• MSW

    Livets toppar och dalar

    I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

    Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

    Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

    Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

    Då kör vi!!

    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

  • Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Tinga

    Nenne - åh vad härligt att se dig såpass i form att du orkar titta in här. Vilken förlossning du var med; satt själv här med tårarna rinnande när jag läste. (Tack P för att du delade med dig.) Hoppas nu att allting läker fint och fort, så att du kan koncentrera dig på att njuta av tillvaron med Pricken. Många kramar!

    Melondoft - välkommen hit!

    Smint - min favoritmiddagsmat just nu är att ugnsbaka tomathalvor späckade med vitlök (skivad i tunna skivor); man bara häller över lite balsamvinäger och olivolja, ett par tsk socker och så in i ugnen ca 45 min. Krossa sedan tomaterna grovt (kan göras i formen) och blanda i basilika. Servera med färsk pasta.


    Lappis - eländestant, men kanske "tur i oturen" (löjligt uttryck egentligen) att hon kom nu, så att du får njuta av en tantfri helg på rivierna kommande vecka.


    Hattis - när jag var barn var bruna bönor min favoriträtt. Alla andra barn gillade hamburgare eller köttfärssås, men jag envisades med bruna bönor.

  • Hattis

    Feta - är väl mest i delikatessdiskar man kan hitta opastöriserad?

    EGO - ingen glad gubbe idag heller. Och nu hoppas jag VERKLIGEN att det inte dyker upp någon dylik tingest imorgon för nu kommer maken inte hem förrän på tisdag.

  • Hattis

    Tinga - Jösses vilken favoritmat! I och för sig är väl bruna bönor en så pass söt rätt att det kan tilltala ett barn - men - konsistensen *grön gubbe som spyr*

    Desto trevligare tomatrecept *lägger på minnet*

  • passionsblomman

    Hörni. Nu är det så konstigt här så jag vet varken ut eller in.

    Idag är det dag 45 i min cykel. I onsdags, på dag 41 kom ju en tillräckligt färgad liten fläck för att jag skulle ropa "tant" och samtidigt förbanna mig själv för att jag tydligen dumt nog så dags ändå börjat vara liiiite misstänksam. och alltså blev besviken. -Istället för att bara vara glad att nedräkningen inför spraystart då kunde börja.

    Torsdag testade jag tom för att kunna vtea att det inte är några tveksamheter. FETT minus.

    Okej. men varför blöder jag ingenting då? För det lilla rosa/brun/röda som kom var bara på pappret, två ggr, en på hela onsdagen och en på torsdag morgon. Sedan noll. Absolut ingenting alls.

    Jag har förvisso en orgelbunden cykel, men har aldrig någonsin haft senare än dag 42, och det är endast en gång, för massor av år sedan. Det brukar faktiskt hålla sig mellan 29 och 33 dagar för det mesta.

    Inatt kändes magen högst underlig.
    jag har också mått illa i över en vecka-kaffet smakar illa(och jag är väldigt kaffeberoende) så jag har knappt rört det. Tills jag fick den där huvudvärken och tvingade mig själv.

    Om det inte fanns grav test och jag visste att det var minus, då hade jag fan trott att jag var gravid nu. (vad annars ska man tro när det "drar" i magen och inte blöder, man inte kan dricka kaffe och man tycker allt luktar illa). Men det är ju minus.
    och det kan bara inte vara tidigt testat, eftersom ÄL-gubben var på dag 23 och sexet var kvällen innan. Ens om de skulle ha blivit på dag 25, så är det ju ändå 17 dagar mellan dag 25 och deg 42, då jag testade.

    Detta är helt rubbat. Jag är alltså inte gravid, men blöder inte och har därmed inte alls kommit närmre vår IVF, som ju nu kommer att vara tvungen att skjutas på. Eftersom jag inte alls är 8-10 dagar från spraystart, som jag hade varit ifall mesen kommit på dag 33 eller så.

    VAD ÄR DET HÄR!!!!

    Ursäkta det tristaste dag-ältandet ever, men jag fattar faktiskt inte nånting alls!
    Så jag känner mig arg. För att det på något vis känns förnedrande att vara så gammal som jag är, och ändå inte kunna få ha koll på sin kropp. Jag avskyr känslan av att var någon slags korkad, naiv 14-åring som inte fattar nå´t.

    Imorgon måste jag kontakta gyn. Ni vet, henne jag gillar så jättemycket...

  • Hattis

    PB - Jag känner igen det där scenariot från förra året (kanske inte med exakt antal dagar men ändå) och har aldrig fått någon vettig förklaring från varken BM eller Gyn. Min absolut megaovetenskapligt hemsnickrade teori som man absolut inte ska lyssna på är att när det blir så där och man har prickat äl så kanske man har varit gravid någon dag men att det inte är tillräckligt mycket HcG kvar för utslag när man testar. Får du någon bra förklaring (eller en dålig ) av din not so favvoperson imorgon så berätta gärna!

  • porchez

    PB - jävla kroppar vi har som ska spela oss spratt hela tiden! 


    Även din Lappis, behöva må så dåligt vid mens, lida en gång i månaden, och helt i onödan när du inte lyckats bli gravid dumma orättvisa liv...


     


    och nu hag jag blivit sugen på rödvin och goda ostar! Chevre har jag bara smakat i matlagning, kan man äta det enbart? som vanlig ost? eller passar den bäst tillagad?Varför har jag fortfarante inte kommit till systemet och köpt på mig ett nytt vin lager??


    Tingas tomatrecept lätockså gott, du har skrivit om det tidigare i tråden va? tycker jag känner igen det... Och vem var det som skrev om fläskpannkaka? Mmm det är bland det bästa jag vet


    Annars så har jag fyndat idag, en butik som hade utförsöljning på alla damkläder, så Acnejenas för 300kr, och några märkeslinnen för 50 resp. 100kr inte helt fel! Men kom av mig så att jag åkte hem utan att kolla på stövlar, som var en av andelnignarna till att jag åkte och shoppade idag så kan det gå...


    Nu ska jag bäda ner mig i soffan och se om den dumma förkylningen vill ge sig av nån gång...

  • Ore

    Porchez: Sådär gör jag också på shoppingturer, kan hitta massa grejer men glömma att ens titta på det som jag egentligen behövde. Eller så fastnar jag i att kolla på övriga som är och shoppar, och se snygga kläder på dem. Men hittar givetvis inget som ens liknar det i affärerna...


    Lappis: Synd att tanten inte kunde vänta ett halvt dygn till så att du klarat festen utan att blöda så kraftigt...


    PB: Skum tant...? Är nog bäst att kontakt gyn!


    Tinga: Bruna bönor (Har jag nog aldrig gillat...)


    Mitt inlägg i matdebatten får bli min favvopaj just nu, som tips till Telis (och alla andra såklart).


     


    Chili- och räkpaj


    Pajdeg:


    2,5 dl vetemjöl (gärna dinkelmjöl)


    75 g margarin el. smör


    3/4 dl kesella lätt


     


    Blanda ihop och tryck ut i pajform. Låt vila kallt 30 min. Nagga botten med en gaffel och förgrädda i 200° ca 10 min.


    Fyllning:


    3 ägg


    250 g keso med chilismak


    200 g skalade räkor


    2 dl riven, lagrad ost


    Vispa upp äggen och blanda sedan i övriga ingredienser. Häll i pajskalet. Grädda ca 25 min. Servera med grönsallad.


     

  • lunagarden

    PB - låter struligt, vem hade inte blivit frusterad av detta?

    Porchez - härligt med shoppingfynd!

    Hattis - lovar att den opastöriserade fetan låg i vanliga kyldisken på CityGross, men har inget minne av märket.

    Tinga - tomaterna lät smarriga!

    Ore - ditt pajrecept måste jag absolut testa, det får komma med på veckans matlista

  • start september

    Finaste Nenne, inte ska du tänka på mig nu! Du har varit jätteduktig och ska försöka läka och njuta av din Prick.  Vilken fin text P skrev. Men att prata med den BM du kan tolerera kan jag rekommenderar liksom att be att få journalen. jag fick den att läsa på BB, sen fick jag prata med en annan BM, (min var inte i tjänst) och sen blev jag uppringd ca en vecka senare av den ordinarie. Det var viktigt för min del. Jag funderade också mycket kring klocka och värksvaghet och vad man kunde gjort annorlunda och jag fick en del svar.

Svar på tråden Livets toppar och dalar