• MSW

    Livets toppar och dalar

    I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

    Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

    Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

    Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

    Då kör vi!!

    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

  • Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • Ore

    Mrs B: Jag tycker att ni ska göra som livsmedelsverket rekommenderar, och se till att barnen får middag på kvällen.


    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Barn/


    Visst kanske man kan få en bra måltid ur näringssynpunkt som man blir mätt på, om man äter youghurt, fullkornsbröd med ganska mycket köttpålägg och grönsaker. Men det kanske inte är så barnen äter, direkt? Det är i regel lättare att få i sig bra näring (och lagom mycket kalorier) när man äter lagad mat... Så det borde vara ett argument som din make kan ta till sig. Bonuseffekt på det är ju att ni kan få matlådor som du kan ta med dig till jobbet.


    Jag är också frågande till att din man, som säkerligen måste träna en hel del, orkar göra det på bara ett mål mat om dagen? Visst, någon enstaka dag är ju inget problem. Men jag märker ganska snabbt på energinivån och humöret om inte jag får i mig ordentlig mat. Och på sikt så påverkar det ju även immunförsvaret. Har nog aldrig varit så mycket sjuk som det året maken gjorde lumpen, och jag tyckte det var så trist att laga mat till bara mig själv att jag väldigt sällan tog tag i det när jag kom hem från skolan...


    Ni får ursäkta att jag blir långrandig, och jag hoppas att alla som inte är intresserade scrollar! Men det är ett ämne som engagerar mig

  • Ore

    Hoppas att Piff slipper knapp! (Och skrev jag inte Puff förut, trots att jag menade Piff?)


    Jag har nog inte heller så väldigt intressanta historier att bidra med vid runda bordet... Minns nog inte ens vilka platser som har varit mest "udda", så det är ju inget superintressant. Inga försök att kvala in till 10 000 m-klubben eller så. Precis som Mugglan tycker jag att sängen fungerar alldeles utmärkt

  • Ore

    Klockarbol: Härligt att du hittade ringen?


    Var det inte Telis man som tappade bort sin ring? Men att den återfanns i tvättmaskinen, och såg då väldigt välpolerad och fin ut?

  • passionsblomman

     


    Tinga skrev 2010-08-11 21:48:03 följande:
      PB - inget bullbakande den dagen vi kommer, va? Förresten, hör bara av dig om det är något vi kan bidra med tills när vi ses. Vi vill inte vara några snyltare.

    Nej, ni kan få färdigbakade bullar! Fast de ser lite lustiga ut. Vi provade att göra sådana där knutar, sonen och jag. men goda var de nu ikväll iallafall.

    När ni andra gör bullar förresten, räcker verkligen de där smörmängderna de anger för fyllningen då?

    jag har tagit dubbelt så mycket! Det måste ju vara SMÖR i bullarna! Eller visst???

  • Ore

    Mäh, hur blev det frågetecken när jag skrev utropstecken...?


    Snaily: Tycker gott att du och ynglet kan passa på att vila litet och låta maken jobba litet


     

  • passionsblomman

     


    nennesjuttioåtta skrev 2010-08-11 21:47:37 följande:
    var det sån där precisionsplats där man ska träffa krysset? 

    Här ska inte träffas några kryss! Det är inte min grej.

  • Tinga

    PB - jag kör alltid med dubbel sats fyllning när jag gör typ kanelbullar. Torra bullar är ju ingen höjdare - hellre lite mer kalorier och goda bullar än tvärtom.

  • Ore

    PB: Ja, jag tror att det räcker... Fast det står ett intervall, och då tar jag den största mängden smör


    När mamma bakade bullar hemma så försökte hon alltid göra dem så nyttiga. Halverad smörmängd, och ha i PO-fibrer istället för mjöl, och minimal mängd socker osv. De var supertrista att äta! Så till slut förklarade vi att vi äter hellre halva riktiga bullar, än hela nyttiga. Så mamma fick bullbaksförbud såvida hon inte följde receptet till punkt och pricka, och jag tog över bullbakningen istället, från att jag var typ 13 år eller så...

  • Klockarbol

     


    Tinga skrev 2010-08-11 19:10:28 följande:
    Lappis & AM – vad kul att ni vill luncha. J Jag gissar att du, Lappis, jobbar, så välj du ett ställe som är lätt för dig att ta dig till. Vi har inga särskilda planer för dagen, utan kommer nog mest att strosa omkring på stan.Nenne – adressen är noterad. JSnaily – äsch, vad synd att du lämnat Stockholm. Men vi får se till att göra det till en årlig tradition att ha jättetråddejt, så att vi alla kan ses någon gång ibland. Vad skönt att du verkar njuta av din graviditet nu. J PB – blä, det där med varet lät äckligt. Vad har du hittat på? Ore – ja, vem som helst får gärna prata allvar med den lille Piffen; vad som helst, bara det hjälper. LKlockarbol – så mysigt Hotel Maria är! Vi bodde i 50-talsrummet; passade min och makens smak perfekt. J Vad skönt att du hittade ringarna! Och vilken tur – låter som ett osannolikt ställe att ha dem på.

    Vad roligt att ni gillade Hotel Maria! Jag bodde i 50-tals rummet när jag var ner i våras
    Blev det några tapas?

    Jag blev så glad över att hitta ringarna så jag lipade en skvätt! Nya liknade kostar en förmögenhet! Har tydligen hänt en del med guldpriset sen -89...
    Det lär väl ta ett tag innan jag kan klanka på den oäkta hälften över att han ska spara på all möjlig bröte  och allt udda och kantstött porslin kommer hämed att kollas både 3 o 4 gånger innan det bärs direkt ut till soptunnan!

  • passionsblomman

    Tinga igen, alltså, jag tänkte bara göra lite vanlig normal husmanskost, om det går bra. I all enkelhet.  Och kaffe och bulle efteråt. Det är inte snylt. Det är roligt!

    Fast det är gulligt att du frågar.

Svar på tråden Livets toppar och dalar