbanden i festlokalen och på bestmanens slips och på tärnans klänning.
    Ungefär som den här, förutom de små knopparna. Sen kommer jag inte ha pärlor utan gnistrande stenar istället.

    Beställde även 50 röda rosor till kyrkan och sen bordsdekorationerna. Och så en corsage till min blivande. :)
    Skönt att ha detta klart. Men klurar kring vår bordsplacering. Hade köpt allt till borden, men nu måste vi nog lägga till ytterligare ett bord.Hade missat två personer i placeringen också... klantigt. Och så ska vi ha plats för fotografen och sångaren. Ska man bjuda in prästen också????


  • SnartFruSir
    Mirjami skrev 2011-07-06 11:01:48 följande:
    Jag såg i en bröllopstidning att några gjort ett eget efternamn. Ene hette Johansson och andra Persson eller Petersson. De tog de två första bokstäverna och la till VI för deras gemenskap. Så de heter nu Jopevi! Gulligt tycker jag. Då skulle jag och gubben hetat Grervi om vi gjort så (ergrvi lät sämre), men ist tog jag mitt släktnamn, vilket blivit godkänt redan, och så tar jag och barnen det och hans son-namn som mellannamn medan han behåller sitt. Hans mamma har två äktenskap bakom sig så han har haft tre olika efternamn redan och vill inte byta.

    Jag är nog blind, men har du skrivit om VARFÖR de flippade ut? Jag hittar inte ngt inlägg som visar varför, vad de flippade på. Varför ska de flippa på vilka val NI gör?

    Jag har läst samma tidining :)


    Varför det flippade ut? Ja du, jag vet inte riktigt. Men tyvärr så är min blivandes mamma en sådan som gör sig själv till offer. Världen kretsar bara runt henne och när jag då säger att "men vi skulle vilja göra så här på vårt bröllop istället", ja då är jag fruktansvärt otrevlig och förnedrande och kränker hennes känslor. Droppen kom när jag tackade nej till att ha 3 gelehallon i en tyllpåse, dekorerad med en pärla och en plastblomma, som gästgåva. Då hade hon redan köpt allt utan vår vetskap och blev jättearg. När jag sa att men varför gjorde du det? Jag trodde vi var överrens om att vi skulle prata med varandra innan vi gjorde något, då svarade hon att hon faktiskt var vuxen och kunde fatta sina egna beslut.
    Vi har - enligt dem - inte tyckt att en enda sak de föreslagit varit bra och det är bara vi som bestämmer, och då vill de inte vara med och hjälpa till längre. Utan de vill bara komma som gäster på vårt bröllop. Men trots att vi är så fruktansvärda så älskar de oss ändå.


    Igår skickade även min blivandes lillasyster på 20 år (som ska vara tärna) ett mail där hon bla beskrev hur snäll hon har varit som gått med på mitt klänningsval och frisyr, trots att det inte är hennes stil (allt har skett i samråd med henne). Hon sa också att hon ville sjunga på vårt bröllop och att det var hennes högsta dröm. MEN hon kände att min 13-åriga lillasyster inte spelade så bra piano att hon ville sjunga längre. Så därför backar hon ur innan det är "för sent och blir mer invecklat."


    De har övat 1 gång på 1 år pga att hans syster inte tyckt det var nödvändigt innan. Trots att min lillasyster frågat vid ett flertal tillfällen. Min syster har gått hos pianofröken sedan hon var 5, men har aldrig kompat någon innan. Min syster sa till mig att hon egentligen inte vågade spela men att hon gjorde det för min skull.
    Jag fattar inte att man kan vara så jävla ego som hans syster är. Fattar inte hon att min syster kommer bli skitledsen och aldrig vilja spela offentligt igen? Och för vem hade hon tänkt sjunga? För vår skull eller för sin egen? Kan tillägga att hon sökt till idol 2 ggr men inte kommit förbi juryn...


    Jag vill inte ha henne som tärna längre, men om hon inte får va det så lär väl det få ännu mer konsekvenser i min blivandes familj än vad det redan har.


  • 20110820

    SnartFruSir: Vilken soppa!!

    Kan inte din syster spela piano ändå, utan någon som sjunger? Det finns ju massor av fina melodier utan sång. Fruktansvärt egoistiskt av din blivandes syster! För att inte prata om din blivande svärmor, jättebra att hon är vuxen och kan fatta egna beslut, men man kanske inte kan fatta beslut som rör någon annan än en själv, det är hon uppenbarligen inte vuxen nog att förstå...

    Hur står din blivande i allt det här? Har han "valt sida" eller håller han sig bara helt neutral?

  • Mirjami
    SnartFruSir skrev 2011-07-06 22:25:23 följande:

    Jag har läst samma tidining :)


    Varför det flippade ut? Ja du, jag vet inte riktigt. Men tyvärr så är min blivandes mamma en sådan som gör sig själv till offer. Världen kretsar bara runt henne och när jag då säger att "men vi skulle vilja göra så här på vårt bröllop istället", ja då är jag fruktansvärt otrevlig och förnedrande och kränker hennes känslor. Droppen kom när jag tackade nej till att ha 3 gelehallon i en tyllpåse, dekorerad med en pärla och en plastblomma, som gästgåva. Då hade hon redan köpt allt utan vår vetskap och blev jättearg. När jag sa att men varför gjorde du det? Jag trodde vi var överrens om att vi skulle prata med varandra innan vi gjorde något, då svarade hon att hon faktiskt var vuxen och kunde fatta sina egna beslut.
    Vi har - enligt dem - inte tyckt att en enda sak de föreslagit varit bra och det är bara vi som bestämmer, och då vill de inte vara med och hjälpa till längre. Utan de vill bara komma som gäster på vårt bröllop. Men trots att vi är så fruktansvärda så älskar de oss ändå.


    Igår skickade även min blivandes lillasyster på 20 år (som ska vara tärna) ett mail där hon bla beskrev hur snäll hon har varit som gått med på mitt klänningsval och frisyr, trots att det inte är hennes stil (allt har skett i samråd med henne). Hon sa också att hon ville sjunga på vårt bröllop och att det var hennes högsta dröm. MEN hon kände att min 13-åriga lillasyster inte spelade så bra piano att hon ville sjunga längre. Så därför backar hon ur innan det är "för sent och blir mer invecklat."


    De har övat 1 gång på 1 år pga att hans syster inte tyckt det var nödvändigt innan. Trots att min lillasyster frågat vid ett flertal tillfällen. Min syster har gått hos pianofröken sedan hon var 5, men har aldrig kompat någon innan. Min syster sa till mig att hon egentligen inte vågade spela men att hon gjorde det för min skull.
    Jag fattar inte att man kan vara så jävla ego som hans syster är. Fattar inte hon att min syster kommer bli skitledsen och aldrig vilja spela offentligt igen? Och för vem hade hon tänkt sjunga? För vår skull eller för sin egen? Kan tillägga att hon sökt till idol 2 ggr men inte kommit förbi juryn...


    Jag vill inte ha henne som tärna längre, men om hon inte får va det så lär väl det få ännu mer konsekvenser i min blivandes familj än vad det redan har.


    Ja, en verklig soppa.

    När det gäller bröllop förstår jag inte varför folk inte kan acceptera hur brudparet vill ha det, deras önskningar och tycken. Det är ju ändå brudparets fest. Inte konstigt att Las Vegas är så populärt egentligen! Där finns ingen att gnälla!

    Ok att hon vill att gästerna ska få favors, men hon skulle verkligen kollat vad NI ansåg först!

    Och hur tänker någon som drar sig ur så där? Innan det är för sent? Nu mitt i sommartider är det nästintill omöjligt att hitta ersättare oavsett vad det gäller. Jag hade jättetur att till slut få tips via en kompis om hennes pojkvän som är musiker och har en lärling med. De har båda GRYMMA stämmor och ska sjunga och hon som är lärling spelar gitarr och sjunger Kärleksvisan, Båda sjunger When you tell the world you´re mine (Kronprinsessans bröllop du vet) och han sjunger Nothing else matters när vi går ut.

    Jag har tydligt förklarat för alla att det är VÅRT bröllop och vi gör det som VI vill enligt VÅRA drömmar och alla måste respektera att vi inte kan anpassa oss mer efter folk än handikappanpassning och allergi-koll. Då skulle vi behöva en fest per person. Och de flesta accepterar det. Jag vet att det gnälls lite bakom ryggen, men det ÄR MIN DAG, ingen annans. Kan inte folk visa respekt på en så stor dag är de inte mycket värda.

    Jag tycker du ska fråga rätt ut, fast på ett fint sätt, om hon verkligen VILL vara tärna. Säg att du gärna vill det, att det var därför du valde henne, därför du i samråd valde ut kläder och därför ni kom fram till att hon var rätt för solosången i kyrkan. Försök få henne att inse hur mycket denna dag betyder för er, kläm fram lite tårar också. Då slipper du börja om från början och hon kanske fattar galoppen. OM du vill alltså!
Svar på tråden Augusti 2011 - del 2