• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • ClaraH
    SnartFruSir skrev 2011-06-30 13:45:18 följande:
    Jag hittade en gammal zinkbalja (dock inte ofräsch) på landet som vi ska fylla med is och ställa i öl och cider i den. Men den funkar ju fint i att konka i också :) Tror det kan se lite fräckt ut också. Det kan kanske fungera för er med?
    Vår personal tar som tur vad med all alkohol ner till lokalen samma dag, för de har ändå hyrt en lastbil för att få ner maten i värmebussar.
    Jo, vi har tänkt på samma sak (zinkbalja med is, är dock lite orolig att det ska läcka vatten, så det måste jag kolla först). Vi får komma till lokalen med all dryck dagen innan och kan då lägga allt kallt i kylskåpet.
  • bruden

    Tyvärr har jag dålig erfarenhet av bröllop med fritt dricka. Det har spårat ur vilket har gjort allt bara så tråkigt. Jag vill ha det städat och trevligt så den som vill supa får göra det på egen bekostnad efter middagen.


  • Sassabrassa
    bruden skrev 2011-06-30 20:25:15 följande:
    Tyvärr har jag dålig erfarenhet av bröllop med fritt dricka. Det har spårat ur vilket har gjort allt bara så tråkigt. Jag vill ha det städat och trevligt så den som vill supa får göra det på egen bekostnad efter middagen.
    Har liknande erfarenheter. Tyvärr.
    Har arrangerat flera stora galamiddagar osv. och alltid är det någon som spårar ur.
    Men jag tror och hoppas att folk som går på bröllop har lite vett såklart.
    Har även varit på bröllop där det var betalbar och gästerna hade med sig sprit på sina hotellrum och den festen spårade inte ur så det beror ju helt på.
    Vi vet ett par stycken som skulle kunna balla ur om vi hade fri bar så därför har vi valt att bjuda på välkomstdrink (Fresita) och sen ett glas vin till förrätt och två glas till huvudrätten.
  • labbalabba
    SnartFruSir skrev 2011-06-30 13:11:43 följande:
    Jag har inte namnen i huvudet just nu, men kan kolla på det ikväll och skriva det här. Vi var på Citty i Kiel och vi provsmakade de viner vi funderade på (utan dessertvinet). Men vi började med att gå till systembolaget och fråga efter tips och råd där. Sedan letade vi efter liknande vin i Tyskland, och man känner ju igen smaken när det börjar gå åt rätt håll. Man får dock bara provsmaka sådant som de har erbjudande på, men det räckte för vår del.

    Det mousserande vinet fick vi hjälp med där. Jag gillar inte för torra eller söta mousserande, så vi letade efter en halvtorr och fick tips om ett försiktigt fruktigt mousserande, med väldigt kort eftersmak så den blev det.
    Vi har räkbakelse med rökt lax till förrätt. Där blev det en Souvignon Blanc. Vi fick tips on Stoneleigh på systemet, men den vi hittade i Tyskland smakade nästan exakt samma.
    Huvudrätten är oxfilé tournedos med whiskybearnaise till. Där sa systemettjejen att det behövdes ett vin som dels trängde igenom köttet men även balanserade det feta i såsen. Då valde vi ett vin som var gjort på Negrodruva, men i tyskland blev det en Riserva istället. De smakade samma, så det blir nog bra.
    Jag visste sedan innan att jag ville ha ett porlande vin till efterrätten så därför letade vi bara efter moscato d´ asti. De hade bara en sort, så den fick det bli.
    ja du får gärna kolla vilken sort ni köpte! framför allt till förrätten :) vi ska ha någon form av skaldjursgrej också så då borde ungefär samma sorts vin passa.. tyvärr kan vi inte provsmaka eftersom jag ska skicka ner min pappa till tyskland för att shoppa alkohol :) jag funderar på att köpa foot of africa till förrätten för att det känns lättdrucket och bra till fisk och skaldjur och såg att det fanns på calle iaf..

    kul att ni hittade vin som smakade som ni ville! hoppas att det blir kanon på festen!

    Ungefär hur mkt pengar la ni på alkohol?? Vi kommer nog ha samma upplägg som er nämligen, vin till förrätt och huvudrätt, dessertvin till efterrätt, avec till kaffe och fri bar..
  • Mirjami

    En rekommendation:
    Köp vin och sprit på systemet! Behåll kvittot så får ni inom två veckor lämna tillbaka allt som är oöppnat!

    Så gör vi, blir nog billigare i slutändan än att åka till Tyskland eller Danmark då man slipper bensin och avgifter för broar och färjor. Och det finns billiga och prisvärda alternativ i Sverige. Också lättare att köpa hem och testa i lugn och ro innan. Finns flaskor för dryga 50-lappen som är absolut ok! Mitt favvovin, vet ej namn, men en guldängel hänger runt halsen på den, kostar 63kr bara!

  • Sassabrassa

    Hej brudar, nu har jag gått på semester. :) Härligt. 
    Efter jobbet tog vi en tur till IKEA och inhandlade vaser, resterande lakan och lite annat till dukningen.
    Blev så nyfiken på att se hur det skulle kunna se ut så jag testdukade.
    Det ska vara tre röda rosor i vasen i kmitten, men hade inga rosor så det fick bli andra blommor... funderar på om man ska ha lite murgröna runt om skålen också. Sen ska det vara en lineduk under och linneservetter. Vad tycker ni annars? Jag tycker det blir bra :)


  • SnartFruSir
    labbalabba skrev 2011-07-01 11:12:11 följande:
    ja du får gärna kolla vilken sort ni köpte! framför allt till förrätten :) vi ska ha någon form av skaldjursgrej också så då borde ungefär samma sorts vin passa.. tyvärr kan vi inte provsmaka eftersom jag ska skicka ner min pappa till tyskland för att shoppa alkohol :) jag funderar på att köpa foot of africa till förrätten för att det känns lättdrucket och bra till fisk och skaldjur och såg att det fanns på calle iaf..

    kul att ni hittade vin som smakade som ni ville! hoppas att det blir kanon på festen!

    Ungefär hur mkt pengar la ni på alkohol?? Vi kommer nog ha samma upplägg som er nämligen, vin till förrätt och huvudrätt, dessertvin till efterrätt, avec till kaffe och fri bar..
    Det vita heter KWV Sauvignon Blanc. Det smakar som Stoneleigh (samma druva) som går att hitta på systemet. Det säljer även KWV men en annan årgång. Kan såpass mkt om vin att man inte ska förvänta sig att årgången smakar samma. Men tycker vinet har en eftersmak av fläder, men passa utmärkt till skaldjur och fisk :)

    Totalt köpte vi alkohol för 9987,34 öre;)
    Det är fördelat på
    16 flak öl
    4 flak cider
    24 fl Mousserande (Vårt hette Pol Acker Chardonnay)
    24 fl Vitt vin, KWV Sauvignon Blanc
    24 fl Rött vin, Capitanio Biferno Riserva
    18 fl Porlande vin, Cristina Asheri Moscato D´asti
    9 Bib (3 vita, 3 röda, 3 rosé)
    6 l vodka
    5,6 l Mörk rom
    7 l Ljus rom
    5,6 l Gin
    3 l whisky
    1 l Xanté (päroncognac)

    Men, vi kommer köpa till 6 flaskor rött. Min blivande är nervös att det inte räcker.
    Kul att det är ni också
    ska ha fri bar. Började bli lite nervös över att det kanske var naivt. Men som sagt, vi är vana vid det och ingen har misskött sig på tidigare bröllop.
  • SnartFruSir
    Mirjami skrev 2011-07-01 11:33:38 följande:
    En rekommendation:
    Köp vin och sprit på systemet! Behåll kvittot så får ni inom två veckor lämna tillbaka allt som är oöppnat!

    Så gör vi, blir nog billigare i slutändan än att åka till Tyskland eller Danmark då man slipper bensin och avgifter för broar och färjor. Och det finns billiga och prisvärda alternativ i Sverige. Också lättare att köpa hem och testa i lugn och ro innan. Finns flaskor för dryga 50-lappen som är absolut ok! Mitt favvovin, vet ej namn, men en guldängel hänger runt halsen på den, kostar 63kr bara!
    Alltså, allt beror ju på mängd och hur man tänkt ha det. Jag var på systemet och tittade på motsvarande eller samma grejer. Vi skulle stannat på 33 000 kr. Men vi köpte ju sådant vin vi fått rekommenderat av säljarna på systembolaget, och självklart går det att hitta prisvärda och goda viner i andra prisklasser :)

    De viner vi köpte kostar runt 150 kr flaskan här men 30 kr i Tyskland. Hade vi köpt ett vin i 50 kr klassen däremot, ja då hade resan varit en förlust. I och för sig så kostade väl spriten 1/3 mot systemet också, men flera av er tänker ju inte ha fri bar ändå.

    För vår del lönade det sig med resan (3550 t/r inkl mat och helpension på båten) och det vi köpte. 
Svar på tråden Augusti 2011 - del 2