• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • SnartFruSir
    Sassabrassa skrev 2011-07-01 15:59:21 följande:

    Hej brudar, nu har jag gått på semester. :) Härligt. 
    Efter jobbet tog vi en tur till IKEA och inhandlade vaser, resterande lakan och lite annat till dukningen.
    Blev så nyfiken på att se hur det skulle kunna se ut så jag testdukade.
    Det ska vara tre röda rosor i vasen i kmitten, men hade inga rosor så det fick bli andra blommor... funderar på om man ska ha lite murgröna runt om skålen också. Sen ska det vara en lineduk under och linneservetter. Vad tycker ni annars? Jag tycker det blir bra :)


    Jag tycker det ser jättefint ut! Du får nästan testa med murgrönan runt om, men annars kanske det är effektfullt att lägga murgrönan (eller några andra blad) i vasen.
  • Sassabrassa
    SnartFruSir skrev 2011-07-01 16:13:13 följande:
    Jag tycker det ser jättefint ut! Du får nästan testa med murgrönan runt om, men annars kanske det är effektfullt att lägga murgrönan (eller några andra blad) i vasen.
    Åh vilken bra idé. Det vore ju snyggt. Ska höra lite med floristen. Funderar även på någon form av röd dekorationssand eller vattenpärlor i rött. Vill att det ska vara lite färg, men ändå väldigt stilrent.
  • Summer loving

    OSA-dagen börjar gå mot sitt slut och vi inväntar svar från 4 personer. Hade kallt räknat med att några skulle återstå! ;) 2 av dem vet jag har svårt att svara redan pga av jobbläget men de får 10 dagars osa-dispeas, vi lär ändå vänta med bordsplaceringen till ca 2 veckor innan bröllopet (6 aug). Än så länge blir vi 66 personer...något färre till  själva bröllopsfesten.

    Vi har inhandlat den mesta alkoholen i tyskland (Har 35 min körväg till Köpenhamn + brobizz så det lönar sig). Vi kommer dock inhandla välkomstdrickat och det vita vinet här på Systemet. Jag tycker egentligen inte att mouserrande vin är särskilt gott men jag fick tipset av en väninna att testa ett mouserrande rosévin (Marqués de Monistrol) som vi kanske kommer satsa på om det smakar gott. Annars har jag gått i tankarna att faktiskt servera någon god och frisk somrig svensk starkcider. Kanske Kiviks eftersom vi bor i Skåne??

    Vi har fri bar, dvs man förser sig själv när det blir tid för dans. De senaste årens bröllop vi varit på (främst inom vänskapskresten) har sett ut så och det har fungerat fint. Skulle någon mot förmodan göra bort sig blir det tack och adjö och personen får lämna festen! Till förrätt kommer det erbjudas vitt vin, öl och bubbelvatten, till huvudrätt i huvudsak rött vin, och öl till de som inte gillar vin + bubbelvatten och vanligt vatten och faktiskt någon enstaka flaskläsk eftersom jag vet att det finns någon nykterist/körandes som inte dricker bubbelvatten och så mjölk alt. juice till våra barn såklart.  Till tårtan blir det förutom kaffe 3 sorters avec där man kan välja på whiskey, xanté eller bailyes. (Vi har valt att nog hoppa över efterrätten för att minska tiden på den långa sittningen och för att folk ska kunna njuta av tårtan och för att där ska bli gott om tid för dans och fest) På kvällen blir det fri bar och då kan man blanda egna drinkar och groggar eller dricka vin, öl, cider, läsk, juice, bubbelvatten.

    Nu börjar det dra ihop sig tjejer!!!!!!


    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
  • Summer loving
    Sassabrassa skrev 2011-07-01 15:59:21 följande:

     Vad tycker ni annars? Jag tycker det blir bra :)


    Tjusigt!! Känns som att du är långt kommen!!!
    Jag behöver aldrig undra...jag vet hur underbar du e´!
  • plin
    SnartFruSir skrev 2011-07-01 16:04:47 följande:
    Det vita heter KWV Sauvignon Blanc. Det smakar som Stoneleigh (samma druva) som går att hitta på systemet. Det säljer även KWV men en annan årgång. Kan såpass mkt om vin att man inte ska förvänta sig att årgången smakar samma. Men tycker vinet har en eftersmak av fläder, men passa utmärkt till skaldjur och fisk :)

    Totalt köpte vi alkohol för 9987,34 öre;)
    Det är fördelat på
    16 flak öl
    4 flak cider
    24 fl Mousserande (Vårt hette Pol Acker Chardonnay)
    24 fl Vitt vin, KWV Sauvignon Blanc
    24 fl Rött vin, Capitanio Biferno Riserva
    18 fl Porlande vin, Cristina Asheri Moscato D´asti
    9 Bib (3 vita, 3 röda, 3 rosé)
    6 l vodka
    5,6 l Mörk rom
    7 l Ljus rom
    5,6 l Gin
    3 l whisky
    1 l Xanté (päroncognac)

    Men, vi kommer köpa till 6 flaskor rött. Min blivande är nervös att det inte räcker.
    Kul att det är ni också
    ska ha fri bar. Började bli lite nervös över att det kanske var naivt. Men som sagt, vi är vana vid det och ingen har misskött sig på tidigare bröllop.
    Åh, jävlar! hur många gäster har ni?
  • SnartFruSir
    plin skrev 2011-07-02 13:41:22 följande:
    Åh, jävlar! hur många gäster har ni?
    84 st, men 75 som är över 18.
  • plin
    SnartFruSir skrev 2011-07-02 14:42:00 följande:
    84 st, men 75 som är över 18.
    vi har lika många gäster och har räknat på att lika många dricker. 
    Vi fick hjälp att räkna ut alkoholåtgång av en kompis som jobbar på restarang o har anordnat många bröllop där han har haft ansvar för att räkna ut alkoholåtgång. han räknade även på sitt eget bröllop o flera av våra kompisars bröllop. 

    han sa att vi skulle köpa

    14 flak öl = 4,48 öl/person (om 75 dricker)
    4 BIB vitt = 1,28 glas/ person
    5 BIB rött = 1,33 glas/ person
    5 BIB rosé = 1,6 glas/person
    18 flaskor bubbel = 1,4 glas/person

    vi köpte såklart lite extra, nojig som man är... men han menar att det han beräknat kommer att räcka och bli över. att alla inte kommer att dricka för att de ska köra osv..

    men nu låter det ju som att vi har köpt helt sjukt lite!!!!

     
  • Beautiful Disaster

    Vi har 58 gäster inkl oss. 9 av dessa är barn, en är gravid, hur många som inte dricker vet vi inte.

    Vi har köpt:

    6 flaskor Mousserande
    5 BiB Rött vin
    4 BiB Vitt vin
    12 flak Öl 33cl
    10 flak Alkoläsk (24st/flak)
    2 flak Öl 55cl (till middagen)
    2 flaskor Whiskey
    2 BiB Jeltzin vodka 


    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • SnartFruSir
    plin skrev 2011-07-02 15:13:43 följande:
    men nu låter det ju som att vi har köpt helt sjukt lite!!!!

     
    Vi har baserat det på min pappas rekommendationer, som är kock. Men ni har alltså köpt 12 + 15 + 15 l. Vi har ju köpt vin i flaskor som rymmer 0,75 l. 24 fl är ju 18 l så det är ju nästa precis samma :) Så jag skulle snarare vara lättad än nervös - det blir grymt! hur mycket orkar man egentligen dricka när man pratar med massa andra och mumsar härlig mat!
  • ClaraH

    Nu har vårt osa gått ut och av 87 personer har 74 tackat ja. En tackade nej för att det ännu så länge är oklart om han kan eller inte. Men vi ska ringa honom och säga att han får några fler veckor på sig. Vi har påbörjat bordsplaceringen och känner att det kommer att kräva en hel del tid. Nu när alla har svarat så kan vi också spika gästpresentationerna i gästfestet.

    Den 26 juli tar vi en båttur till Helsingfors och handlar öl, cider och alkoläsk på båten. Vinet köper vi på Systemet.

    I förmiddags var vi och pratade dekorationer till tårtan. Det blir en moussetårta med chokladomslag på kanten, björnbär och röda marsipanrosor.


Svar på tråden Augusti 2011 - del 2