• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • Skumboll
    fru2011kanske skrev 2011-06-29 22:26:06 följande:

    Japp! Den är ju så fin! Vid vattnet och allt!


    En klasskompis till mig (som jag inte träffat på typ 15 år), men jag känner att jag blir helt stressad av att hon bara svarar sporadiskt.


    Vore toppen med sånt tips, då kan jag ringa henne och höra.. Bor i Sthlm och är inte så ofta i Norrtälje..


    Förstår dig, man vill ju gärna inte att det ska bli missförstånd osv. 

    Ring till Fru Grön, de ligger vid hamnen i Norrtälje. 
    www.frugron.se/
  • Skumboll

    Glömde ju fru2011: Tycker ni gjort ett bra val av kyrka! Min son är döpt där!

  • labbalabba

    SnartFruSir: Vad köpte ni för vin??? Det tycker jag är det största problemet... Man måste ju vara säker på att man köper nåt gott vin och det är ju inte riktigt så att man kan provsmaka hemma o sen åka o handla lite mer... Vi (jag) vill ha en ganska fyllig Chardonnay till huvudrätten men hur sjutton ska man veta vilken man ska köpa?? Vilken affär handlade ni i???

  • Skumboll
    SnartFruSir skrev 2011-06-29 23:23:24 följande:
    Jag är ju grym på paintTungan ute Och har jobbat lite i PS så det löser sig nog. Nu med regn på ingång, så har jag väl hela helgen på mig. Tror dock inte jag kommer upp på din nivå... har ju sett bild på dina trycksaker :D
    bruden skrev 2011-06-29 16:53:18 följande:
    De är ganska enkla men grymt bra. Finns inget bättre om man ska göra något snyggt (säger jag som är grafiker...)
    det låter ju onekligen väldigt hoppfullt :) Jag får väl hojta till om det är något jag inte förstår helt enkelt!
    Haha, det är verkligen inte svårt bara man lär sig grunderna och fattar principen. Det är bara att hojta om det är något du undrar!
    Sassabrassa skrev 2011-06-30 08:16:58 följande:
    Kul. Jag jobbar som kommunikationsansvarig på ett företag, men formger alla våra trycksaker. Perfekt att kunna sånt nu när man planerar bröllop. Och ha tillgång till bra skrivare :)
    Skoj! Håller med, himla bra kunskap när man planerar bröllop, känns framförallt roligt att ha trycksaker som ingen annan har!
  • ClaraH

    Sambon har nu beställt en brudbukett, en tärnbukett och sex corsage (till honom och alla sönerna). Det är Vendelarosor och några kallor. Blev fantastiskt billigt (1600), men det kanske inte är så speciella blommor? Sen är vi relativt  nyinflyttade i kommunen så vi har fått en massa rabattreklam så då får vi halva priset på jobbet. Otroligt bra!


    Vi ska till konditorn på lördag för att prata dekorationer. Det blir Älvsjö bageri, 40 kr biten. Ett pris som jag är nöjd med. Vi provade smaken för någon vecka sedan när sambon fyllde år. Vi hade beställt lite olika bakelser. Vi testade Hallonmousse, citronmousse och passion. Alla utom en ville ha passion (en ville ha hallon). Min dotter kommentrade hallonmoussen med att "det smakar pannkaka med sylt och grädde", och det var faktiskt huvudet på spiken. Så med övervägande majoritet blev det passionsmousse. Jag är ju annars väldigt förtjust i choklad, men vi ska ha en chokladefterrätt och jag tror att en passionsmousse känns mycket friskare och mer lättätet efter en middag.


    Idag ska jag faktiskt till Matton och hämta material till tackkort också, vi beställde dem samtidigt som vi köpte inbjudningskorten.


    Idag går vårt osa ut och vi väntar svar från tre par fortfarande. Tre par har hittills tackat nej. Hur ser det ut på er osafront?


  • Mirjami

    Vårt OSA går ut idag och fortfarande har svärmorfar inte behagat svara. Jag vet att han kommer, det har andra meddelat. Men jag har sagt att jag vill att han meddelar själv!!! Han är matriarken i min m2bs släkt och tar allt för givet. Alla ska smöra och trilskas för att behaga honom. I hans värld anser han att vi bara ska ta för givet att han kommer. Skulle man själv inte meddela honom vid någon tillställning skulle det bli ett sjukelsikes liv. Därför kräver jag detsamma utav honom.

    Ska jag ringa hononm? Ska jag ignorera och räkna bort honom och när han kommer bara ställa fram en extra stol på ett hörn på ett bord vid bröllopsmiddagen som markering att ömsesidig respekt vore på sin plats? Eller ska jag ta hans meddelande via andra (han har inte bett någon meddela oss, jag frågade och de sa-"Men självklart kommer han") och acceptera det som ett "Ja tack"???

    Kan tilägga att vi varit ett par i över 13 år och hans morfar har aldrig visat mig respekt utan brukar fnysa åt mig trots att jag aldrig gjort honom ett piss. Alla säger att "Han är bara sådan, det är han mot alla, det är bara att acceptera". Är det verkligen det eller ska man sätta hårt mot hårt? Jag vägrar bli den brun-nos resten av släkt och ingifta tvingats bli!

  • SnartFruSir
    Sassabrassa skrev 2011-06-30 08:21:21 följande:
    Förstår ert dilemma. Det där är svårt. Vi har faktiskt gjort så att vi bjuder på dryck till maten och sen har stället en bar öppen i lokalen där gästerna får köpa mer efter middagen.
    Anledningen är att jag har sett bröllopsfester med öppen bar spåra ur totalt. Halv urdruckna glas som stått överallt och folk som blivit stupfulla. Att hålla med en egen bar orkade vi inte så därför gör vi på detta sätt. Nu kommer det inte vara hutlösa priser i baren så de som vill dricka mycket kommer att göra det ändå, men då bekostar de det iallafall själva. Jag har faktiskt inte lust att betala för någons dyngfylla.
    bumbibjörn skrev 2011-06-30 09:00:43 följande:
    Vi tänker precis lika...bjuder på dryck till maten o så får man köpa öl/vin till självkostnadspris i baren. Vill inte ha ngn 'fyllefest' o blir väldigt dyrt om vi skulle bekosta all dricka hela kvällen! detta känns som ett jättebra upplägg för oss. Min svåger har varit i Tyskland o va snäll o handla alkoholen, men toksvårt att veta hur mycket man skulle handla. F
    bruden skrev 2011-06-30 09:07:12 följande:
    Vi bjuder också på dryck till maten och sen får gästerna köpa i barne om de vill.
    Tar er all på en gång, för det hänger ju ihop. Jag har bara varit på bröllop med fri bar, och det har som tur var inte spårat ur. Alla har dock haft bartender, så den är inte "fri" på det sättet. Våra vänner är de samma, och min släkt har jag koll på. Min blivandes släkt är polacker och tjecker och de är väl vana att dricka mer rent, men de klarar av det på ett annat sätt också. Jag minns det första barnkalaset jag var med på när min blivandes mormor drog tre 8:or med vodka på en kvart. Sedan ville hon i och för sig inte ha mer, men om hon blev berusad så märktes det över huvudtaget inte.

    Vi har ju valt att bjuda på all alkohol hela kvällen, men jag tror ändå det blir bra när det finns nyktra bartendrar som har koll. De vet ju om att de ska ta det lite lugnt om någon skulle bli rätt full, så jag hoppas att det ordnar sig. Det är ingen som vi känner som brukar spåra ur, utan alla dricker till de känner att de nått sin gräns, och oftast står vi ju och dansar merparten av timmarna, så jag får väl hoppas och lita på släkt och vänner att de uppför sig här också.
  • SnartFruSir
    labbalabba skrev 2011-06-30 09:58:58 följande:
    SnartFruSir: Vad köpte ni för vin??? Det tycker jag är det största problemet... Man måste ju vara säker på att man köper nåt gott vin och det är ju inte riktigt så att man kan provsmaka hemma o sen åka o handla lite mer... Vi (jag) vill ha en ganska fyllig Chardonnay till huvudrätten men hur sjutton ska man veta vilken man ska köpa?? Vilken affär handlade ni i???
    Jag har inte namnen i huvudet just nu, men kan kolla på det ikväll och skriva det här. Vi var på Citty i Kiel och vi provsmakade de viner vi funderade på (utan dessertvinet). Men vi började med att gå till systembolaget och fråga efter tips och råd där. Sedan letade vi efter liknande vin i Tyskland, och man känner ju igen smaken när det börjar gå åt rätt håll. Man får dock bara provsmaka sådant som de har erbjudande på, men det räckte för vår del.

    Det mousserande vinet fick vi hjälp med där. Jag gillar inte för torra eller söta mousserande, så vi letade efter en halvtorr och fick tips om ett försiktigt fruktigt mousserande, med väldigt kort eftersmak så den blev det.
    Vi har räkbakelse med rökt lax till förrätt. Där blev det en Souvignon Blanc. Vi fick tips on Stoneleigh på systemet, men den vi hittade i Tyskland smakade nästan exakt samma.
    Huvudrätten är oxfilé tournedos med whiskybearnaise till. Där sa systemettjejen att det behövdes ett vin som dels trängde igenom köttet men även balanserade det feta i såsen. Då valde vi ett vin som var gjort på Negrodruva, men i tyskland blev det en Riserva istället. De smakade samma, så det blir nog bra.
    Jag visste sedan innan att jag ville ha ett porlande vin till efterrätten så därför letade vi bara efter moscato d´ asti. De hade bara en sort, så den fick det bli.
  • ClaraH

    Vi kommer inte heller att ha sprit i baren utan nöjer oss men vin, öl, cider, läsk och alkoläsk (vilket inte blir så starkt som en drink kan bli. Vi bjuder på alt, men vi får också ta med allt. Vi har tänkt på att ha öl, cider och alkoläsk i 33 cl burkar, så att det inte ska bli för mycket stående.

  • SnartFruSir
    ClaraH skrev 2011-06-30 13:38:08 följande:
    Vi kommer inte heller att ha sprit i baren utan nöjer oss men vin, öl, cider, läsk och alkoläsk (vilket inte blir så starkt som en drink kan bli. Vi bjuder på alt, men vi får också ta med allt. Vi har tänkt på att ha öl, cider och alkoläsk i 33 cl burkar, så att det inte ska bli för mycket stående.
    Jag hittade en gammal zinkbalja (dock inte ofräsch) på landet som vi ska fylla med is och ställa i öl och cider i den. Men den funkar ju fint i att konka i också :) Tror det kan se lite fräckt ut också. Det kan kanske fungera för er med?
    Vår personal tar som tur vad med all alkohol ner till lokalen samma dag, för de har ändå hyrt en lastbil för att få ner maten i värmebussar.
Svar på tråden Augusti 2011 - del 2