• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • SnartFruSir
    fru2011kanske skrev 2011-06-29 10:56:19 följande:
    SnartFruSir, hur mycket räknade ni på? Vi ska ner nästa vecka och tar gärna emot tips
    Jag är väldigt nojig över att folk ska bli fulla redan under middagen, så vi kommer inte ha vin som flödar. Vi har serveringspersonla som fyller på, men i regel innan glasen blir tomma. Vår tanke är egentligen max 1,5 glas per måltid, så det kan ni ha i åtanke:

    Till maten räknade vi med  84 gäster varav 70 är alkoholmogna och först serveras en alkoholfri bål och lite tilltugg innan vi kommer, men sedan har vi köpt:
    24 flaskor mousserande vin - en flaska räcker till  drygt 5 personer  =  15 cl/glas = 120 glas.
    24 flaskor vit vin (förrätt) - en flaska räcker till 4 personer = 18- 20 cl/glas = ca 96 glas
    24 flaskor rött vin (huvudrätt) - en flaska räcker till 4 personer = 15 cl/ = 96 glas
    16 flaskor porlande vin (alltså väldigt lätt kolsyrat och sötare, men inte lika sött som t.ex. Asti, till efterrätt) - en flaska räcker till drygt 7 personer = 10 cl/glas = 112 glas

    Vi har även köpt 2 flaskor whisky (2x1 liter) och 1 flaska Xanté (1 liter) till avecen lite senare. För de som dricker alkohol, men inte vin, har vi köpt Staropramen på flaska (48 st)

    Sedan har vi köpt alkohol till vår bar också, men känner att detta blir lite långt, så säg till om du vill ha den informationen också :)
  • Sassabrassa

    Får inte så mycket gjort på jobbet just nu. Mest bröllopsgrejer. :)
    Idag har jag fixat mallen för placeringskorten. Vi har runda bord så jag tänkte ha dubbla placeringsskyltar så att de andra runt bordet enkelt kan se vad de andra heter. Tyckte det var en fiffig idé.
    Jag gör enkla kort som jag viker. Har funderat på en massa olika lösningar, men det här blir det det enklaste och snyggaste tror jag.

    Snart är festprogrammet klart också. Men väntar in i det sista med att skriva ut det eftersom bordsplaceringen är med i den och den kommer säkert att ändras in i det sista. Vi har några vänner som är höggravida i slutet av augusti och man vet ju aldrig vad som sker där. Tänkte skriva ut festprogrammen onsdagen innan bröllopet.


  • Pinkgrape

    Fick min efterlängtade TREDJE klänning idag. Passar inte alls. Bad om snörning, dubbel och trippelkollade med säljaren så jag skulle få det. Icket, den kom idag, med dragkedja.

    Jag har ingen klänning till bröllopet. Jättekul.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Sassabrassa
    Pinkgrape skrev 2011-06-29 15:10:17 följande:
    Fick min efterlängtade TREDJE klänning idag. Passar inte alls. Bad om snörning, dubbel och trippelkollade med säljaren så jag skulle få det. Icket, den kom idag, med dragkedja.

    Jag har ingen klänning till bröllopet. Jättekul.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Nämen, vad säger du? Vad trist. Vart beställde du den?
    Är ju en enorm skillnad på snörning och dragkedja.
  • SnartFruSir
    Pinkgrape skrev 2011-06-29 15:10:17 följande:
    Fick min efterlängtade TREDJE klänning idag. Passar inte alls. Bad om snörning, dubbel och trippelkollade med säljaren så jag skulle få det. Icket, den kom idag, med dragkedja.

    Jag har ingen klänning till bröllopet. Jättekul.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Nej, vad tråkigt! Kan du inte skicka tillbaka den då? Eller den som din syster hade på sig på bilderna, går det inte att sätta snörning i den då? Min mamma har sagt att i värsta fall så får vi sätta snörning i min, för jag tycker den är lite för tajt som den är nu. (Går att stänga dock).
  • Sassabrassa
    SnartFruSir skrev 2011-06-29 15:36:48 följande:
    Nej, vad tråkigt! Kan du inte skicka tillbaka den då? Eller den som din syster hade på sig på bilderna, går det inte att sätta snörning i den då? Min mamma har sagt att i värsta fall så får vi sätta snörning i min, för jag tycker den är lite för tajt som den är nu. (Går att stänga dock).
    Jag satte snörning i en klänning som jag tänkt ha på vår brunch som vi ska ha med gästerna dagen efter för den var alldeles för liten. Det blev kanonbra. :)
  • SnartFruSir
    Sassabrassa skrev 2011-06-29 15:05:25 följande:
    Snart är festprogrammet klart också. Men väntar in i det sista med att skriva ut det eftersom bordsplaceringen är med i den och den kommer säkert att ändras in i det sista. Vi har några vänner som är höggravida i slutet av augusti och man vet ju aldrig vad som sker där. Tänkte skriva ut festprogrammen onsdagen innan bröllopet.
    Jag skulle vilja göra likadant. Men vårt program skall tryckas hos ett tryckeri, så jag antar att vi behöver lite mer tid på oss än så. Däremot så kanske man kan trycka allt i förväg och kompletteringsskriva ut den sidan som blivit fel.. aja, får lura vidare på det.

    Vi har lågsäsong på jobbet nu= BT, e-bay och resor tar upp en hel del tid:=)
  • Sassabrassa
    SnartFruSir skrev 2011-06-29 15:39:03 följande:
    Jag skulle vilja göra likadant. Men vårt program skall tryckas hos ett tryckeri, så jag antar att vi behöver lite mer tid på oss än så. Däremot så kanske man kan trycka allt i förväg och kompletteringsskriva ut den sidan som blivit fel.. aja, får lura vidare på det.

    Vi har lågsäsong på jobbet nu= BT, e-bay och resor tar upp en hel del tid:=)
    Jepp, lågsäsong här med. Så BT, In Design, E-bay tar upp min tid. :)
Svar på tråden Augusti 2011 - del 2